B Blackfear skrev:
Behövs hällskyddet under hällen?
Vad skyddar den?
Det finns inget hällskydd under vår IKEA-häll "Nutid".
 
Okey med andra ord så kan jag strunta i detta skydd :)
 
BirgitS
Nu känner jag inte till just Ikeas lösning men det ska ofta vara ett skydd under hällen om man har en låda under hällen så att man inte kan peta upp i hällen underifrån eller så att inget i lådan råkar sticka upp i hällen.
 
Men då är ju frågan hur det blir med ventilationen? Det blir ju väldigt tajt under hällen ca några centimeter bara i ventilation om detta skydd monteras, vill inte att hällen går sönder då den kostar endel :)
 
BirgitS
Vad står det om avstånd i hällens monteringsinstruktion?
 
5cm har jag för mig att det skulle vara, blir dryga 3cm i ventilation med skyddet under. då gäller nog inga garantier.
 
BirgitS
Kommer häll och hällskydd från samma butik och har butiken sagt att du ska ha ett hällskydd?
 
Nej tyvärr inte, hällen har jag ej köpt från butiken och hällskyddet fick jag av en polare.
 
BirgitS
På ett eller annat sätt måste du uppfylla elsäkerhetskrav, värmeskyddskrav och alla tillverkares krav. Finns det hällskydd från skåptillverkaren?
 

Bästa svaret

BirgitS BirgitS skrev:
På ett eller annat sätt måste du uppfylla elsäkerhetskrav, värmeskyddskrav och alla tillverkares krav. Finns det hällskydd från skåptillverkaren?
Men är inte dessa krav tillgodosedda i installationsanvisningarna för respektive induktionshäll?
En viktig finess med induktionshällen är för övrigt att det inte skapas någon värme i/under själva hällen, utan värmen skapas endast i järn/stål/magnetiska kok/stenkärl ovanpå. Så mycket värme skapas inte alls under köksbänken.
Och i de installationsanvisningar jag sett har man specificerat avstånd till underliggande ugn eller lådor.
Naturligtvis monterar ingen sin häll så att barn kan komma åt att fingra på hällens elektronik underifrån, eller vad tror du själv?
Min personliga uppfattning är att de är de säkraste "spisarna" som har skapats, hittils i alla fall!
 
  • Gilla
Blackfear
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men är inte dessa krav tillgodosedda i installationsanvisningarna för respektive induktionshäll?
En viktig finess med induktionshällen är för övrigt att det inte skapas någon värme i/under själva hällen, utan värmen skapas endast i järn/stål/magnetiska kok/stenkärl ovanpå. Så mycket värme skapas inte alls under köksbänken.
Och i de installationsanvisningar jag sett har man specificerat avstånd till underliggande ugn eller lådor.
Naturligtvis monterar ingen sin häll så att barn kan komma åt att fingra på hällens elektronik underifrån, eller vad tror du själv?
Min personliga uppfattning är att de är de säkraste "spisarna" som har skapats, hittils i alla fall!
Om jag förstår dig rätt så behöver man inte detta skydd under en induktionshäll? Utan bara till andra hällar som avger mer värme osv? Och elen sitter i bak på min Siemens induktionshäll så något barn lär nog aldrig komma åt elen på denna häll.
 
BirgitS
B Blackfear skrev:
Om jag förstår dig rätt så behöver man inte detta skydd under en induktionshäll? Utan bara till andra hällar som avger mer värme osv? Och elen sitter i bak på min Siemens induktionshäll så något barn lär nog aldrig komma åt elen på denna häll.
Vad står det i instruktionen till hällen resp. skåpstommen?
Är hällen öppen undertill så att det går att komma åt på olämpliga ställen med finger eller redskap?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men är inte dessa krav tillgodosedda i installationsanvisningarna för respektive induktionshäll?
En viktig finess med induktionshällen är för övrigt att det inte skapas någon värme i/under själva hällen, utan värmen skapas endast i järn/stål/magnetiska kok/stenkärl ovanpå. Så mycket värme skapas inte alls under köksbänken.
Och i de installationsanvisningar jag sett har man specificerat avstånd till underliggande ugn eller lådor.
Naturligtvis monterar ingen sin häll så att barn kan komma åt att fingra på hällens elektronik underifrån, eller vad tror du själv?
Min personliga uppfattning är att de är de säkraste "spisarna" som har skapats, hittils i alla fall!
Jag har induktionshäll själv så jag vet väl hur de fungerar. Eftersom verkningsgraden knappast är 100 % så lär det väl bli viss värme under hällen förutom att en stekpanna som är kring 200 grader varm inuti naturligtvis är rejält het undertill också och därmed värmer upp hällen och det är ju därför som hällen varnar för att den är så het att man kan bränna sig efter att man har stängt av "plattan".

En del verkar inte tänka längre än näsan räcker och står det inte i instruktionen för häll eller stomme att det ska vara ett skydd så att barn inte kan dra ut lådan under hällen och sticka upp ett finger så tror jag många unga faktiskt inte tänker på den möjligheten. Eller om man har en låg låda för redskap att det finns en risk för att något redskap hamnar olyckligt och sticker uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.