Sommaren är här och tävlingsredaktionen på Byggahus.se tar nu ledigt, för att vara tillbaka som vanligt i augusti igen. Men vi ska ha en sommartävling som är öppen för bidrag under hela månaden. Visa den smarrigaste maten du lagar och du har chans att vinna uteköket på bilden.

Modernt vitt utekök med vask och kran på träveranda, med en naturskön utsikt över en sjö och träd i bakgrunden.

Så här tävlar du:

I ett inlägg i den här tråden, visa en bild av den godaste sommarmaten du lagar tillsammans med receptet på anrättningen. Det vinnande receptet med bild vinner ett utekök Läckö från Hillerstorp med vask och kran i rostfritt, värde ca 4000 kr.

Vit utekök Läckö från Hillerstorp med rostfri vask och kran, grå förvaringsskåp och hyllplan.

Vinnaren utses måndag den 30 juli.

Den här tävlingen är inte sponsrad, utan vi köper in uteköket när vinnaren är utsedd så att den kan skickas direkt från butik. Skulle det då vara utsålt överallt kommer vi överens med vinnaren om ett likvärdigt utekök som tävlingsvinst istället.

Se till att dina adressuppgifter i profilen är korrekta.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Lycka till! :)
 
  • Gilla
mrmicke78
  • Laddar…
Baconlindade köttfärslimpor som grillas på ett grillgaller med rök och solstrålar i bakgrunden.

Grillad, baconlindad köttfärslimpa! Farligt gott, tror ingen lämnade bordet på två timmar pga mat-koma.

1. Fläta bacononet som en korgväv (över-under) på ett bakplåtspapper, om någon behöver en förklarande bild så säg till så uppdaterar jag! Räkna med två paket bacon per rulle/fläta
2. Räkna med ca 400g köttfärs per rulle, nötfärs fungerar utan att bli tort
3. Blanda köttfärsen med en skvätt grillolja/glaze, hackad lök, fetaost och annat som passar ens egna smak
4. Täck baconflätan med köttfärsblandningen, lämna 3-5 cm rent bacon på två motstående sidor
5. Rulla ihop rullen, börja genom att vika in det köttfärsfria baconet och ta hjälp av bakplåtspappret för att få ihop en fast rulle
6. Grilla på medelvärme (tror lock är ett krav för att få den varm i mitten), pensla på med grillolja/glaze när baconet börjar få färg och kom ihåg att vända det då och då
7. Rulla rullen i grillad lök, krossade nacho-chips eller liknande
8. Skär upp och servera! Potatis funkar bra
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Vad är en svensk sommar utan att grilla makrill ?
Sååå superenkelt och sååå himla gott!
.
Nyfångad makrill

En stor klick smör

Färsk sparris

Salt och peppar

Lite dill

Citronskiva

Grillas i foliepaket tills köttet i fisken blir vitt och släpper från fiskbenen
.
Detta serveras med ugnsbakad sötpotatis och en kall räk-och romsås ..... och ett iskallt glas vitt vin☀️

Hoppas nu få avnjuta detta nästa gång på ett underbart utekök som vi såååå länge drömt om
 
  • Nyfångad makrill redo för grillning med färsk sparris, dill och citron på folie, sommar matlagning.
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Bra mrmicke78! Det är alldeles för mycket stora köttbitar som skall grillas, makrill är toppen på sommargrillen.

Här min tanke om vad jag gärna svänger ihop på grillen:

Du behöver:
2 st urtagna bågar*. 2 st lime. 1 näve färsk salvia. 1 näve färsk dill. 0, 5 dl flingsalt. Rapsolja. 2 msk dijonsenap. 1 kg färskpotatis. 2 st salladslök. 1 dl kaprisbär. Salt. Svartpeppar.

* Helst tagna på flugspö så klart...

Gör så här:
Mixa flingsalt med färsk salvia och limecest.
Skär halvcentimeter djupa skåror i på fisken och gnid in fisken med salviasaltet.
Fyll buken med örter och olja in skinnet med rapsolja. Grilla fisken på båda sidor på hög temperatur. Skär limen på hälften och grilla den tills den blir lätt svärtad.

Blanda dijonsenap med limejuice. Vispa i rapsoljan droppvis tills senapssåsen tjocknar. Smaka av med salt och peppar.

Koka färskpotatisen i saltat vatten, och blanda den sedan med hackad salladslök, dill, salvia, kaprisbär och senapssåsen. Smaka av med salt, peppar och limejuice.

Servera fisken hel med örter, potatissallad, salviasalt och grillad lime.

Dryck?
En Erdinger alkoholfri sitter perfekt.

Färsk makrill på grillen med kryddor och skåror i skinnet, redo att serveras.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Pasta med topping
Snabbt, gott och billigt. Gör en sås på grädde och soltorkade tomater i olja. Blanda i kokt pasta (jag har använt penne). Häll upp på en tallrik och lägg på valfri topping. Jag brukar ha ruccola, pesto, parmesan och pinjenötter. Krydda med nymalen svartpeppar. De i familjen som äter kött toppar med parmaskinka.
 
  • Pennepasta med ruccola, pesto, parmesan och pinjenötter på tallrik bredvid bröd och tomater.
Jag lagar gärna vildsvinskotletter med grillade grönsaker och vitlökssås. Så gott!

Grillade vildsvinskotletter med ugnsbakade potatisar, rödbetor och vitlökssås på ett grönt fat.
 
Redigerat av moderator:
Stor paellapanna full med skaldjurspaella, musslor, räkor, citron och persilja.
En härlig Skaldjurspaella till 12 personer.

1 kg Ris (Spansk Bomba eller risottoris)
1 flaska vitt vin
3 liter skaldjursfond
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
3 Paprikor
Olivolj
1-2 gram saffranstrådar
200 gr gröna bönor
400 gr söta små tomater
4 citroner
Bladpersilja
2 nät blåmusslor
1 kg råa tigerräkor (frysta utan huvud)
500 gr bläckfisk (fryst om du inte hittar färsk)
500 gr Havskräftor
1 kg kycklinglårfilé, eller mer skaldjur:)
1 burk grillad paprika
Allt går att byta ut och improvisera med!

Grilla kycklinglårfilé och lägg undan
Skala räkorna
Ansa och kolla musslorna så de stänger sig

Stek hackad lök i olivolja
Lägg till hackad paprika och vitlök
Rosta riset i blandningen
Slå på vinet
Slå på buljongen med saffran (mortla trådarna)
Rör för sista gången
Lägg i bönor
Sjud bort hälften av vattnet
Lägg till bläckfisk, räkor, musslor och kyckling
Sjud ca 20 minuter
Kasta musslor som inte öppnar sig
Lägg på grillad paprika och tomater så blir varma
Lägg på havskräftor, citronklyftor och persilja
Stäng av värme och låt vila inslaget i folie ca 10 minuter
Servera från Paellapannan
Rekommenderar ett vin på Albarinodruvan till

Garanterad succé en varm sommarkväll!
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Handskriven lista med ingredienser och tillagningsinstruktioner för sommartacos. Hemlagade sommartacos med salladsblad, avokado, bacon och krämig fyllning på en vit tallrik. Hemlagade sommartacos med salladsblad, avokado, bacon och krämig fyllning på en vit tallrik.

Här har ni recept på våra goda sommartacos, gott i värmen och lika lätt att göra i tältet, husvagnen, stugan eller hemma testa vetja! Och den här tävlingen tävlar jag i utan min mans vetskap eftersom att han bara tittar bort och lekar att han inte hör när jag pratar om utekök. Jag vill verkligen ha ett utekök, tänk va härligt att få laga mat ute och vinner jag så måste ju min man fixa till ett snyggt utekök (för han kan)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Mrmicke78 skrev: Grillas i foliepaket tills köttet i fisken blir vitt och släpper från fiskbenen
Hur vet man när den inslagna makrillen blir vit och släpper från benen?
Annars såg det riktigt bra ut
 
S stigsj skrev:
Mrmicke78 skrev: Grillas i foliepaket tills köttet i fisken blir vitt och släpper från fiskbenen
Hur vet man när den inslagna makrillen blir vit och släpper från benen?
Annars såg det riktigt bra ut
Man öppnar foliepaket lite försikt och eftersom fisken ligger med ”öppningen” av magen uppåt så faller sidorna isär och man ser då detta ganska lätt;-) Väl värt att prova och har du svårt att göra det själv är du välkommen hit så ska jag bjuda dig på en nygrillad makrill...;-)
 
Område med utsikt över fjäll där en framtida altan är tänkt för utekök. Grillad pluma med salt och peppar, ugnsrostad färskpotatis, sparris, tomat och pico de gallo-sås. Grillad sockerkaka toppad med jordgubbar, mascarponekräm och färsk basilika på en keramiktallrik.
I sommar är vår favorit grillad Pluma och sockerkaka. Löjligt enkelt och vansinnigt gott.
De behöver:
En fin bit pluma( borde finnas i en välsorterad
butik) Romansallad,ugnsrostad färskpotatis, sparris o tomat.
Salta o peppra pluman och grilla på, den ska inte var välgrillad utan lite röd i mitten då den blir som bäst.
Kör potatisen i ugnen med salt, peppar och olivolja.
Dela romanhuvudet och gnussa i lite olja, salta och peppra. Grilla den och grönsakerna försiktigt.
Servera med valfri sås. Vi gillar pico de Gallo, en mexikansk fräsch sås/ röra.
Hacka 4 goda tomter, blanda med 4 msk hackad gul lök, en kruka hackad koriander, valfri mängd hackad chili, färskpressad lime salt o peppar.
Till efterrätt grillar vi lite sockerkaka med färska jordgubbar och mascarponekräm med färsk basilika i, ovanligt men väldigt gott.
Det här uteköket skulle stå perfekt på vår blivande altan med magnifik utsikt över fjällen.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Grillad tonfisksteak med grillränder serverad med en färgrik avocado- och mangosallad, limeskiva och chilli.
Grillad tonfisk med avocado- och mangosallad:

Sommarens bästa fiskgrillning är ett faktum!

Receptet (4 portioner):
- 4 skivor färsk tonfisk, minst 2 cm tjocka för att inte bli genomstekta.
- 2 mango, tärnade.
- 2 avocados, tärnade
- 1 liten rödlök, tunt skivad
- 10-20 babyplommontomater, delade i 4.
- ett knippe färsk koriander, hackad.
- 2-4 röda chillifrukter.
- pressad färsk lime.
- olivolja till salladen.
- salt och peppar.

Marinera tonfisken 30-60 minuter i lime, salt, peppar och skivade chillifrukter.

Blanda ihop ingredienserna till salladen, häll över lite olja och rör om. Smaka eventuellt av med lite salt.

Tände en grill med kol och se till att det blir riktigt het. Torka av tonfisken precis innan du lägger den på grillen och grilla sedan 2-3 minuter på varje sida. Den ska få fin färg men absolut inte bli genomgrillad.

Ta av fisken och servera med lite pressad lime och chilliskivor ovanpå och salladen på sidan.

Servera gärna en välkyld riesling med lite sötma kvar för att matcha den lilla hettan från chillin.


Tillägg: då vissa reagerat på att jag lagt upp ett grilltecept vill jag vara tydlig med att det är ett gammalt recept och bild. Grillförbud ska man självklart respektera och även om det inte råder grillförbud där du bor ska du självfallet vara extra försiktig med eld i nuläget.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
De två sista skribenterna borde bli bannlysta från Byggahus och bli utvisad från detta land. Hur i helvete kan en normalt funtad människa grilla i detta elände eller i vart fall tipsa om det?
Jag har min telefon full av bilder på maträtter från grillen tagna innan torkan och eldningsförbudet. Vi hoppas att det regnar snart och vi kan grilla ute igen. Tills dess får man använda den elektriska bordsgrillen där inne under ordnade former, eller varför inte i ugnen. Det är ok att tipsa om maträtter du kan grilla.
 
  • Gilla
camies och 1 till
  • Laddar…
D
Stekta champinjoner inlindade i bacon och fyllda med ost och gräslök i en ugnsfast form.
Champinjoner inlindade i bacon
Ta stora champinjoner skär av foten och gröp ut lite, fyll med gräslök, ost och linda bacon runt.
De på bilden är lagade i ugn 200 grader ca 15 min men varierar ju på storleken och lite hur man gillar de.
Finns ju även lite andra alternativ som att ha färskost i stället som vanlig ost jag hade. Hade även på lite grillmarinering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.