ska gjuta ett formrör och en balk.

Balk 41,5cm*29cm*180cm

Formrör 30 cm i diametern
Längd 2,4 meter

Tacksam för snabb hjälp
 
A atomlab skrev:
[länk]

En säck betong är 13liter.

Ha det så kul :)
Blir betong bil
 
Räknade du på det Toddep?
Det är kanske inte blandningen som är det jobbiga, tre respektive 4 säckar cement och grus/sten går relativt fort.
Men har du tillräckligt lång vibba (för röret), eller ska du stå på något och trycka ner vibban i röret tillsammans med armen? :D
Kommer du ner tillräckligt långt för armeringsjärnen?
Har du räknat på vilken kvalité på betongen du behöver? Ska du köra C28/35?
Vad har du tänkt använda för formrör, det blir ganska bra tryck på betongen när du vibbar den.
 
X xLnT skrev:
Räknade du på det Toddep?
Det är kanske inte blandningen som är det jobbiga, tre respektive 4 säckar cement och grus/sten går relativt fort.
Men har du tillräckligt lång vibba (för röret), eller ska du stå på något och trycka ner vibban i röret tillsammans med armen? :D
Kommer du ner tillräckligt långt för armeringsjärnen?
Har du räknat på vilken kvalité på betongen du behöver? Ska du köra C28/35?
Vad har du tänkt använda för formrör, det blir ganska bra tryck på betongen när du vibbar den.
Tjena. Jag gjöt igår och allt gick toppen fast det va en hel del jobb. 850liter betong och resten av den beställda kubiken fortsatte vi gjuta klart resten av balkarna över garage portarna med.
Jag byggde upp tre ställningar med olika höjder sen fick jag hjälp att bära upp baljorna fulla med betong ifrån ränn bilen.
Det blev anläggnimgs betong precis samma som till entre golvet.
Det blev ganska feta formrör 300mm diametern.
Jag hyrde en valv vibro som gick ner hela vägen och vibbade försiktigt och formen höll
 
  • Nyblandad betong i träform vid byggprojekt, formrör synliga, med byggmaterial och betongbil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggnadsprojekt med pågående formarbete och ställningar för betonggjutning över garageport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggjutning i trätform med armeringsjärn och betongrör, arbete på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inuti ett cirkulärt formrör med 300 mm diameter, visande nyligen gjuten betong och armeringsstål förberett för betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du inte ha någon gjuten kant i översta lättbetongskiktet runt huset?
Jäkligt vågat att gjuta med den där formen, det hade jag inte haft nerver för ;)
Fyllde du verkligen den där formen med betong, och den höll trots att du inte ha skruvade förstärkningar runt hela formen (den horisontella)?
Skruvade du fast den vertikala regeln i lättbetongen som stöd?
 
X xLnT skrev:
Ska du inte ha någon gjuten kant i översta lättbetongskiktet runt huset?
Jäkligt vågat att gjuta med den där formen, det hade jag inte haft nerver för ;)
Fyllde du verkligen den där formen med betong, och den höll trots att du inte ha skruvade förstärkningar runt hela formen (den horisontella)?
Skruvade du fast den vertikala regeln i lättbetongen som stöd?
Så här såg allt ut direkt efter gjutningen. Lite nervöst men det fungerade. Blir maffigt
 
  • Nybyggt grundarbete med gjutna pelare och trästöd på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ska du inte ha någon gjuten kant i översta lättbetongskiktet runt huset?
Jäkligt vågat att gjuta med den där formen, det hade jag inte haft nerver för ;)
Fyllde du verkligen den där formen med betong, och den höll trots att du inte ha skruvade förstärkningar runt hela formen (den horisontella)?
Skruvade du fast den vertikala regeln i lättbetongen som stöd?
Det är bara vid entreen det kommer se ut så här och resten av ytterväggarna ska det spåras ner och gjutas in 10mm streckstål armering.
Jag hade en det strävor mellan entre plattan och horisontella formen så den var starkare än den såg ut
 
Jag hsr skapat en projekt sida i projekt kategori så visar jag bilder på hela projektet istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.