Hej, jag har ett 70-tals hus där balkongen löper på kortsidan under tak. Den är nästan 9m bred men bara 2m djup. Tänkte ändra detta och bygga ut med 70cm, fortfarande under det utskjutande taket.

Balkarna som håller själva balkongen uppe sitter "ingjutna" i väggen och går sedan ut och vilar på en balk som löper längs med kortsidan på huset (i mitten finns pelare som den vilar på.

Jag vill byta ut de ingjutna balkarna men de sitter lite halvfast om nu förstår, man kan röra dem lite i sidled men har svårt att dra ut dem.

Är det någon som vet om man på 70 talet fäste ingjutna balkar med någon bult eller liknande?
Innan jag ger mig på att dra ordentligt tänker jag. Annars får jag väl borra sönder balkarna på 150x50...
 
Om det är träbjälkar är de knappast ingjutna. Det troligaste är väl att du har en fasad som är utvändigt klädd med fasadtegel av något slag. Bjälkarna är med säkerhet infästa i väggkonstruktionen därbakom. Om du vill öka på balkongens djup från 2 meter till 2,7 meter kan du inte använda samma dimension på bjälkarna. Dessa är för övrigt sågade i tummått, 2x6 tum.
 
J justusandersson skrev:
Om det är träbjälkar är de knappast ingjutna. Det troligaste är väl att du har en fasad som är utvändigt klädd med fasadtegel av något slag. Bjälkarna är med säkerhet infästa i väggkonstruktionen därbakom. Om du vill öka på balkongens djup från 2 meter till 2,7 meter kan du inte använda samma dimension på bjälkarna. Dessa är för övrigt sågade i tummått, 2x6 tum.
Tack för svar!! Jag har mätt balkarna i cm och de är 150x50 så har faktiskt fått tag i den dimensionen, även om de sa att den var ovanlig såklart..

Så du säger att de är fastsatta invändigt... Varför gjorde man så för?? De sitter ju fast i framkant, de kommer ingenstans.

Jag tänker mig då borra sönder träet, mätte idag eftersom jag kunde skjuta in en tunn träpinne mellan fasaden och balken, 20cm från husväggen är de inskjutna i fasade så en hyfsad träborr så borde jag kunna få bort dem med lite jobb.

Tänker jag fel eller?
 
Balkarna behöver ha upplag i båda ändarna. Ta ett foto på fasadväggen där balkarna går in så äe det lättare att avgöra hur det är byggt från början.
 
Såhär ser det ut:
 
  • Träbjälkar och vitmålat tegel under en terrasstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt träbjälklag under en veranda med synliga blå lysdioder mellan brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excel
Du har ju en yttre bärlina bör väl hålla för 70cm i samma dimension. Jag hade nog skrulimmat två balkar vi sidan vid resp balk.
 
Excel Excel skrev:
Du har ju en yttre bärlina bör väl hålla för 70cm i samma dimension. Jag hade nog skrulimmat två balkar vi sidan vid resp balk.
Tanken hade jag i början också, ska testa o se om jag kan dra ut en balk med lite hjälp så får vi se sen. Har nån grej för att jag vill att det ska vara rakt, snyggt och nytt... Nån störning
 
Det var som jag misstänkte. Mexistenen är bara ett fasadmaterial. Den hjälper inte till att bära. Bakom Mexistenen finns en träregelvägg där bjälkarna är infästa på något sätt. Denna infästning måste du frilägga, utifrån eller inifrån, för att kunna byta bjälkarna. Om du vill behålla bärlinan som ligger på de murade pelarna i sitt befintliga läge, krävs bjälkar av en helt annan dimension. Sannolikt i limträ.
 
Excel
Stefan.P Stefan.P skrev:
Tanken hade jag i början också, ska testa o se om jag kan dra ut en balk med lite hjälp så får vi se sen. Har nån grej för att jag vill att det ska vara rakt, snyggt och nytt... Nån störning
Tror den sitter fast i regelverket innanför, risken är stor att mexiteglet lossnar. Enklast är kanske att öppna upp från insidan och kapa spiken med multiverktyg från insidan.
 
Excel Excel skrev:
Tror den sitter fast i regelverket innanför, risken är stor att mexiteglet lossnar. Enklast är kanske att öppna upp från insidan och kapa spiken med multiverktyg från insidan.
Ouf, blev plötsligt ett mycket större projekt än vad jag tänkt... Fasen också.

Jag tänker mig att jag borrar bort en balk och lyser in med ficklampa för att se hur det ser ut så får jag ta beslut efter det hur jag ska göra.
Stort tack för svar och insikter hur det kan vara byggt
 
Excel
Har liknande konstruktion på mitt 70-talshus. Tänk dock på att det bra att konstruktionen ligger ordentligt under tak för att skydda mot regn, snö och fukt. Dessutom kan det se lite konstigt ut om du får andra proportioner på huset än vad som var tänkt från början. Dessutom blir det mindre solljus på bottenvåningen.
 
Stefan.P Stefan.P skrev:
Jag tänker mig att jag borrar bort en balk och lyser in med ficklampa för att se hur det ser ut så får jag ta beslut efter det hur jag ska göra.
Nej, gör inte det. Jag vet att bjälkarna vilar på väggens regelkonstruktion. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Detta är absolut ett större projekt än du tänkt dig. Tvekar du inför detta så lägg ner det helt.
 
Infästningarna i väggen ligger helt under tak, taket från infästningarna skjuter ut ca 2.50m så regn etc kommer aldrig dit.

Justusanandersson: det är inte möjligt att de vilar på lättbetongen som finns bakom tegelväggen?

Om det nu verkar som ni säger att de balkarna är infästa och inte kan tas lös utan massa jobb tänker jag mig vagnsbultar, två stycken per balk och förlänga befintliga, vad sägs om detta??
 
Om väggen innanför Mexiteglet är av lättbetong så vilar givetvis bjälkarna på den på något sätt. Även om du skulle lyckas göra en momentstyv förlängning av bjälkarna så räcker inte det. Det krävs betydligt större dimensioner på bjälkarna. En möjlighet är att fixa ett nytt upplag för nya bjälkar genom en ny bärlina någonstans mellan ytterväggen och den befintliga, och låta dessa nya bjälkar fortsätta ut 70 cm. Du behöver hjälp av en person som är tillräckligt kunnig i byggnadskonstruktion för att kuna räkna fram rätt dimensioner.
 
J justusandersson skrev:
Om väggen innanför Mexiteglet är av lättbetong så vilar givetvis bjälkarna på den på något sätt. Även om du skulle lyckas göra en momentstyv förlängning av bjälkarna så räcker inte det. Det krävs betydligt större dimensioner på bjälkarna. En möjlighet är att fixa ett nytt upplag för nya bjälkar genom en ny bärlina någonstans mellan ytterväggen och den befintliga, och låta dessa nya bjälkar fortsätta ut 70 cm. Du behöver hjälp av en person som är tillräckligt kunnig i byggnadskonstruktion för att kuna räkna fram rätt dimensioner.
Men bärlinan har jag ju i framkant som du ser på en av bilderna där?
De balkarna som löper längst ut längs hela kortsidan på huset med en pelare i mitten är dubbla 2 tum 10 cirka efter att ha omräknat cm (5x22.5)
Jag borde väl utan större ansträngning kunna förlänga balkarna som vilar på dessa stora balkar?
 
  • Takbjälkar som löper längs kortsidan av ett hus med en synlig pelare i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.