Hej! Jag och min sambo har nyligen flyttat till en lägenhet i ett hus med både lägenheter och affärslokaler, byggt runt 40- eller 50-talet.
Skulle fästa en grej i taket och då vi bor på översta våningen och det uppenbarligen är betonggolv när man går upp på vinden, så räknade jag med att det som brukligt var betongtak i lägenheten. När jag knackade i taket lät det dock betydligt mindre solitt än betong, så provade att borra lite med ett 2 mm-borr. Det var inte solid betong eller trä, utan kändes lite som att borra i grus och det kändes som att jag ganska snabbt "kom igenom" (kanske 20 mm). Funderade på att borra upp och plugga, men provade att dra i en skruv och den fäste. Gjorde likadant med ytterligare 3 hål, borrade med 2 mm-borr och skruvade i skruv. Började sen fundera på vad det egentligen var för material och om det kunde vara eternit, trots att jag förknippar det med fasadbeklädnad och yttertak.
Jag vill inte verka paranoid, men asbest är uppenbart ett material man ska ha stor respekt för och jag undrar nu hur mycket jag kan ha spridit i lägenheten. Detta skedde i ett kök, ovanför ett skåp och jag vistades där ett par timmar. När jag skruvat fast det jag skulle, dammsög jag ovanför skåpet, vilket kanske inte är så begåvat, men tanken var att all annan skit i påsen skulle fånga det mesta dammet. Jag öppnade sedan köksfönstret och satte på köksfläkten. Jag uppmanade också min sambo att öppna ett fönster i vardagsrummet. Vid ett eller två tillfällen efter jag borrat, gick jag till vardagsrummet för att hämta skruv. Efter jag var klar med projektet ifråga, dammsög jag köket (med samma dammsugare vilket nog var dumt) och dammtorkade allt med papper och rengöringsmedel.
1. Brukade eternit/asbest användas i innertak?
2. Om så är fallet, hur mycket kan jag ha frigjort, spridit och andats in genom att borra fyra hål och skruva i materialet?
3. Bör jag vidta några ytterligare åtgärder? (T.ex. städning/sanering)

Ja, just det, knackar jag lite i taket har det en viss "klang".

"I'm the type of person who would rather look irrational than dead"
 
MultiMan
Varför tror du att det är eternit? Vilken tidigare erfarenhet eller kunskap gör att tankarna vandrar dit?
 
  • Gilla
Flospel
  • Laddar…
Staffans2000
Det kan man verkligen undra!
Troligtvis är det bastarmerad puts. Asbets är hårt, putsen mjuk. Prova att försöka göra ett hål med en liten skruvmejsel. Går det, är det puts.

Staffan
 
Har aldrig hört talas om eternit i innertak.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Har aldrig hört talas om eternit i innertak.
Det är inte ovanligt. Användes tex som brandisolering i pannrum etc.

Men, i detta fall teor jag staffan2000 har hittat rätt. Eternit är inte 2cm tjock.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett mjuk asbestskiva i ett innertak en gång men det är inte vanligt.
 
  • Gilla
Trollebergaren
  • Laddar…
tommib
Håller med övriga. Asbest/Eternitskiva är stenhårt. De är oftast inte så tjocka heller, de jag har sett har varit ca 8 mm. Det finns visserligen sådana asbestmattor (finns någon bild på det här på forumet) som man haft som brandskydd i t.ex. pannrum och vedförråd men de brukar vara väldigt uppenbara. Jag tror också på beskrivningen att det var puts du borrade i.

Vi har innertak och vissa väggskivor av Internit (same same) i garage och tvättstuga (fd pannrum) så det är inte omöjligt men i ett kök i ett 40-50-talshus där man inte haft vedspis, det tror jag inte.
 
  • Gilla
Asbesträdd och 2 till
  • Laddar…
Har inga erfarenheter som säger mig att det skulle vara det, bara att jag inte känner igen materialet och vill vara lite försiktig. 20 mm var en grov uppskattning, skulle lika gärna kunna vara 8 mm. Man kom snabbt igenom till "tomrum" när man borrade iaf. När jag lyste med en ficklampa i hålet var det grått. Knackar man i taket låter det som något skivmaterial på regel typ. Lite som gips, fast hårdare/med mer klang. Har också varit med om betong som inte är speciellt hård och som gått ganska utmärkt att borra i med vanligt borr (även om man förstör borret).
I hall och badrum är taket sänkt och i hallen finns takuttag. I kök, sovrum och vardagsrum finns inga uttag i taket, om det ger någon ledtråd.
Vet inte om detta är relevant, men verkar ju handla om ett innertak:
https://miramix.se/referenser/rivning-innertak/46
 
Fulkemisten
Är det synliga skarvar i taket? Eternitplattor brukar ha det, ibland dolda med utanpåliggande läkt. Är det ett helt tak skulle jag hålla eternitspåret för osannolikt.
Som Staffan2000 säger så brukar man ofta hitta putsade innertak med bast eller vassmatta under som armering. Detta blir då ditt så kallade tomrum. Puts är grått och kan nog kännas lite som att borra i grus. Det kan även snyggt och prydligt smetas ut i hela taket utan skarvar.
 
JanneJanne123
A acrophobic skrev:
Har inga erfarenheter som säger mig att det skulle vara det, bara att jag inte känner igen materialet och vill vara lite försiktig. 20 mm var en grov uppskattning, skulle lika gärna kunna vara 8 mm. Man kom snabbt igenom till "tomrum" när man borrade iaf. När jag lyste med en ficklampa i hålet var det grått. Knackar man i taket låter det som något skivmaterial på regel typ. Lite som gips, fast hårdare/med mer klang. Har också varit med om betong som inte är speciellt hård och som gått ganska utmärkt att borra i med vanligt borr (även om man förstör borret).
I hall och badrum är taket sänkt och i hallen finns takuttag. I kök, sovrum och vardagsrum finns inga uttag i taket, om det ger någon ledtråd.
Vet inte om detta är relevant, men verkar ju handla om ett innertak:
[länk]
Handlar om rivning av innertak, står inget om Eternit/asbest. Miramix är ett rivningsföretag, inte bara asbestsanerare.
 
Ni har nog säkert rätt i att det är putsat, bara att det lät så hårt när man knackade på det. Inga synliga skarvar, förutom att färgen spruckit i en inte helt orät linje. Var mest "better safe than sorry", då det inte verkar finnas någon större hejd på vad materialet användes till förr. Vad gäller rivningsföretaget så var det nog en vanlig rivning, blev lite lurad av alla andra projektbilder med med arbetare i rymddräkt.
Tack så mycket för era svar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.