Hej,

Jag har källarväggar i ren betong. Två väggar är ytterst ojämna och lutar mycket då de är dåligt gjutna från början, dock stenhård betong i bra skick.

Jag skulle vilja få väggarna raka och helt släta. Det innebär att jag skulle behöva lägga på upp mot 5cm bruk på en yta om säkert 80m2.

-Kan man putsa så tjockt, eller bör jag använda någonting annat?

-Hur ska jag göra för att få det rakt, i våg och liknande. Är det att ta det i etapper med putsbräda och gå efter den?
 
Har samma problem och samma fundering!
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Går nog men får troligen sätta nät. Men bör väl material leverantören ha koll på
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Så tjocka putsskikt behöver armeras. Arbetsmetodiken är avgörande. Du får jobba med tillfälliga draglister. Eventuellt kan du använda utfyllnadsmaterial på vissa delar.

Frågan är vad en lodrät vägg är värd i tid och pengar? Det är säkert lättare att mura upp en ny vägg innanför med 75 mm lecastenar och putsa den.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Så tjocka putsskikt behöver armeras. Arbetsmetodiken är avgörande. Du får jobba med tillfälliga draglister. Eventuellt kan du använda utfyllnadsmaterial på vissa delar.

Frågan är vad en lodrät vägg är värd i tid och pengar? Det är säkert lättare att mura upp en ny vägg innanför med 75 mm lecastenar och putsa den.
Hej,

Om man murar upp en ny mur på insidan 75mm, kan man fylla upp med finbetong eller grovbetong mellan dessa två väggar så man får en stum konstruktion där man kan fästa upp tunga saker?

Låt säga att man gjuter några varv, sedan fyller man upp bakom, gjuter några varm igen, fyller upp bakom.

Någon nackdel att göra på det viset?
 
Det tror jag blir besvärligt, tidsödande och onödigt. En 75 mm lecamur tål rätt mycket, särskilt om du armerar skiften.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det tror jag blir besvärligt, tidsödande och onödigt. En 75 mm lecamur tål rätt mycket, särskilt om du armerar skiften.
Mina källarytterväggar är helt oisolerade också, 30cm ren grovbetong. Illa :confused:
 
Då skulle du ju kunna placera formskuren frigolit mellan betongen och ny lecamur. Även lite isolering har effekt i det läget.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Då skulle du ju kunna placera formskuren frigolit mellan betongen och ny lecamur. Även lite isolering har effekt i det läget.
Ja, bara för att bryta köldbryggan väl? Känns som det skulle göra en stor skillnad, ren betong har väl ett U-värde på 1.5 - 1.8

Om man isolerar så pass lite så kanske det till och med är ok att "isolera" på insidan, eller hur?
 
Finns nästan inget som leder kyla lika bra som betong. Man vill helst isolera på utsidan för att stoppa kondens i väggen. Det går bra på insidan med ett material som tål fukt, t.ex. frigolit.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Finns nästan inget som leder kyla lika bra som betong. Man vill helst isolera på utsidan för att stoppa kondens i väggen. Det går bra på insidan med ett material som tål fukt, t.ex. frigolit.
Intressant detta.

Huset är från 1945 falurött med vita knutar. Kommer nog isolera fasaden och flytta ut fönstren.

Det kommer i så fall möjliggöra isolering av källarmuren på utsidan. 10-15cm samt 20cm under mark.

Det verkar väl bra?
 
Då har du antagligen en plankstomme, ca 3 tum tjock, vilket motsvarar 25 mm mineralull ur isoleringssynpunkt. En utvändig isolering förbättrar ytterväggarnas värmefördröjande effekt, vilket också sparar energi. Det finns dock ingen anledning att överdriva isoleringsmängden, max 100 mm. Flytta ut fönstren är en självklarhet.

Det allra bästa är att källarväggen blir isolerad hela vägen, men det är naturligtvis förenat med betydligt mer jobb.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Tack,

Jag har isolerat på insidan 45+45 (träfiberskivor) och en ångbroms mellan dessa skivor.

Ja 10cm på utsidan kommer nog göra stor skillnad.

Vinden låg det 15cm vit slagg, nu ligger det istället 25cm träfiberskivor.

Allt vi gör, gör stor skillnad mot för innan.

Japp, plankstomme med luftspalt på insidan.

Panel, tjärpapp, 3tum, luftspalt, 1tum, 45mm träfber, ångbroms isover vario, 45mm träfiber, 23mm ändspont, gips
 
Det verkar jättebra, men isoleringen gör störst nytta på utsidan eftersom du har den tunga plankstommen.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Ja det borde bli bra tröghet i detta. Bunkrande eller vad det kallas. Bra utjämnande av temperatur över dygnet.

Roligt att renovera med omtanke för det gamla huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.