Hej.
Vi hah en häck vid gatan. Det är en massa getingar som är på en ded av häcken.
D
e är väldigt aggressiva
Jag har kollat om de har något bo i häcken och det finns inget bo..

På bladen så finns det något kladdigt. Dem verkas dras till det. Har sköljt av häcken föf o få bort kladdett. Dem är tillbaka så fort jag slutats

Det är en häck utan blommor.
Vad ska jag göra?

Går knappt hämta posten nu för tiden.

Laddar upp en bild. Det är på mörka sidan på bilden dem är på. Den delen håller på och dö.
 
Häcken har blivit angripen av löss som utsöndrar en sockerlösning på bladen. Det är sockret som attraherar flugorna och getingarna. En hård vattenstråle på bladen kanske kan minska angreppet från löss men att helt få bort dem om de fått föröka sig ifred är nog svårt.
 
Såpa kväver löss så har du möjlighet att pensla på (kanske spraya funkar?) kanske du kan bli av med dem. Fick höra det av en kompis som jobbar med trädgårdsskötsel åt kommunen. När det är såhär torrt är det ytterst få växter som klarar sig från någon form av angrepp.
 
Såpa är kontaktverkande dvs såpan måste träffa insektens andningsorgan som täpps till av såpan, annars fungerar det inte. Därför kan såpa vara bra att använda om det handlar om en enda växt men det är nog en omöjlig uppgift att spraya såpa på varje blad i en häck.
 
Ok. Spelar det någon roll om det är gul eller grön såpa? Var finns lössen finns inga på bladen så att man kommer åt stammen.
 
Skulle tro att det inte spelar någon roll vilken såpa du tar.
Lössen är gröna och små och brukar finnas på blad som ser lite vikta/skrumpna ut men ser du dem inte är det kanske något annat problem du har..
 
Enda skillnaden på gul och grön såpa är vad den är förgen. Det är samma samma produkt.
 
Jo, jag syftade på den som finns i handeln, inte historiska produkter. Där fanns det en skillnad i råvara, om det påverkade produkten mer än till färgen vet jag faktiskt inte.
 
Mikael_L
Jo jag förstod vad du menade, sorry.

Jag som alltid älskar att få veta historien bakom, tänkte bara dela med mig av det jag hittat om detta gröna/gula mysterium.

Kan det ha något med skyddsjord att göra ... förresten ... :cool:
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag har använt både gulsåpa, grönsåpa och sk "specialsåpa" ingen skillnad vid lusbekämpning.

Som tidigare angetts är det ett jobb för den strävsamme att behandla en hel häck, men absolut ingen omöjlighet. Mina erfarenheter från att bespruta växter med såpa den här sommaren är att det är väldigt effektivt i den torra väderleken, men alla angripna delar måste behandlas så det är ett pysseljobb. För att inte tala om den svettiga biodlarutrustningen man förmodligen måste ha på sig för att få jobba ifred i buskaget.:sweat:

För egen del tycker jag inte oätliga växter är värda att lägga ner enorma mängder energi på. Pröva att bara ta mig dig ett elektriskt racket när du ska hämta posten, det verkar nästan som om getingarna vet vad det är till för och de försvinner så fort man håller i det. Säkert bara ett självbedrägeri, men jag tycker det funkar alldeles för ofta för att vara en tillfällighet?:surprised:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej tack för alla svar. Jag sprutade på mee mintarom och getingarna försvann efter två dagar. Det är inte lika kladd på den. KansKa blir bättre när det har regnat lite mer.

Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.