Kära forumvänner,

jag är i affekt. Arg, besviken och trött.... Jag vill riva ner skiten och sätta dit ett smidesräcke. Kanske....

Förra sommaren ägnade jag orimligt mycket tid åt att skrapa, slipa och måla balkongräcket. Dock hann jag bara ett varv med täckfärgen (Beckers fönster- och snickeri alkydfärg, utevit) och nu var det dags för sista varvet med täckfärg. Igår tvättade jag taketet med lagom utspädd målarsoda och noterar då ett par små sprickor på underliggaren på de mest utsatta sidorna. Det såg inte så farligt ut och jag hade först tänkt att "bara måla över skiten". Men jag pillade försiktigt upp en flik.... och drog loss en remsa på säkert en halvmeter, både täckfärg och grundfärg lossnade och jag kunde känna att den trärena ytan känns kall och fuktig. MEN VA FAN.....

Nymålat, vitmålat träbalkongräcke med skadad och flagande färg vid ena kanten som utsatts för väder och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitmålat träbalkongräcke med flagande färg och synlig sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det ens att få det här staketet bra målat? Jag slet som sagt förra året och försökte göra allt rätt. Det är inte lätt att göra rätt verkar det som.

Och nästa fråga - vad tror ni, hur skulle jag göra om jag vill ta bort trästaketet och byta ut mot något passande i smide. Hur gör jag med pelarna och anslutningar?
Vitmålat träbalkongräcke med lövsilhuettmönster och mörkt trallgolv på en solig veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besvikelse över slitna balkongräcket med flagnande vit färg på en solig terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chrysler NewYorker
  • Laddar…
Hade samma bekymmer med ett plank för femton år sedan. Skrapade så mycket som möjligt, behandlade med kinesisk tungoljeblandning av bra kvalitet (inte Biltemas). Viktigt att inte göra mer än en strykning då oljan bildar film om den inte sugs in. Filmen blir inte bra underlag för färg.
Ex https://claessons.com/index.php?route=product/product&product_id=17378&search=tungolja
Målade sedan med alkydfärg, har fungerat fantastiskt bra. Vid ommålning för tre år sedan hade färgen bara lossat på några få mindre områden på överliggaren.
Behandlar numera allt utomhusträ som ska målas med alkyd- eller linoljefärg med kinesisk tungoljeblandning som grund.
 
Fulkemisten
Det går kanske att måla den där konstruktionen på ett hållbart vis. Tricket är nog som sagt olja-grund-alkyd-alkyd och att man får in oljan ÖVERALLT. Frågan är om man har tålamodet.
Jag hade själv samma konstruktion på ett räcke med spjälornas ändträ dikt an mot en utstickande underliggare som gjorde att vatten kröp in. Hela eländet var därför då jag flyttande in flagat, murket och dant. Gav direkt upp och bytte konstruktion till stående spjälor fästa i en bakomliggande regel nedtill (och upptill) istället. Regeln är dessutom snedsågad på ovansidan så att allt vatten rinner av. Även spjälorna är snedsågade undertill så att man får en droppnos.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det går kanske att måla den där konstruktionen på ett hållbart vis. Tricket är nog som sagt olja-grund-alkyd-alkyd och att man får in oljan ÖVERALLT. Frågan är om man har tålamodet.
Jag hade själv samma konstruktion på ett räcke med spjälornas ändträ dikt an mot en utstickande underliggare som gjorde att vatten kröp in. Hela eländet var därför då jag flyttande in flagat, murket och dant. Gav direkt upp och bytte konstruktion till stående spjälor fästa i en bakomliggande regel nedtill (och upptill) istället. Regeln är dessutom snedsågad på ovansidan så att allt vatten rinner av. Även spjälorna är snedsågade undertill så att man får en droppnos.
Har du lust att visa ett par bilder av ditt räcke/staket?
 
Fulkemisten
Typ såhär.
 
  • Vit målad räcke på altan med vertikala spjälor och en synlig trappstegskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Tack! Ser ju faktiskt mycket bättre ut ur flera aspekter gällande underhållsarbetet och hållbarhet.
 
magda136 magda136 skrev:
Tack! Ser ju faktiskt mycket bättre ut ur flera aspekter gällande underhållsarbetet och hållbarhet.
Ditt problem orsakas endast av underliggaren, den konstruktionen kan användas inomhus.

Utomhuskonstruktion bör vara öppen mellan spjälorna likt @Fulkemisten har, eller med en läkt/list från båda sidor som klämmer spjälan.

Fasade kanter på de nedre liggande, så att vattnet inte stannar kvar.

Fasad undersida på överliggaren förhindrar att vatten rinner in mot spjälorna tänk att överliggaren skall se ut som ett ^, med spjälorna i vecket.


Mvh P-A
 
  • Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Nu börjar jag förstå orimligheten i konstruktionen. Hade säkert funkat bra inne, men även fast det är under tak ute så blir det förstört snabbt när det regnar på snedden och snöar på vintern.

Mätte fukthalten där jag kunde dra loss färg.... Varierar från 20% på torraste mätpunken upp till OL (dvs över 40%) på ett stället där jag just drog bort ytterligare lite färg. Visst, Biltemas fuktmätare lämnar säkert en del att önska i precision, men i det här läget kan man nog dra slutsatsen att det inte blir något målat på de här ställena inom närmasta tiden. Hur lång tid kan det ta för detta att torka så det blir målningsbart?
 
Jag misstänker även att min taktik att bara måla ett lager täckfärg förra året kan ha förvärrat läget då färgen är så tunn att regn och fukt tränger ner i trät, men avdunstar långsammare pga färgen. Så det blev lite självmål känns det som. Fan.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag tror att det är rätt vanligt att alkydfärg beter sig så. Själv använder jag linoljefärg och har aldrig haft några såna problem.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Är den där Beckers färgen verkligen oljebaserad, isf borde trätt kunna andas. Känns mer som det är en sån där hybridvattenfärg som går o spä med olja, men inte är det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
hsd
Alcro helt efter anvisningen
Grundolja
Grundfärg
2 lager fönsterfärg
2 år senare

Fönsterkarm med flagande vit färg och synligt trä, tecken på färgslitage och behov av omålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket jäkla skit , å dyrt
Nästa blir linoljefärg.
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Trist. Och mycket tid åt skogen. Mycket svordomar blir det :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.