Hej,
Vi är en Stockholmsfamilj i villa. Vi är inte intresserade av tradgård och vi är inte händiga. Vi klarar oss bra med plånboken, dvs lejer bort underhåll. Vi har ca 300kvm gräsmatta och funderar på en robot. Ni förstår.

Varje sommar semestrar vi i Sverige. En vecka kostar oss ca 15,000 - 23,000 kr i boende. Vi brukar besöka två ställen, a en vecka. Dvs totlat ca 30,000-46,000kr. Vi har båt. Platsen kostar 7500kr per år och vinterförvaring plus upptagning ca 10,000kr.

Nu till frågor som jag undrar om ni har någon input på. Ponera att vi köper sommarstuga ca 3,5 tim från stockholm, med båtplats där vi själva kan vinterförvara. Vi tar inga lån för stugan. Vi kommer inte hyra ut. Vi köper med naturtomt....dvs låg skötsel.

Jag lutar åt att vi kommer tjäna pengar på det, kunna semestra längre än en vecka för lägre kostnad.....

Vad är uppenbara för och nackdelar?
 
Jag tanker själv att en uppenbar fördel är ekomoni. Eller, kanske inte. Om pengarna är på börsen så är avkastningen kanske högre? Riskspridning? Bör man avvakta? Marknaden är seg nu.....det känns redan som att fritidshus är svårsålda....

Nackdel: Man kommer åka till samma ställe. Fördel: Man lär känna stället?
 
Att köpa en stuga för 1-2 miljoner kontant är ju en kostnad i utebliven kapitalinkomst. Kan du få 5% årlig vinst på börsen på 1,5 miljoner är det 75k om året, vilket låter som det skulle täcka era andra kostnader plus lite till.
Vad stugans värdeökning är framöver är förstås svår att spekulera i men man är ju "låst" på ett annat sätt till ett läge, poängen faller ju om man utöver att vara i stugan även lägger några tiotal tusen /år på en annan resa.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Jag tror ni kommer vilja åka på semestrar även om ni köper en stuga. Det blir snabbt ett andra hem och ni kommer snart leta semestermöjligheter igen. Nackdelen är att det blir ett måste, ni måste ta hand om fastigheten inklusive tomt, annars förfaller det snabbt.
 
Vi har gjort just detta, vi bor i hyreslägenhet i Stockholms innerstad och tröttnade på att åka på halvhjärtade semestrar. I höstas köpte vi ett torp i Småland för en struntsumma, och har haft en första underbar sommar där. Barnen älskar det, man slipper flyga och trängas och man får uppleva Sveriges i mitt tycke bästa landskap. Bästa impulsköpet nånsin!
 
Ännu bättre att kolla runt mälaren. Nykvarn, Strängnäs och Mariefred är pärlor inom 50 minuter från Sthlm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.