Det är säkert halva priset att handla i Tyskland jämfört med i Sverige. Men då har man förstås eventuell fraktkostnad att lägga till det.
Jag köpte på Bygg-Ole/XL-bygg som ju normalt är kroniskt dyra av naturen men hade 20% rabatt så då blev det mer överkomligt och inte så stor skillnad i slutändan.
 
Har också använt hårdvaxolja (Osmo) med strålande resultat. Och ja, det är otroligt drygt.
 
KnockOnWood skrev:
Men är här ingen som har provat med lut?
Skulle vara intressant att få höra om lite erfarenheter av sådan behandling.
Jag har lutat ett innetak i gran och det blev fint. Du blir dock inte fri från risken med flammighet, bara för att du väljer lut. Framför allt inte om du har vitpigment i lutet.
 
Alfredo skrev:
Osmo kan köpas från Tyskland här [länk] I andra trådar anses priset vara fördelaktigt. Jag har handlat där en gång utan några problem och med skapligt snabb leverans. Vågar mig dock egentligen inte kommentera priset då jag har dålig koll på prisbilden i Sverige.
Alfredo, ett toppentips (y) (y) (y)

Baufachmarkt24, som tydligen ligger långt ner i sydtyskland, tar knappt 700 kr inkl frakt för en 2,5 liters hink med vitpigmenterad "hårdvaxolja".

Motsvarande pris på den svenska sajten bjoorn.se är 1890 kr.

En enorm skillnad!

Den affär jag åkte till (Osmo-återförsäljare enligt Welin & Co) hade ett mycket begränsat sortiment,
så det blev att ta till webben.
Som så ofta numera.
 
nimhed skrev:
Jag har lutat ett innetak i gran och det blev fint. Du blir dock inte fri från risken med flammighet, bara för att du väljer lut. Framför allt inte om du har vitpigment i lutet.

Då är kungsfrågan:
Skall jag hoppa över luten helt, eller blaska över väggpanelen med opigmenterad lut,
nu när jag går all in med Osmo hårdvaxolja.

Tror att jag provar utan lut först.
Är lite rädd för alkaliska, frätande produkter.
Och flammiga ytor är inte direkt min favorit. Rys!
 
Till alla:
Jag är mycket tacksam för all hjälp, tips och idéer jag fått i den lilla detaljfråga!

Det kanske verkar som ett I-landproblem för de flesta,
men för mig har det gnagt på sinnesfriden att inte veta hur jag skall behandla alla mina gulnande granpaneler.

Det finns ju inget värre än mörk, gulnad gran/furupanel nu när allt skall vara ljust och fräscht!
 
KnockOnWood skrev:
Då är kungsfrågan:
Skall jag hoppa över luten helt, eller blaska över väggpanelen med opigmenterad lut,
nu när jag går all in med Osmo hårdvaxolja.

Tror att jag provar utan lut först.
Är lite rädd för alkaliska, frätande produkter.
Och flammiga ytor är inte direkt min favorit. Rys!
Jag skulle inte hoppa över luten såvida du inte vill att panelen skall bli brungul. Det syns förstås mindre med pigmenterad olja men träet kommer ändå att ändra färg. Med ofärgad lut riskerar du ingen flammighet enligt min mening. Däremot blir ytan något mattare/blekare när du lutat. Luten stoppar årdringen och det är det som är det viktiga. Viktigt också att skrubba och dammsuga ytan något dygn efter att luten torkat innan du går på med hårdvaxoljan.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för rådet Urk!

Panelerna har delvis suttit uppe något år nu, så visst har de börjat gulna.
 
Jag skulle nästa gång föreslå att du frågar efter en bets. Vad som kallas lasyr för inomhusbruk är som du märkt en blaskig soppa som avsiktligt ska mönstras på väggar och möbler. En bets är kort sagt pigment som du mer eller mindre gnuggar in i träet.

Om du får chans att pröva bets någonstans i huset så kan jag tipsas om att det är lättare med arbetshjälp - en lägger på och en torkar av.

EDIT: Tänk på att om panelerna har börjat mörkna så kommer en genomskinlig pigmentering inte att ta bort det helt. I värsta fall kan vitt på gult (OK, riktigt gammal panel) bli grönt, och då är en heltäckande målning bäst.
 
Redigerat:
Vulcan61
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu behöver jag verkligen tips och råd!

Jag har furupanel i hela huset, och den skall få en svagt vit-tonad yta, precis som de invändiga panelerna i [länk]

Men hur skall jag åstadkomma detta?

Har hittills försökt med lasyr (= utspädd vitfärg, Flüggers) och det blev flammigt och fult.

Har sedan prövat med en utvändig lasyr på rekommendation från en målare,
men det går inte att undvika penselränder.

Nu skall jag pröva med lut, närmare bestämt Vit lut
[länk]
inköpt på K-Rauta.

Hoppas att det inte blir randigt och fult. Jag vill ju bara ha en lite ljusare träyta!

Till tak har jag satt upp Södras vitvaxade panel, och den är underbart jämn och fin i färgen, inga ränder där inte. Men nu skall jag behandla trävit, tidigare obehandlad panel.

Någon som har några tips hur man kan få en snygg vit-tonad yta på väggarna?



PS
Här på Bygga hus vimlar det av av elektriker, rörmokare, snickare och en massa andra hantverkare.
Men just målarare verkar det vara glest mellan. Hallå målare, vi behöver er!

Körde du med Osmo hårdvaxolja på ditt furu? Fundera själv på lasera furu tak och panel i vitt. Antingen med färgspruta eller Osmo om det blev bra
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Körde du med Osmo hårdvaxolja på ditt furu? Fundera själv på lasera furu tak och panel i vitt. Antingen med färgspruta eller Osmo om det blev bra
Mycket är slipat lätt med 80-papper och struket med Osmo hårdvaxolja vit innan uppsättning.
Men pga främst dåligt väder satte vi upp en hel del utan hårdvaxbehandlingen, och det ser värre och värre ut nu när furupanelerna gulnar/rodnar.
Men jag vet att jar inte är någon bra målare.
Så frågan är: Skall jag ta ner de ovaxade bräderna och behandla dem riktigt, eller skall jag försöka göra det på plats, vertikalt på väggarna?
Jag vet inte vad som är enklast och vad som blir bra :thinking:
 
EDIT: Tänk på att om panelerna har börjat mörkna så kommer en genomskinlig pigmentering inte att ta bort det helt. I värsta fall kan vitt på gult (OK, riktigt gammal panel) bli grönt, och då är en heltäckande målning bäst.[/QUOTE]
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tack för rådet Urk!

Panelerna har delvis suttit uppe något år nu, så visst har de börjat gulna.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mycket är slipat lätt med 80-papper och struket med Osmo hårdvaxolja vit innan uppsättning.
Men pga främst dåligt väder satte vi upp en hel del utan hårdvaxbehandlingen, och det ser värre och värre ut nu när furupanelerna gulnar/rodnar.
Men jag vet att jar inte är någon bra målare.
Så frågan är: Skall jag ta ner de ovaxade bräderna och behandla dem riktigt, eller skall jag försöka göra det på plats, vertikalt på väggarna?
Jag vet inte vad som är enklast och vad som blir bra :thinking:
nu ska du skicka fakturan för ditt målararbete till de som rekommenderat dig Osmo :p
 
M Mattikoleman skrev:
nu ska du skicka fakturan för ditt målararbete till de som rekommenderat dig Osmo :p
Tack för tipset, men huset/fastigheten är såld och vi flyttade därifrån 15 feb i år.
Och köparna har vitmålat alla panelväggar med riktig vitfärg.
 
  • Haha
Buildgates
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.