skogstomten skrev:
Men som en rekomendation se till att klippaggregatet sitter framtill och att den är smidig att köra med. haft både hdrostat och 5 växlad och skulle aldrig köpa 5 växlad igen. Betydlig lättare och snabbare att precisionssköra kring buskar osv med hydrostatdrift
Präxis!

Ofta måste man ju in under yviga buskar, och då är frontaggregat det enda som funkar att sticka in.
Och då blir det även ett joxande fram och bak, vilket blir ganska omständigt när man inte har hydrostatisk drift.

Det är värt vart enda öre!
 
vi köpte en ny MTD för 5 år sedan , kostade ca 16 -17 000:- med trycksmord B&S ( med oljefilter ) och "snikhydrostat" ( typ som gammla volvo remjohan) sen hittade jag en lätt beg" sopmaskin" som hänger efter.
För våra ca 2 000 kvm platt gräsmatta är det en fröjd.
Med 2 små hjulramper kör lätt upp traktorn på så att klippaggregatet lätt kan spolas av. Ramperna kostar nån hundring jämfört med en front-klippare som kostade runt 24 25 000:- då vi köpte klipparen.

Sen kan jag i och för sig inte fatta varför ett oljefilter måste kosta nära 200 :- men man behöver ju inte byta varje säsong

Sen måste jad tillstå att jag Håller med GM forever ang " ganska omständigt när man inte har hydrostatisk drift. att smygkörning runt träd o buskar blir ju ett himla ryckande och vxl om man inte har nån form av automatis transmission
( fasten jag själv åker Mercury Cougar -70 ;) )
Efter att klippt och " sopat" så ser ju gräsmattan ut som om den var en helt nylaggd heltäckningsmatta, en fröjd för ögat.
En sop tar ju dessutom äppelkart, kottar, katter grannens barn..... nej,,, hoppsan inte de sistnämnada men nästan
 
husbonden skrev:
...blir ju ett himla ryckande och vxl  om man inte har nån form av automatis transmission
( fasten jag själv åker Mercury Cougar -70   ;) )....
Och jag som först gissade att du körde en Firebird -68 med tanke på lilla bilden ;)

 
Nä nä  De e frugans kärra , ursäkta förvirringen. Vi är inte särskilt märkes trogna som du ser.
Den stöddiga versionen:
- De bästa från två världar.
Pontiac o Mercury = finbilsversion av Chevrolet och Ford  :)
Eller den ödmjuka eller som en del säger sanna versionen:
- Pontiac: Por Old Niggers Think It´s A Cadillac   och
Ford: Find On Road Dead  :-[

Nu skall vi se.... min tur...  kan de vara en Buick GS  eller en chevelle månne?
vi får väl kanske diskutera USA fordon via PM , bortsett från MTD förståss. Annars blir väl de här lite " off topic" ( heter de så? )
Skickar med en bild på min  "åktraktor "
[img=http://img378.imageshack.us/img378/2040/mincougarcabbe3an.th.jpg]
 
husbonden skrev:
Nä nä  De e frugans kärra , ursäkta förvirringen. Vi är inte särskilt märkes trogna som du ser.
Den stöddiga versionen:
- De bästa från två världar.
Pontiac o Mercury = finbilsversion av Chevrolet och Ford  :)
Eller den ödmjuka eller som en del säger sanna versionen:
- Pontiac: Por Old Niggers Think It´s A Cadillac   och
Ford: Find On Road Dead  :-[

Nu skall vi se.... min tur...  kan de vara en Buick GS  eller en chevelle månne?
vi får väl kanske diskutera USA fordon via PM , bortsett från MTD förståss. Annars blir väl de här lite " off topic" ( heter de så? )
Skickar med en bild på min  "åktraktor "
[img=[länk]
Tja, ett litet kort jänkesnack må väl vara hänt!
Det är ju traktorer det också enligt många oinvigda. :D

Det är en GS!
Men tyvärr inte min... jag kör fullsize (Cadillac och Buick), men är inne på att skaffa muskelbil också.

Jag tyckte faktiskt jag skymtade en Cougar bakom Pontiacen.
Ser finfin ut. Polaren hade en täckt sådan förr. Med frispel på ljusrampen. ;D

Här är min finåkartraktor, som synes i full fart med gräsklippningen ;)

Men, som du säger; det är inte värt att fortsätta här!
Det dyker alltid upp någon vän av ordning och skriker "off topic!"


[sup](Por Old Niggers Think It´s A Cadillac ;D ;D ;D. Den har jag faktiskt inte hört förr!)[/sup]



 
Jag har en Husqvarna traktor vilken det blev efter överväganden av både klippning och andra användningsområden.
Ska man "bara" klippa med sin åkklippare är en midjestyrd frontklippmaskin överlägsen men vill man använda den till lite snöröjning osv. är traktorn kanske ett bättre val.

//Markus
 
Efter att ha kört med min Stiga Park Compact HST idag igen så kan jag inte annat än att rekommendera den igen. Väldigt smidig att köra tycker jag. Den har hydrostat, frontmonterat multiclipaggregat och äkta midjestyrning och den ligger runt 30000 kr.

Det är klart att man i en klippare i 40000kr-klassen får starkare motor och bredare klippaggregat, men det ska till en ganska rejäl tomt för att Compacten ska kännas för klen.
 
För min del känns det heltokigt att ha en gräsklippare som är dyrare än bilen..
Får kanske börja med att byta bil ::)
 
He he, jag har kännt *exakt* likadant... Tror jag tar och känner efter under vintern och ser vad jag vill ha.

Finns ju en del proffsmaskiner mer cylinderklippare och hydrostat. De kan kosta oväntat litet beggade så ditåt lutar jag just nu.

Kanske blir en robotklippare istället :)
 
Bra tråd detta, värd att lyfta fram nu när det är dags igen för gräsmatteslitet.

Jag står i valet mellan Husqvarnas 13C rider eller 13AWD (fyrhjulsdrift) å ena sidan, och Stigas Park Compact 4WD, å andra. Blir runt 40 000 för 4-hjulingarna och 34 000 för 2-hjulingen.  

Snackade men en Service-kille för en stund sen, och han sa att förr så höll Stigaklipparna i 5 år, och idag är det 2 år som gäller, innan reparationskostnaderna skjuter i höjden. Husgvarna/Jonsered ska vara snäppet bättre.
Han tyckte också att det var vansinne att satsa på en 4-hjuling om man är rädd för bekymmer med dyra reparationer. En traktor var vad som gällde enl. honom.

Ligger väl antagligen en del i detta resonemang, men förefaller rätt så trist - jag vill ha en maskin med det häftigaste, inte en gammal traktor.  ;)

Har en tomt på 4000kvm och med en uppsjö av träd, buskar, grusgångar och berså på en tomt  anlagd på  det gamla viset för mer påkostade villor, alltså rejält sluttande.
Det är pga lutningen som jag lutar  :), åt en 4-hjulsdriven maskin. Men då kanske med extra mycket reparationsproblem som följd - åh, gud hjälp mig!

Sen är det ju inte precis smidigt att få iväg en best på 250kg till verkstaden.  :p

Kanske får man lära sig lite om hur man fixar dessa klippare och hoppas att inte just hydraul-pumpen ger sig... ;)

Göran
 
W
Har en Rider 13 med hydrostat, har väll haft den sedan 2001 eller så, aldrig tillstymelse till problem (lite matt i färgen e det ända). Funkar kanon, servar den vart annat år, enda som byts är om remmarna är slitana samt lite oljor. Använder den på ett område som är lika stor som din tomt och det funkar utmärkt.
Har ett släp som är tippbart så det e bara att köra upp den på det när det e dax för service.
En traktor skulle jag aldrig köpa, svängförmågan är ruskigt användbar.
 
- Skulle vara intressant att få höra synpunkter från er som har 4-hjulsdrivet. Är det  bara ett marknadsföringsknep för att få folk att köpa nytt eller är det verkligen så suveränt?
- Och vad gör ni stackare som slirar och inte kommer fram, sitter ni kvar där än? ;D

 
Har kört Stga Park i 20 år (Och även provat på traktormodllerna någon enstaka gång). Med hjulvikter och lite aktivt "burkande" = att man lutar emot samt en aningens planering så går det att klippa rejält branta backar. Helst ska man köra rakt upp och snett ner. Däremot blött gräs, kraftig lutning, inga hjulvikter och små lätta barn så är det kört ;D

Köp en ganska ny Stiga Park årsmodell 2001 och framåt då finns det timräknare som standard så då ser man hur mycket den har gått. Köpte min 2001:a med 135 tim och hygrostat för 18000kr ink moms av en firma sommaren 2004. Sen skar motorn efter 5 min!!! Men eftersom det var en firma som egentligen mest handlar med proffs = kommuner mm så var det aldrig något snack. Man bytte direkt hela motorn helt gratis. Tyvärr inte alldeles ovanligt tydligen. Man ser på blocket dom som gått 100-200 tim med ny motor. Det har ju egentligen inget med Stiga Park att göra eftersom det är samma skräp Briggs&Stratton i de flesta märken.

För 20000-25000 så får du en nästan ny rejält fräsch Stiga Park med hydrostat. Vilket jag anser är betydlig bättre än någon billighetstraktor för 15000 som finns på byggmarknaderna
 
Just nu lutar det åt en Stiga Park Compact 4WD, trots att det egentligen är en snikvariant av Park, men man är ju inte gjord av pengar. Tycker att det kan vara värt en 7000:- extra för 4-hjulsdriften (om den bara håller), om man slår ut det på typ 10 år.

Husqvarnas motsvarande - Husgvarna 13AWD - är en robustare maskin, men 3hk svagare, 12,5hk mot 15,5 för Stiga, och dessutom 26kg tyngre. Blir nog lite segare i backarna, när man är ute och rallykör.  ;D

Är man lite längre som jag, så får man lite bättre plats i Stigan än i Husgvarnan, som är en aning trång. Sen är det en smaksak om man gillar att ha fram och bak på en och samma pedal som Stigan, eller på separata pedaler som på Husqvarnan.

Stigan klipper också närmare kanterna: lämnar en remsa på 2,5cm oklippt och Husqvarnan upp mot 5-6cm pga en skyddsram runt aggregatet som Stigas 92-aggregat saknar.

Får Stigan för 37000:- med 92cm aggregat, efter lite prut, mot 42 000:- som lägst för Husqvarnan, det avgör också. Mellanskillnaden räcker väl i alla fall till en reparation.  ;)

Ska åka och provtitta på dem en gång till innan jag bestämmer mig definitivt. Naturligtvis kommer jag skriva och berätta, här på min favoritsajt, vilken det blev - om nu någon är intresserad.

Göran

 
Jag ligger också i tankar att köpa en frontklippare. Har 1100kvm men har ledsnat på min gamla klippare, viserligen självgående (53cm bred) men det tar nästan 2 timmar att klippa. Nu vill jag ha en åkgräsklippare. Har kollat blocket och affärer typ odag och Husqvarna butiken om dom har något begagnat men det är ganska dåligt med det.

Jag har tittat åt Stiga ready eller helst en Husqvarna Rider 11 (alt 850). Ville helst ha multiklipp och/eller uppsamlare, efter att ha läst denna tråd så ser jag helst att det är hydrostat också... fnn... va pengarna drar iväg, hade hoppas på att klara mig på 15-18000 kr.

husqvarnas och Stigas beg site har jag hittat, några andra förslag där man kan köpa en begagnad klippare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.