Jag har Östorps kvalitetsprodukt och lite rinkaby. Den första är mer gedigen, men den senare verkar funka lika bra. Amiral och gardena kan jag inget om.
 
Vi har samma kopplingar har jag sett. De som är blå.

Du nämnde gängtejp som jag köpt. Jag förstår att den ska på mellan alla metalldelar men ska den även användas mellan plast och metall? T.ex. så har jag ju ska SK Nippel som sitter mellan mina PRK kopplingar i ventilboxen. Ska jag använda tejp även där?
 
Alla gängkopplingar skall ha tejp eller lin + smörj. Tejp viras ca fem varv motsols.
 
  • Gilla
Micro553
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Alla gängkopplingar skall ha tejp eller lin + smörj. Tejp viras ca fem varv motsols.
Även de blå PEM kopplingarna?
 
Micro553 Micro553 skrev:
Även de blå PEM kopplingarna?
Om du vill att de skall täta! ;)
Men inte mot själva pem-slangen. Den tätas ned o-ring. Se till att alla slangar trycks in ordentligt, det är lätt att göra fel. Spola hela systemet ordentligt innan montering av själva spridarna, ca 5-7min per slinga (se till att du monterar din funnypipe först så det inte rinner jordvatten ner i slangen igen). Kontrollera allt innan du gräver igen gravarna.
 
elpaco elpaco skrev:
Om du vill att de skall täta! ;)
Men inte mot själva pem-slangen. Den tätas ned o-ring. Se till att alla slangar trycks in ordentligt, det är lätt att göra fel. Spola hela systemet ordentligt innan montering av själva spridarna, ca 5-7min per slinga (se till att du monterar din funnypipe först så det inte rinner jordvatten ner i slangen igen). Kontrollera allt innan du gräver igen gravarna.
Ok.

Gängtejp på allt med andra ord. Spola ordentligt med alla delar utom spridarna. Dit med allt testa så det inte läcker.

Tror jag har koll nu - tack :)
 
Ok, då kommer jag med lite frågor och med mössan i hand för att be om lite planeringshjälp för min gräsmatta. Har försökt göra en skiss och delat upp det i zoner som jag tänkt mig.
Vill ha hjälp med det mesta, placering av sprinkler, vilka sprinklers jag ska ha, hur jag ska fördela zoner med mera...

Som ni ser är det fördelat på 4 gräsmattezoner, BLÅ, GUL, ROSA, GRÖN.
Sedan har jag tänkt ett par tre mindre zoner (RÖDA PRICKAR) som kommer bestå av tex droppslang och dylikt för övriga plantor och häck. Dessa är tänkta att bestå av 3st Gardena anslutningspunkter, där jag sedan kan ansluta det jag vill ha. Samt en anslutningspunkt vid uteköket.
Dom BLÅ PRICKARNA är mina vattenutkast. Varav den som är i hörnet på altanen är en som jag dragit fram i en PEM 25mm slang från garaget. Det är här under jag tänkt att ha min centrala punkt med ventiler och elektronik. DOCK har jag inte kollat vad jag har för tryck i garage respektive hus.

Översiktsritning av en trädgårdsplan med färgkodade gräsmattezoner i blått, gult, rosa och grönt, samt rödmarkerade droppslangszoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag kan rita på det när jag får tid.

Hur kan man dra slangar?
Går det att gena från anslutning direkt till blå zon?

Du behöver veta ditt statiska tryck vid utkastaren, och ditt maximala flöde. Du kan räkna ut det senare, eller mäta. Trycket mäter du. Se mina tidigare poster.

Är alla röda prickar unika ventilkontrollerade uttag?

Du skall skilja på ständigt inkopplade anslutningspunkter och zoner. Zoner är under en automatventil. Som jag svarade på tidigare i tråden skall man inte ha snabbkopplingar för slang/handvattning bakom en ventil. Dock kan du så klart ha zoner för dropp. Tänk bara på att om du kallar punkterna för zoner, så skall alla ha var sin automatventil, och varsitt pemrör! Jag har tex 3 zoner gräs, 1 häck och 1 rabatt. Rabatterna skulle må bra av att vara delade i 2 eller tom 3-4, men det blir så otroligt mycket material = dyrt. Och stora gravar! Istället kan man kompensera genom att ha tätare med slang där det är mer sol, och tvärtom.
 
Otroligt snällt utav dig. Jag tackar och bockar!!

Hur kan man dra slangar?
Går det att gena från anslutning direkt till blå zon?
Egentligen hursomhelst förutom under hus och garage. Men jag tänker mig att jag drar det som jag ritat den röda linjen. Då går det under altanen och längs med en mur, känns bäst att dra det så och inte mitt i gräsmattan.

Du behöver veta ditt statiska tryck vid utkastaren, och ditt maximala flöde. Du kan räkna ut det senare, eller mäta. Trycket mäter du. Se mina tidigare poster.
Japp, detta skall jag ta reda på!

Är alla röda prickar unika ventilkontrollerade uttag?
Jag vet faktiskt inte. Isf måste jag ju dra ett rör till varje punkt. Vilket blir en himla massa. Så helst inte. Men kanske är det, det enda rätta? Helst hade jag haft alla punkter till bara En ventil (förutom uteköket då). Och sedan ansluter man tex gardenas droppslangar och dylika tillbehör beroende på vad som ska vattnas och justerar vattenflödet på dessa. Dum idé?
Du skall skilja på ständigt inkopplade anslutningspunkter och zoner. Zoner är under en automatventil. Som jag svarade på tidigare i tråden skall man inte ha snabbkopplingar för slang/handvattning bakom en ventil. Dock kan du så klart ha zoner för dropp. Tänk bara på att om du kallar punkterna för zoner, så skall alla ha var sin automatventil, och varsitt pemrör! Jag har tex 3 zoner gräs, 1 häck och 1 rabatt. Rabatterna skulle må bra av att vara delade i 2 eller tom 3-4, men det blir så otroligt mycket material = dyrt. Och stora gravar! Istället kan man kompensera genom att ha tätare med slang där det är mer sol, och tvärtom.
Absolut, anslutningspunkterna kommer inte användas för handvattning eller slang. Det är bara uteköket och hit skall det inte gå någon ventil utan vara ständigt aktivt.
 
Tror du att du inom snar framtid hinner kika på’t? :)

Har fått hem manometer så jag ska kolla tryck och flöde!

Tänkte lägga på matjorden i september så jag vill dra fram allt klart innan dess. Förutsatt att det inte kostar alltför mycket att få en fungerande lösning för min trädgård.

En annan fråga, är det egentligen vårt pengarna i slutändan? Både till inköpspris och driftskostnad i form av höjd vattenförbrukning? Blir det SÅ mycket bättre?
 
Jag har semester from idag, så nu borde jag hinna.

Det är otroooligt mycket smidigare, vilket gör att man vattnar det som behövs. Att flytta vattenspridare i fem timmar är ju lite drygt, eller hur? Hur värderar man det?

Vattenbesparingen är stor skulle jag säga. För häck säkert 3/4 mot spridare. Man vattnar exakt där det skall vara - ingen avrinning, på kväll minst torkar bort, med droppar mot jorden så du inte får någon vattendimma. Om man kan räkna hem det är en annan sak. Häck/rabatt skulle jag säga ja. Gräsmatta så beror det på vad man jämför med, med tveksamt on du inte värderar din tid.

Men denna sommar så dör nog många rabatter, och hur ekonomiskt hållbart är det att köpa nya plantor? Uppdragna med massor av vatten ..
 
  • Gilla
Micro553 och 2 till
  • Laddar…
Ok här kommer ett preliminärt förslag på placeringar. Helst skulle jag vilja rita med passare på papper, men är på sommarstugan och har ingen skrivare. Därför fick jag kämpa lite med ett ritprogram på iPhone.

Det viktiga är head to head-täckning och att inte snåla in på detta. Jag har glesat ut lite, men man skall max gå 80% ifrån.

Färgglad skiss av en trädgårds bevattningssystem med zoner och spridningsmönster överlagrat på en husplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är att välja ut spridare som klarar kastlängden. Jag föreslår Hunter MP-rotator, eller om du har högt flöde och tryck ev Rainbirds motsvarande. Sedan parar du ihop dem i (klimat)zoner där man klarar totalt vattenflöde, och ritar sist in rör. Du kan säkert klara de zoner du föreslår, men kolla. Lila zon har ju flest, men kastar inte så långt.

Här kommer matchningsschema för MPR. Man kan blanda som man vill i zoner och olika vinklar (vilket är sjukt bra).
Skärmbild som visar olika bevattningsspridarmodeller med specifikationer för räckvidd och justerbara vinklar från en webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RilleNille
  • Laddar…
Härligt engagemang, stort tack! Ska kika mer på detta när jag kommer hem....

Spontant känns det som en j**la massa spridare! En rektangulär popupspridare från gardena känns ju som en betydligt enklare och billigare lösning. Men kanske inte så bra?

Har du tips på var man handlar hunter ifrån? Är det Sverige eller utomlands som gäller?
 
C crazytok skrev:
Härligt engagemang, stort tack! Ska kika mer på detta när jag kommer hem....

Spontant känns det som en j**la massa spridare! En rektangulär popupspridare från gardena känns ju som en betydligt enklare och billigare lösning. Men kanske inte så bra?

Har du tips på var man handlar hunter ifrån? Är det Sverige eller utomlands som gäller?
Jag håller med om att det är många. Det blir så då du har många korridorer med gräsmatta. Det enklaste är ju en stor kvadratisk yta typ din gröna - kräver endast fyra st. Drygar man ut placeringarna får man ett billigare system, som lämnar ”dry spots” - dvs ojämn bevattning där delar blir torra eller andra dränkta.

Om du har tid går det att beställa från USA, men jag köpte från Peter Hansen på Östorps bevattning. Rekommenderas.
 
C crazytok skrev:
En rektangulär popupspridare från gardena känns ju som en betydligt enklare och billigare lösning. Men kanske inte så bra?
Läste manualen till Gardena Os140 rektangulär spridare och du skall separat kunna variera bredd tom 9,5m och längd till 15m. Om detta ger jämn nederbörd kanske det är ett alternativ. Antingen väljer du då bara gardena eller har olika per zon. Blanda inte i samma zon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.