Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Personligen hade jag valt en modifierad planlösning villa Gränna (från samma tillverkare) och placerat så här;
[bild]
Ber om ursäkt för dålig upplösning och fel skala...:oops:
Hej! Tack för tipset. Det känns som att hur man än vrider och vänder tjänar du på det i ett läge men förlorar i ett annat :) Gränna såg fin ut för övrigt! Ja i värsta fall får vi överväga att ta bort den fina vinkeln. Tycker att den ger fina öppna planer i huset. Finns där inte en motsvarighet på villa nybro också likt gränna (med vinkel). Hade kanske gått lättare att anpassa sig efter.
 
T ToRy skrev:
Är ni låsta till just villa Nybro? Huset känns kanske inte helt optimalt för tomten....
Instämmer, huset är stort med många vinklar.
Vilken funktion fyller egentligen vinkeln med "matplats"? Det är ju en likadan matplats som redan finns i köket.

L Lobbaren skrev:
Blev lite förvirrat. Infart på tomtkartan är på västra sidan ja men du kör in från öst.
Nu blir det ännu mer förvirrande: Infart från västra sidan, men du kör in från öst???
 
Skulle nog ändå råda er att tänka om när det gäller husmodell. Att ha "fastnat väldigt mycket" är inte samma som att vara låst, även om det kan kännas så. ;) Tänk på att det här är ett av de största beslut ni kommer göra i era liv! Även om det har varit jobbigt och tidskrävande att komma fram till att ni båda gillar just det här huset, och även om det skulle vara ännu jobbigare och mer tidskrävande att hitta ett annat hus nu, så är det värt det för att undvika att ni sitter där sedan med ett hus och en tomt ni inte är nöjda med i slutänden. Ibland måste man backa ett par steg för att komma fram i en bättre riktning.
För tänk efter; med detta hus kommer ni alltid ha antingen entrén eller uteplatsen på baksidan. Att ha entrén på baksidan är ju bara konstigt, att ha uteplatsen i skugga en stor del av dagen - speciellt kvällstid - kommer troligen innebära att ni inte använder den.
Visst kan man vrida huset 90 grader och ha entrén på ena sidan och uteplatsen på andra sidan, men det blir också lite märkligt, antingen entrén eller uteplatsen kommer bli inklämd mot tomtgränsen...

Vad ni behöver (eller rättare sagt vad jag skulle vilja ha :rofl:) är ett hus som i bild 1 men där kök byter plats med vardagsrummet och vinkeldelen byter sida. (I princip spegelvänder halva huset alltså...) Och lite andra ändringar som medföljer.... Plus att det placeras så långt bak på tomten som möjligt. Då har ni sovrum mot nordost - svalt - och både entré och uteplats på rätt sida. Men, det är ju ett helt annat hus... ;)

Alternativt att ni väljer ett helt rektangulärt hus, kanske något längre, och bygger upp ett plank som ger lä vid uteplatsen.
 
  • Gilla
Lobbaren och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer, huset är stort med många vinklar.
Vilken funktion fyller egentligen vinkeln med "matplats"? Det är ju en likadan matplats som redan finns i köket.


Nu blir det ännu mer förvirrande: Infart från västra sidan, men du kör in från öst???
Läs kartan. Där är en väg med en bil.
 
L Lobbaren skrev:
Läs kartan. Där är en väg med en bil.
Ja, och det är i VNV ungefär, med uppfart till garage och två bilar står parkerade.

Men du kör in från öst? (Obs, jag har navigationsexamen och kan kompassen :cool: )

Är jag helt ute och cyklar lovar jag att äta upp min sextant!
 
  • Gilla
Lobbaren
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Skulle nog ändå råda er att tänka om när det gäller husmodell. Att ha "fastnat väldigt mycket" är inte samma som att vara låst, även om det kan kännas så. ;) Tänk på att det här är ett av de största beslut ni kommer göra i era liv! Även om det har varit jobbigt och tidskrävande att komma fram till att ni båda gillar just det här huset, och även om det skulle vara ännu jobbigare och mer tidskrävande att hitta ett annat hus nu, så är det värt det för att undvika att ni sitter där sedan med ett hus och en tomt ni inte är nöjda med i slutänden. Ibland måste man backa ett par steg för att komma fram i en bättre riktning.
För tänk efter; med detta hus kommer ni alltid ha antingen entrén eller uteplatsen på baksidan. Att ha entrén på baksidan är ju bara konstigt, att ha uteplatsen i skugga en stor del av dagen - speciellt kvällstid - kommer troligen innebära att ni inte använder den.
Visst kan man vrida huset 90 grader och ha entrén på ena sidan och uteplatsen på andra sidan, men det blir också lite märkligt, antingen entrén eller uteplatsen kommer bli inklämd mot tomtgränsen...

Vad ni behöver (eller rättare sagt vad jag skulle vilja ha :rofl:) är ett hus som i bild 1 men där kök byter plats med vardagsrummet och vinkeldelen byter sida. (I princip spegelvänder halva huset alltså...) Och lite andra ändringar som medföljer.... Plus att det placeras så långt bak på tomten som möjligt. Då har ni sovrum mot nordost - svalt - och både entré och uteplats på rätt sida. Men, det är ju ett helt annat hus... ;)

Alternativt att ni väljer ett helt rektangulärt hus, kanske något längre, och bygger upp ett plank som ger lä vid uteplatsen.
Tackar för alla era tips! Förstår att man vill få ut så mycket av tomten som möjligt. Vi är rätt låsta till detta hus då vi har varit och klämt på dels detta och några andra modeller men detta passade oss både i budget och i utrymme. Vi förstår att man vill nyttja så mycket av tomtytan som möjligt och vi kommer att försöka göra det.

Har gjort en enkel 3D skiss (ej rätt höjd på hus eller garage) där jag ritat enl. bild 1 fast med ett trädäck. Man får möjlighet att nyttja solen på em/kväll med ett förlängt trädäck och med möjlighet att skapa en liten uteplats från köket i framtiden. Tror ni att skuggan kommer att ligga skymd över större delar av tomten med den lösningen em/kväll?

3D-skiss av ett hus med trädäck och garage på en tomt modellerad i en designprogramvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativt att man gör lite som bild 4. Har pratat lite med folk som har uterum i den riktningen. Nu är det mer Ö/SÖ och inte S/SV de hamnar i. Kommer troligtvis bli varmare men med tips från tråden med markiser och luftpump AC så blir det kanske inte för jäkligt och man får överväga det mot en trevligare vinkelplats med förmiddags-/dagssol? Förlänger man den så har man ju sol hela dagen på däcket. Med ett vindskydd så blir det även lite mer insynsskyddat från gatan tillsammans med garaget.

Enkel 3D-skiss av ett hus med planlösning och trädäck, inklusive markeringar för träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om detta? Ser dessa alternativen vettiga ut? Vilket av dem hade ni föredragit?

Åter igen tack för all feedback!
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
L Lobbaren skrev:
Tror ni att skuggan kommer att ligga skymd över större delar av tomten med den lösningen em/kväll?
Framförallt kommer solen vara på det nordöstra hörnet av tomten en bit från huset. Man kan givetvis antingen sitta i skuggan eller ha uteplatsen en bit från huset.

L Lobbaren skrev:
Vad tror ni om detta? Ser dessa alternativen vettiga ut? Vilket av dem hade ni föredragit?
Åter igen tack för all feedback!
Jag hade valt det övre av förslagen och byggt en uteplats mellan garaget och huset, kanske med ett förlängt garage.

En sak som saknas för att helt veta vad jag skulle valt är också hur grannhusen ligger, hur trafikerad vägen är, hur tomtens höjd är relativt vägen (bara en halvmeter kan ge väldigt mycket). Till exempel vill man inte lägga uteplatsen bredvid grannens surrande luftvärmepump och som god granne montera sin egen dito där den dels inte stör den egna trädgården men också tar hänsyn till grannens frid. Saker som hur höga häckar andra tomter påverkar också.

Sedan har vi hela frågan hur ni tycker om att bo och leva. Många gäster och en massa grillande? Barn som vill leka? Framförallt intresserade av att odla saker eller bara en stor gräsmatta? Svårt att ge råd utan att veta i alla fall lite om de sakerna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Framförallt kommer solen vara på det nordöstra hörnet av tomten en bit från huset. Man kan givetvis antingen sitta i skuggan eller ha uteplatsen en bit från huset.



Jag hade valt det övre av förslagen och byggt en uteplats mellan garaget och huset, kanske med ett förlängt garage.

En sak som saknas för att helt veta vad jag skulle valt är också hur grannhusen ligger, hur trafikerad vägen är, hur tomtens höjd är relativt vägen (bara en halvmeter kan ge väldigt mycket). Till exempel vill man inte lägga uteplatsen bredvid grannens surrande luftvärmepump och som god granne montera sin egen dito där den dels inte stör den egna trädgården men också tar hänsyn till grannens frid. Saker som hur höga häckar andra tomter påverkar också.

Sedan har vi hela frågan hur ni tycker om att bo och leva. Många gäster och en massa grillande? Barn som vill leka? Framförallt intresserade av att odla saker eller bara en stor gräsmatta? Svårt att ge råd utan att veta i alla fall lite om de sakerna.
Ja det skulle kanske vara ett alternativ att förlänga med ett uterum i anslutning till garaget i exempel 1. Vi vet inte än med grannarna då det är råmark i hela området. Det enda vi vet är att det kommer gå en asfalterad väg till de 10-15 villor som kommer ligga i området så inte jättemycket trafik. Förhoppningsvis får vi namn o telefonnummer till grannarna när mäklaren är tillbaka från semestern.

Vi har barn och hoppas på ytor för dem samt att vi är glada för att samla släkt o vänner o ställa till fester. Jag skulle säga mer gräsmatta än odling. Sambon har önskat att i framtiden kanske ha ett växthus men det står inte först på priolistan.
 
Min bekant har ett fint hus som vätter åt nord/öst. Åt Nord/Öst har de ett fint litet trädäck och en enkel trädgård med en magnifik häck med utsikt över en enorm park.

Åt Syd/Öst har de en mycket enkelt stensatt liten uteplats, inklämd mellan huset och carporten/grannens hus med ett fult plank på ena sidan.

Gissa var vi alltid hamnar när vi ska grilla? Jag tror fortfarande aldrig vi sett den där fina trädgården, för solen finns vid carporten kring lunchen. Placeringen av uteplatsen är viktigare än du vågar föreställa dig, du kommer vilja vara där solen är. Och när du är är där se till att ni har något trevligt att titta på.
 
  • Gilla
Lobbaren och 3 till
  • Laddar…
Är ni låsta vid Smålandsvillan som leverantörer?

Det finns gott om hustillverkade som ger er betydligt mer möjlighet att anpassa erat hus så det passar er utan att det i slutänden blir nämnvärt dyrare, kanske till och med billigare. Standarden blir ofta högre också. Byggtiden är kanske längre men det kan ju vara värt på sitt livs största investering.

Vi var inne på att bygga ett SMV för ett antal år sedan. Nu i efterhand är jag glada att vi tittade vidare hos andra hustillverkare. Vi bor nu i ett hus med högre standard (på platta med golvvärme med isolerade innerväggar bla.) än ett SMV som antagligen var billigare att bygga än ett motsvarande SMV. Vi byggde med Eksjöhus.
 
  • Gilla
Lobbaren
  • Laddar…
M maximm skrev:
Min bekant har ett fint hus som vätter åt nord/öst. Åt Nord/Öst har de ett fint litet trädäck och en enkel trädgård med en magnifik häck med utsikt över en enorm park.

Åt Syd/Öst har de en mycket enkelt stensatt liten uteplats, inklämd mellan huset och carporten/grannens hus med ett fult plank på ena sidan.

Gissa var vi alltid hamnar när vi ska grilla? Jag tror fortfarande aldrig vi sett den där fina trädgården, för solen finns vid carporten kring lunchen. Placeringen av uteplatsen är viktigare än du vågar föreställa dig, du kommer vilja vara där solen är. Och när du är är där se till att ni har något trevligt att titta på.
Tack Maximm,
Lutar mot alternativ 1 men att vi gör någon form av uteplats runt vinkeln, väljer ett enkelgarage och flyttar upp huset och garaget så att vi får lite mer utrymme i sydläget av tomten. Kanske skapar mysiga miljöer i Sydost om det passar bra in med granntomterna.
 
K Kelpieförare skrev:
Är ni låsta vid Smålandsvillan som leverantörer?

Det finns gott om hustillverkade som ger er betydligt mer möjlighet att anpassa erat hus så det passar er utan att det i slutänden blir nämnvärt dyrare, kanske till och med billigare. Standarden blir ofta högre också. Byggtiden är kanske längre men det kan ju vara värt på sitt livs största investering.

Vi var inne på att bygga ett SMV för ett antal år sedan. Nu i efterhand är jag glada att vi tittade vidare hos andra hustillverkare. Vi bor nu i ett hus med högre standard (på platta med golvvärme med isolerade innerväggar bla.) än ett SMV som antagligen var billigare att bygga än ett motsvarande SMV. Vi byggde med Eksjöhus.
Hej Kelpieförare,

Ja, som jag skrev tidigare är vi rätt låsta till detta hus. Förstår att det skulle kunna funka bättre med en annan modell men med tips och hjälp både härifrån och på annat håll så känns det som att vi har en bättre plan av hur vi ska göra placeringen av huset. Vi har också klämt på ett Eksjöhus men det var 450.000kr dyrare. Sen får man såklart vad man betalar för. Smålandsvillan känns som en bra husleverantör till ett ok pris. Tack för tipset!
 
L Lobbaren skrev:
Hej Kelpieförare,

Ja, som jag skrev tidigare är vi rätt låsta till detta hus. Förstår att det skulle kunna funka bättre med en annan modell men med tips och hjälp både härifrån och på annat håll så känns det som att vi har en bättre plan av hur vi ska göra placeringen av huset. Vi har också klämt på ett Eksjöhus men det var 450.000kr dyrare. Sen får man såklart vad man betalar för. Smålandsvillan känns som en bra husleverantör till ett ok pris. Tack för tipset!
Ok, intressant här verkar det tvärtom vara lite dyrare med ett SMV, iaf om man gören del tillval och räknar med kostnaden för övervåningen. Var det jämfört med ett Nybro med färdig övervåning? Att få övervåningen fixad utan att själv behöva göra det kostar väl minst 500.000 kr
 
Hur när tomtgräns får ni lägga garaget?

Jag tycker nästan förslag 1 är bäst ur väderstrecksaspekt, men jag hade pressat ett enkelgarage så långt åt grannen som det bara gått. Kanske ett lite mer långsmalt garage snarare än ett kvadratiskt.

Sen hade jag lagt huset nära garaget, säg 1.5 meter ifrån för att få loss yta i söderläge, alternativt integrerat garaget med huset.


Men för helt optimala förhållanden så måste jag hålla med i kören om att ett annat hus (rent av annan tillverkare?) hade gjort tomten mer till rätta. fördelaktigheten med entré på gaveln istället.:)

Eksjöhus Prio 164 tex, mer kvadratiskt och smalare (ca 3m) vilket hade gjort söderläget rätt.

Götenehus Hållö är ett annat som funkat fint :)


Kort och gott, känn efter igen! Det huset ni fastnat för passar inte riktigt för den tomten. Sen kan jag personligen tycka att SMV är lite för snikigt med torpargrund, radiatorer i hela huset istället för golvvärme.

Har några bekanta som köpte ett SMV från -06 nu och deras första åtgärd blev att sätta in en avfuktare i torpargrunden. En annan bekant till min sambo byggde nytt SMV -09 och han säger såhär i efterhand att snåla in på tillverkningskostnaden (och välja SMV) var det sämsta beslutet de tagit. Hade varit bättre att bygga ett likadant men med en annan tillverkare ansåg han.


Så även om ni känner er säkra, ta en titt till på husmodeller som funkat bättre på tomten, kolla på alternativa tillverkare eller vad en högre standard hos SMV skulle kosta.

I mina ögon så tycker jag ni kan hitta något mycket bättre än Nybro, som i mina ögon har en ganska kass planlösning med svårmöblerat vardagsrum, trappa i direkt anslutning till ytterdörr, obefintlig förvaring osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kelpieförare
  • Laddar…
Jag skall inte komma med någon kommentar om Nybro och om det passar på tomten, ni har redan fått många bra råd här i tråden och verkar redan bestämt er för Nybro.

Om era grannar ansökt om bygglov så kan ni kontakta kommunen och kostnadsfritt få ut deras ansökan.
 
  • Gilla
Lobbaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.