I vår torra halvdöda gräsmatta kryllar det av tvestjärtar, är det samma i era mattor? Har aldrig sett så många förut.
 
Chaly
Vi har också gott om tvestjärtar i trädgården. Vi brukar ha en del men mer än vanligt i år upplever jag det som. Kanske kommer fram mer i år i jakt på fukt/vatten på grund av torkan?
 
  • Gilla
johanfl
  • Laddar…
Samma här, sett ovanligt mycket tvestjärtar i sommar.
 
Tvestjärtar gillar torrsomrar, det är sant och visst, men särskilt bra trivs de i gamla vallar så jag antar att det gäller gräsmatta också?

Jag har tvestjärtar överallt, till och med på sovrummet på andra våningen, det har aldrig hänt förr.
 
T TottoGBG skrev:
Jag har tvestjärtar överallt, till och med på sovrummet på andra våningen, det har aldrig hänt förr.
Blä och usch, jag tycker dom är så äckliga.

Men trivs dom, saknar de fiender, eller vantrivs de och är så desperata att de visar sig mer än vanligt tro?
 
Tvestjärtar är harmlösa och huvudsakligen nyttiga djur, även om de emellanåt kan knapra i sig avsevärda mängder växter som komplement till alla bladlöss m m som är huvudfödan.
 
Tur att man inte är en bladlus. Vilken mardröm, bli uppäten av en tvestjärt, brr...
 
Staffans2000
M Micke_xyz skrev:
Tur att man inte är en bladlus. Vilken mardröm, bli uppäten av en tvestjärt, brr...
Skulle du istället föredra att en gullig nyckelpiga äter upp dig levande bit för bit?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Skulle du istället föredra att en gullig nyckelpiga äter upp dig levande bit för bit?
Helt klart.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.