U utbygget skrev:
Men det var här jag började fundera och hoppades att min anmälan om att carporten blir attefall dels gör att jag spar friggebodsregeln dels slipper minska carporten en liten bit
Men du har ju själv sagt att du inte får tillämpa attefallsreglerna. Får du inte det i fall A får du det inte heller i fall B.
U utbygget skrev:
Av tämligen diffusa skäl anser kommunen inte att någon av attefallsmöjligheterna är tillämpliga på kvarteret därav den av kommunen aviserade oviljan att ge startbesked.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men du har ju själv sagt att du inte får tillämpa attefallsreglerna. Får du intr det i fall A får du det inte heller i fall B.
De har sagt att de kommer vägra ge startbesked
Utan startbesked får jag en snickra
Jag tänkte att om jag anmäler så har jag gjort vad som behövs
Att de ej ger startbesked är dåligt när inget finns för det är dyrt att snickra utan startbesked men jag behöver inte lyfta hammaren för jag är redan klassen länge...

Därav trodde jag att jag överlistat dem
 
Om ett Attefallshus inte följer PBL så kan det vara så att du behöver söka bygglov för det. Om det behövs lov, måste upp i byggnadsnämnden osv eller inte avgör handläggarna på kommunen.

Närmare 4,5m till granne medför att de inte kan besluta på tjänstemanna nivå och då det medför ett grannhörande så tror jag att det blir fråga om att du måste söka bygglov. Att du har grannens godkännande och på papper spelar ingen roll. Det är kommunen han måste meddela sitt godkännande.

Notera att det i PBL finns utrymme för kommunerna att neka tillämpa Attefallsreglerna.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.