A
W WarHawk skrev:
Kanske i sthlm. Här går många firmor runt på sådana småjobb. Att det finns ett rikstäckande forum med ett VVS-proffs som gratisjobbar som konsult har självklart kostat många småfirmor jobb om än ingen så klart konkar bara för det.. Ville bara veta hur krilleman tänkte kring det.

Ärligt talat - även i Norrbotten är inte alla intresserade av att betala 3 timmar för en timmes arbete. Om jag är 80% säker på vad som ska göras eller om jag bara behöver hjälp att få veta vilken kabel, vilken slang, vilken motor så kommer jag mest troligt att ge mig på småjobben själv.

Jag har:
- Rivit och byggt innerväggar
- Rivit skorsten
- Installerar komplett FTX system
- Byggt uterum
- Lagt golv
- Enklare VVS arbeten
- Enklare murning och putsning

Detta är arbeten jag inte låtit någon annan göra pga sockrade offerter.

Utöver detta har jag säkert 10-30 arbeten som varit mindre än 1 timme. De enda jobb jag inte gjort själv har varit EL relaterade då jag vet jag inte har kompetensen. Dock försöker jag alltid samla på mig jobben pga restiden är för stor del av kostnaden.


Jag kom på, hyrde faktiskt någon för stbbfräsning, det var värt 800kr trots att personen jobbade 20 minuter.
 
W WarHawk skrev:
Du kan väl knappast förneka att utan dina tips hade många fått anlita någon? Då kostar du din bransch jobb, sen hur signifikant det är i sammanhanget vet man ju aldrig.
Lägg gärna det i din signatur så att vi som är verksamma i andra branscher kommer ihåg att inte hjälpa dig "gratis" :)

Jag förstår givetvis hur du menar, men du måste nog acceptera att det nutida samhället fungerar så här.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Krilleman
@WarHawk

Du har flera trådar skapade med diverse problemställningar som du fått konkreta & konstruktiva svar på! Och det är väldigt roligt att mycket har löst sig för dig tack vare byggahus forum! (y)(y)

Men jag gillar verkligen speciellt att det löste sig med ditt varmvatten i denna tråden:

https://www.byggahus.se/forum/threads/inget-varmvatten.261996/

Hade det inte då varit lättare för dig, med ditt tankesätt: "forumet (läs @Krilleman) tar rörfirmornas pengar", att du ringde en rörmokare direkt som kom ut och felsökte på plats? Denna hantverkaren kanske hade hittat problemet direkt och kommit med bra förslag på åtgärd, så det inte samma sak inträffar igen. Nackdelen är ju att företaget vill ha betalt.

:thinking::thinking::thinking::thinking:

En snabb sammanfattning är att forumet på byggahus.se är väldigt bra och bekvämt att luta sig tillbaka på när det krisar en sen lördagskväll. Det är det många som har fått bekräftat!

Nu släpper vi detta sidospår och lägger åter fokus på trådskaparens problem med inkoppling av uteköket!

[/END OFF TOPIC]

Återkoppla gärna hur det går (eller hur det blev) med uteköket @carinashem ! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Snorkeljohn och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Jag läser och lär och har fått bra hjälp i Facebookgruppen ”Rörmokare utan gränser”. Där gnälls det frekvent på liknande saker även om det stora flertalet tycker att de är gnällspikar. Känner inte igen fenomenet inom bla bil och IT. Där tävlar man nästan att hinna först med relevant hjälp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.