Länken har jag och jag har även försökt söka på den sidan :-/
hoppas nån som kan polska läser här.....

eva
 
Det lär finnas en ordbok
Svenska->Polska->Svenska
någonstans på webben.
Annars vet jag att du får en tolk
när du bokar busresa och personalen
är hyffsat duktig på engelska tom
tyska (ibland) :p

Tyvärr känner jag inga polaker som
kunde hjälpa oss vidare med detta
språkproblem >:(

Hobbit
 
Hej
Undrar över en sak de kaminer du gav länk till är väl kalkstenskaminer??
vad är skillnaden på kalkstenskamin och täljstenskamin ?
 
Ang. täljstenskaminer i Polen.

När vi var i Polen i Augusti så hittade vi inga täljstenskaminer över huvud taget på varken OBI, Praktiker, Castorama, LeroyMerlin eller någon annan byggvaruhandlare, men det kanske är så att dessa finns att beställa, bara att de inte hade några visningsexemplar. ???
Den enda kaminer vi såg var plåtkaminer och inbyggnadsvarianter i öppna spisar.
 
Vi ska ner igen om några veckor så jag kan kolla igen då! :)
 
Hejsan,,,så ni såg inga ens...hm...vore jättesnällt om du ville slänga ett större öga efter det nästa gång du e där.
 
Jesca_j skrev:
Ang. täljstenskaminer i Polen.

När vi var i Polen i Augusti så hittade vi inga täljstenskaminer över huvud taget Den enda kaminer vi såg var plåtkaminer och inbyggnadsvarianter i öppna spisar.
Det stämmer gott det. Det med att ha en kamin i ett polsk hem är rätt nytt. Normalt där det inte finns fjärrvärme eller egen gas/koks/kol panna har man reela kakelugnar. Koleldning men inte så utbredd vedeldning. Ang. insatser : Norge/Jotul och Frankrike/Dovre slås om polska marknaden och polsk tillverkning finns också. Inte många som skulle ha råd med en finsk jätte :-/ och kanske därför syns det inget därifrån. Det som finns är oftast inbyggnadskaminer som man bygger in i en typ av murspis. Murspiselement ofta värmeisoleras :surprised: och det finns finnurliga lösningar på hur man kör varm luft runt i huset. Kan resultera att man fryser på bottenvåningen där man har kaminen och kokas högre upp :-/ Så låt er inte charmas av fint utsida! Det finns inte så mycket erfarenhet av att elda med ved men koleldning är dom bra på i Polen. Element av natursten att klä kaminer med är nog billigare där ;D
Vill ni söka på nätet :
kominek, kominki = kamin, kaminer
obudowa kominka = murspissektioner
wsady kominkowe= inbyggnadskaminer
täljsten - känner inte till polsk namn.
Det är svårt att översätta alla ordvarianter ( mycket böjningar i polsk grammatik ;))
sök också efter finska tillverkarenamn på polsk www
Tror inte att man kan göra ett kapp i Polen på den fronten ??? men är långt ifrån säker på det...
lycka till
gaia

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.