Hej!
Har murat upp en ny stödmur till vår källartrapp till huset med leca-block. Jag har även slammat väggen med samma bruk som vi murade med (weber base 222). Sedan har jag tänkt att använda platon på utsidan av muren. Nu till min egentliga fråga: Det står att man ska använda sig av något membran längst ner för att säkra väggen ytterligare, hur viktigt är det?

Leca-muren är murad på gamla plattan till trappen och utanför muren är det begränsad åtkomst att komma åt längre ner än plattans ovankant. Jag har försökt göra ett fall ut från muren längst ner med murbruk, men lite svårt att komma åt ordentligt. Hur pass bra kommer ett sånt här membran fungera under dessa förutsättningar? Behöver leca-block denna typ av fuktsäkrande membran eller räcker det med platonmattan?
 
R
Sista biten av muren och mot plattan är bra att smörja med asfalt eller annat . kanske går det med en långborste , är det svårt så försök att få ner platon så långt ner som möjligt .
 
R rävlyan skrev:
Sista biten av muren och mot plattan är bra att smörja med asfalt eller annat . kanske går det med en långborste , är det svårt så försök att få ner platon så långt ner som möjligt .
Ok, det duger med enbart kallasfalt eller är sånt där fuktmembran bättre. Jag bifogar en bild hur det ser ut. Jag kommer ju ner till slutet av muren och där har jag även murat en backe ut från väggen. Dock kommer jag aldrig få ner varken platon eller något annat lägre än "backen" längst ner..
Plattan kommer ju under backen sen så att säga, det är ju den jag murat backen på typ. Men å andra sidan har ju bottenplattan legat utan skydd i 70 år nu snart så för den blir det ju ingen direkt skillnad.
 
  • Bild på en gammal grundmur med en uppbyggd jordbacke som leder bort från väggen, ovanpå vilka plattor ska läggas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Försök att få på ett lager kallasfallt ( var inte snål ) så långt ner som möjligt och ca 20 cm upp , sen kommer platon utanpå så kommer det sig nog att klara sig rätt bra , asfalten är för att täta
till mellan plattan och din murning
Det har varit så under en längre tid med muren som du säger , det blir bara lte extra skydd som kan behövas
 
Har nu varit och köpt platon membran på byggmax, man klistrar på den på väggen. Börjar dock fundera på hur pass bra det är att sätta dit detta? Båda sidor av muren är ju utomhus, kommer det in vatten från insidan (stödmurens sida mot källartrappen) vill man väl att det ska komma ut nånstans och sätter man detta membran på utsidan av stödmuren så ser man ju effektivt till att hålla kvar fukten i muren? Men å andra sidan är det väl bra med tanke på att den mesta fukten lär komma från murens utsida där det är jord och lera..

Antar att jag bör sätta dit membranet och sen upp med platon o skotta igen.. Jag har slammat väggen på båda sidor med webers base 222, det ska väl gå att sätta membranet direkt på slamningslagret antar jag, eller skulle jag inte slammat där jag sätter membranet?
 
R
Det går bra att smörja muren på utsidan av putsen .ca 20-30 cm upp , sedan dit med plataton och skotta igen , det med fukt eller väta stoppas då från marksidan
Skulle det mot förmodan komma in något i muren så dunstar det rakt igenom , det är ju öppet där
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det går bra att smörja muren på utsidan av putsen .ca 20-30 cm upp , sedan dit med plataton och skotta igen , det med fukt eller väta stoppas då från marksidan
Skulle det mot förmodan komma in något i muren så dunstar det rakt igenom , det är ju öppet där
Ok, lecan står ju dock på en betongplatta så vattnet dunstar väl ner till den.. sedan går väl vattnet åt nåt av hållen.. Hoppas inte putsen spricker.
Jag köpte ju ett membran som man klistrar dit istället för att pensla på, antar att det lär vara lika bra eller bättre? Eller är det bättre att pensla på kallasfast än att sätta dit detta membran?

( https://www.byggmax.se/gjutning-och...ring/fuktisolering-av-husgrund/membran-p21222 )
 
R
Huvudsaken är att det finns något nertill som kan ta hand om det som ev .kan gå upp baklänges bakom platon . Lecan står på plattan och när du sätter en barriär så kommer det nog inget mellan där
 
Hur har din mur fungerat, har den hållit för marktryck?
 
K Kris1 skrev:
Hur har din mur fungerat, har den hållit för marktryck?
Japp inga som helst problem ännu! :)
Jag har inte gjutit något golv på insidan ännu heller, men muren har stått pall för marktryck ändå. :)
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
Körde du makadam eller jord mot?
 
K Kris1 skrev:
Körde du makadam eller jord mot?
Jord, samma som låg där innan det grävdes upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.