Vi köpte en färdigbyggd lekstuga förra året och valde då obehandlat trä som golv inne i stugan. Lekstugan står på plintar med en luftspalt på ca 30 cm men det är mycket blött i markenunder. När våren kom såg jag tyvärr att golvet är angripet både inne i stugan men mest under plankorna. Jag har rådfrågat i färgbutiker och har nu sprayat ”prick fri” på mörka partier inne och sen efter bästa förmåga strukit på Jotuns mögeldesinfektion på undersidan av plankorna vilket ska ge ett långverkande skydd.
Har nu två funderingar:

1. Ska jag stryka på mögeldesinfektion även på insidan? Det behöver i så fall efterbehandlas för att ”stänga in” gifterna. Är lasyr i så fall tillräckligt ur hälsoaspekt med tanke på att barn ska leka där?

2. Får lite dubbla bud av färghandlarna. Ska jag lasera golvet? Ger det tillräckligt skydd mot fukt? Färg kan, enl färghandlaren, i värsta fall stänga in angrepp som sen orsakar sprickning och flagning. Är ändå målning ett bättre alternativ? Färghandlaren tror att en lasyr typ Demidekk terrasslasyr för tryckt virke. Är ju inte tryckt virke men det gör inget enl färghandlaren.

Alla tips och råd mottages tacksamt!
 
  • Obehandlat trägolv med mörka mögelpartier och möjligt fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlade träplankor med mögel och skador på en lekstugas golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Innan du stryker på något mögeldödande på insidan så skulle jag undersöka vad den innehåller för gifter. Med tanke på att barnen kommer att komma i kontakt med de ytorna.
Om lasyren är tillräckligt bra hälsomässigt beror ju på vad den är tillverkad av. En linoljelasyr av bra kvalitet innehåller minimalt med giftiga kemikalier.

2. Du skriver att orsaken är fukt under stugan. Ta först hand om orsaken "fukten" och ta sedan bort symptomet "möglet". Möglet kan alltid komma tillbaka så länge det matas med tillräcklig fuktighet.
Det invändiga möglet skulle jag mekaniskt skura bort med borste och såpa med pH- värde minst 10, efter att jag åtgärdat fukten under stugan.
 
Åtgärder för fukten har vi i nuläget ingen möjlighet till. Vi grävde ut rejält och fyllde upp med makadam samt har stugan ståendes högt med luftspalt. Vi har en mittentomt i radhuslänga och ett större jobb som dränering behöver isf engagera hela längan då vi inte kan leda ut vattnet till grannen. Tomten sluttar neråt och stugan står längst ner på tomten, enda möjliga plats. Trots luft är det förmodligen hög markfukt (blöt lerjord under makadam).

Frågan ang lasyr var mer om lasyr är tillräckligt ”tätt” för att stänga in mögeldesinfektion eller om täckfärg isf är bättre?

Vi ska även installera utterligare ventilationsspalter i stugan :)
 
Går det an å jekke opp lekestua slik at den får enda litt mer luftsirkulasjon under? Det hjelper også å holde busker og kratt nær lekestua nede slik at lufta skiftes ut enklere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.