Har idag ett isolerat kallgarage där vi har har halm och tio kaniner som bor. Ca 15-20 kvm stort. Sommartid är garageporten oftast öppen men stängd på vintertid. Har en temperaturmätare med luftfuktighetsmätning från Verisure som visar att luftfuktigheten ligger på 50-70% under sommaren och 80-100% på vintern. Det känns ju inte alls bra så funderar på hur man skulle kunna få ner denna?

Vi provade i vintras att slänga in ett element och hålla temperaturen runt 10-15 grader och det verkade bara har marginell effekt. Typ gick ner 5% i luftfuktighet. Ventilation som finns idag är en ventil nertill vid garageporten sedan så är det stängt. Finns ett litet fönster i garaget men det har vi alltid stängt. Kaninerna är säkert boven i dramat och deras vattenskålar. Dock så vill min fru ha de i garaget på vintern så måste hitta en lösning på problemet.

Funderat på att ta bort garageporten helt och öppna upp men känns dumt då det är gipsväggar och blir lite väl dragit kanske. En annan idé är om man i någon av de tre väggarna slänger in en ventil för att få upp draget ytterligare. Funderat på en avfuktare men känns dyrt att ha en sådan ståendes.
 
Åsa Lund
För att få bra luft åt kaninerna behövs nog mer ventilation än gallret i porten, kanske sätta in en fuktstyrd frånluftsfläkt och få ventilation i garaget?
Avfuktare värmer lokalen litegrann samtidigt som den torkar luften.
 
Redigerat:
A
Är där något annat som skapar fukt i garaget än kaninerna och vattnet?

https://www.omboende.se/sv/Aga1/Inomhusmiljo/Fuktteori-/

Att bara sätta fläktar, även om de är fuktstyrda, kommer sänka temperaturen i garaget. Det förutsätter också att luftfuktigheten utomhus är lägre än inne annars sänks bara temperaturen inne med ökad risk för kondens (kallare luft kan ju inte hålla lika mycket vatten).

Det säkraste är en avfuktare då den inte påverkas av hur klimatet utanför är.
 
mathiash77 skrev:
Är där något annat som skapar fukt i garaget än kaninerna och vattnet?

[länk]

Att bara sätta fläktar, även om de är fuktstyrda, kommer sänka temperaturen i garaget. Det förutsätter också att luftfuktigheten utomhus är lägre än inne annars sänks bara temperaturen inne med ökad risk för kondens (kallare luft kan ju inte hålla lika mycket vatten).

Det säkraste är en avfuktare då den inte påverkas av hur klimatet utanför är.
Tror inte det är någon annan orsak till fukten vad jag kan komma på.

Avfuktare kanske inte är så dumt. Men de funkar väl inte så bra vid minusgrader? Då måste jag ju även värma upp så känns som att driftskostnaden kommer dra iväg lite för den lösningen?
 
A
Åsa Lund
A Avalin skrev:
Men de funkar väl inte så bra vid minusgrader? Då måste jag ju även värma upp så känns som att driftskostnaden kommer dra iväg lite för den lösningen?
Har du termostat på elementen så går de inte i onödan om värmen från avfuktaren skulle räcka.
 
M
Det man kan göra är att ventilera mer och/eller öka temperaturen, annars får man köra på avfuktare.

Problemet är ju att luften vintertid inte kan hålla så mycket vatten. Kaninerna alstrar ju fukt och lika så deras vatten, vilket gör att det lätt höjer luftfuktigheten.
 
Åsa Lund
De flesta kaniner dricker väl ur flaska med liten kula på en pip. Fukten kommer knappast därifrån. Förr av att de andas och att de kissar.
Därför bör man även ventilera för att få bort dofter.
Om anpassningen görs stegvis klarar kaniner att bo där det är som kallast mellan 5-10 plusgrader. Så himla dyrt blir det kanske inte att värma då
 
A
Alltså de kaniner som kan ”få” vinterpäls klarar kyla bättre än värme så det behöver inte vara plusgrader (bara vattenskålen inte blir isskål).

Jag håller med att från ett lukt och syre perspektiv är det fördelaktigt att ventilera ut en del luft men det måste vara en balans annars får avfuktaren kanske arbeta konstant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.