Hej.
Ny på forumet och har en fråga som jag inte hittar ett bra svar på.
Jag har byggt ett nytt uterum och vill kunna tända spotlights inifrån huset utan att dra ut nya trådar genom min tegelvägg.
Jag kommer ha två set av spottar att styra.
Jag har tittat på bl.a. Philips Hue men det verkar inte vara exakt det jag letar efter (tror jag).

Spottarna ska kunna dimmas inifrån via en brytare av något slag (inte bara via nån app).

Någon som gjort något liknande eller har förslag på bra prylar att använda?

Jag tänker mig led-spottar.

Tack för ett bra forum.

//Magnus
 
Sök på "plejd".
 
  • Gilla
Byggerbo och 2 till
  • Laddar…
Tack!
Detta verkar vara något.

//Magnus
 
Ikea Trådfri kanske?
 
Eller nexa?
 
Nexa är nog den billigaste lösningen. Funkar bra att styra till/från. Lite mer trixigt att välja dimnivå.
Lätt att integrera med ex. Telldus grejor för automatisering och appstyrning.

Sedan finns även Z-waveprylar.
 
Ikea trådfri är nog den billigaste lösningen, men det finns bara som gu10 spottar.
 
M jonasba skrev:
Säker? Ser bland annat E27 socklar också: [länk]
Menade att gu10 är den ända lampan för spottar som finns i trådfri.
 
E etompau skrev:
Sök på "plejd".
Hej.
Nu har jag kollat lite på Plejd.
Jag kanske missförstår det lite, men jag har en följdfråga.
Jag är med på att jag byter min nuvarande brytare till en dimmer och sätter en plejddosa i befintligt utrymme bakom.
Men spottarna som sitter på altanen måste ju kopplas in till en annan plejd-enhet? Jag vill inte dra någon tråd alls ut till spottarna. Dock har jag givetvis el ute på altanen.

Jag får inte riktigt ihop det.

Tack på förhand.
//M
 
Den smartaste lösningen är att nyttja astrouret i Plejd.
Så har jag det och Plejd styr belysningen året runt utan att jag behövt ändra inställningar, har kört sedan Jan-17 och man tänker inte på att belysningen sakta tonar upp när solen går ner, tynar bort vid 23:00 återkommer strax innan du vaknar och när solen går upp försvinner belysningen sakta.
Vill du tvunget ha en knapp inne i huset, kan du sätta en Plejd som styr någon belysning inne i huset och samtidigt använda ingång 2 till ytterbelysningen.

Skärmdump av Plejd-appens scenariointerface för smart belysningsstyrning på en iPad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M magtel skrev:
Hej.
Nu har jag kollat lite på Plejd.
Jag kanske missförstår det lite, men jag har en följdfråga.
Jag är med på att jag byter min nuvarande brytare till en dimmer och sätter en plejddosa i befintligt utrymme bakom.
Men spottarna som sitter på altanen måste ju kopplas in till en annan plejd-enhet? Jag vill inte dra någon tråd alls ut till spottarna. Dock har jag givetvis el ute på altanen.

Jag får inte riktigt ihop det.

Tack på förhand.
//M
Om du inte vill dra ut något till altanen måste du ha två olika Plejd. Det spelar ingen roll om det är samma grupp, du kan använda Plejden inne till att styra Plejden ute.
Eltako har en färdig lösning men den blir troligtvis dyrare. Dessutom kan du inte få astroursfunktion.
https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/dimmer-ovriga/eltako-tradlos-dimmerpkt
Vill du komma riktigt billigt undan kan du använda Nexa:
https://www.elbutik.se/product.html/nexa-cmr-101-dimmermottagare14538 komplettera med en brytare från Nexa.
Jag rekommenderar inte Nexa, det finns en anledning till att det är billigt... Har själv haft det hemma och det är dels svårt att använda (dimmerfunktionen är ett skämt) och lägger av med jämna mellanrum. Fast billigt är det.
 
Redigerat:
Att få till dimmerfunktion via fjärrstyrning är inte helt enkelt. Det blir ofta (alltid) en kompromiss där man får påbörja en dimningssekvens och sedan avbryta den med den radiobaserade knappen när önskad ljusstyrka är uppnådd.
Om man inte ska ändra ljusstyrkan stup i kvarten så funkar detta.
Via någon app blir det enklare då det går att direkt välja en ljusnivå.

Har använt nexa-prylar i 10+ år. Det är helt OK grejor till priset och håller bra om man inte ansluter felaktig last.
 
M magtel skrev:
Men spottarna som sitter på altanen måste ju kopplas in till en annan plejd-enhet? Jag vill inte dra någon tråd alls ut till spottarna. Dock har jag givetvis el ute på altanen.
Du behöver en plejd till som kopplas in ute på altanen.
 
E etompau skrev:
Har använt nexa-prylar i 10+ år. Det är helt OK grejor till priset och håller bra om man inte ansluter felaktig last.
Då har vi olika syn på det. Jag sålde det till mina kunder under något halvår och har fått byta ut det mot andra grejer eftersom det har krånglat. Inte alla förstås men en enda extra resa till kund på garanti kostar mer än att byta ut till grejer som inte krånglar. Då har det handlat om rena brytare. Hemma har jag testat dimmer men att köra med tänd-släck-tänd (eller hur det var) i snabb följd för att börja dimra... Nja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.