Jag blev inspiorerad av
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglovsfritt-som-fan-laeser-bibeln.235620/

Ponera att man får bygga X m2 på en tomt och att det tidigare fanns carport och huvudbyggnad som använde hela X. Inför en tillbyggnad av huvudbyggnaden har man damsugit all byggmöjlighet och allokerat allt till huvudbyggnaden och i startbeskedet för tillbyggnaden står att carporten ska rivas och att det är en förutsättning för slutbesked.

Vad händer om det görs en attefallsanmälan för carporten? Kan man få behålla carporten då?

Utfall:

1 Om kommunen ger startbesked så är det väl frid och fröjd för då kan man begära slutbesked för carporten dan efter då den redan står där och sen få slutbesked för tillbyggnaden då carporten visserligen inte är riven men är hanterad.

2 Om Kommunen ej ger starbesked för attefallcarporten... gör det så mycket... för man behöver inte göra ett enda hammarslag för att färdigställa då den redan står där. Kan de komma att vägra slutbesked för tillbyggnaden? Får de vägra slutbesked för tillbygganden? Om de vägrar och jag drabbas av skada pga tex dubbelt boende kan man begära skadestånd från kommunen då?


En ytterligare omständighet är att carporten står nära grannen men grannemdegivande för carporten finns sen länge då det gavs på ritningen då carporten en gång i tiden söktes och uppfördes.

Friggebodsmöjligheten hålls utanför då ovanstående är en delmängd av hela trixet.

Av tämligen diffusa skäl anser kommunen inte att någon av attefallsmöjligheterna är tillämpliga på kvarteret därav den av kommunen aviserade oviljan att ge startbesked.
 
Hemmakatten
Det ska vara väldigt särskilda bevaransvärda hus i kvarteret.

Be kommunen visa papper och detaljplan och översiktsplan. Eller annat som kan påvisa områdets kulturhistoriska värde. Du kan också be att ärendet tas upp på nämnden, där du har möjlighet att vara med. Det finns ytterligare möjlighet att klaga vidare.
 
Claes Sörmland
Problemet är att det inte finns något explicit lagstöd för att ta bort gällande bygglov från din carport. D v s carporten har bygglov tills du har rivit den.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är att det inte finns något explicit lagstöd för att ta bort gällande bygglov från din carport. D v s carporten har bygglov tills du har rivit den.
Vad betyder det?
Kan den vara både bygglovsgiven och attefall samtidigt?
Kan en bygglovsgiven bod på 15 inte bli friggebod på 15 utan att först rivits?
Kan en friggebod på 15 stå kvar om man har byggrätt kvar och väljer att bygga till den? Eller måste den rivas innna mna bygger upp den igen som bygglovsgiven byggnad!
Finns det lagstöd för omvandling åt andra hållet,dvs från friggebod/attefall till bygglov?
 
Det här kommer aldrig att hålla. Får du inte attefallstillstånd för tillbyggnaden får du det inte heller för carporten.

Om kommunen har rätt att neka dig att bygga enligt attefallsreglerna (vilket vi inte vet säkert) kommer du aldrig att kunna få både tillbygget och carporten att vara lagliga samtidigt.
 
Du kommer inte att få slutbesked för tillbyggnad om det står i bygglov att carport skall rivas.

För att carport skall gå som Attefallshus får den inte sitta ihop med huvudbyggnaden. Gör den inte det och uppfyller kraven i övrigt kan du ställa frågan till kommunen om den faller under Attefallsregeln. Du behöver dock ett bygglov på den om den står nära tomtgräns.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Claes Sörmland
U utbygget skrev:
Kan den vara både bygglovsgiven och attefall samtidigt?
Egentligen är lagstiftningen inte skriven för att ge byggnader olika status utan attefallslagstiftningen inriktar sig på handlingar. Man får "uppföra eller bygga till en byggnad" utan bygglov som uppfyller attefallskriterierna. Att låta en byggnad som byggts med lov stå kvar är knappast att uppföra eller bygga till den.

Boverket menar dock att man får bygga om en friggebod till attefall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du kommer inte att få slutbesked för tillbyggnad om det står i bygglov att carport skall rivas.
.
Stämmer inte
De är med på att den får stå kvar som friggebod, den måste dock bli en aning mindre för att rymmas i friggebodsreglerna
Min tanke var att göra samma manöver men med attefallsreglerna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Egentligen är lagstiftningen inte skriven för att ge byggnader olika status utan attefallslagstiftningen inriktar sig på handlingar. Man får "uppföra eller bygga till en byggnad" utan bygglov som uppfyller attefallskriterierna. Att låta en byggnad som byggts med lov stå kvar är knappast att uppföra eller bygga till den.

Boverket menar dock att man får bygga om en friggebod till attefall.
Ligger något att man kan landa i en sådan slutsats.
Men att de öppnat för att friggebod kan bli attefall tänker jag kan medföra att de kan landa i att även bygglov kan bli attefall om de ställs inför den funderingen.
 
Claes Sörmland
U utbygget skrev:
Men att de öppnat för att friggebod kan bli attefall tänker jag kan medföra att de kan landa i att även bygglov kan bli attefall om de ställs inför den funderingen.
Jag tror läget snarare är att våra folkvalda lagstiftade om friggeboden och attefallshus utan att dessa regler egentligen fungerar särskilt väl med PBLs struktur. Jag gissar att denna lagstiftning inte var särskilt poppis på Boverket men som tjänsteman får man böja sig för lagstiftaren och försöka tolka lagen efter bästa förmåga, även om den är illa skriven.

Boverket skriver på sin hemsida:

"Det borde också vara tillåtet att bygga till en befintlig friggebod så att den blir ett attefallshus."

D v s de har svårigheter att tolka lagen och det saknas ännu rättsfall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det finns säkert tjänstemän på Boverket som lider av pysventilerna i PBL. Men det grundläggande problemet i verkligheten är nog PBL i stort, inte att det finns ett par mindre lättnadsregler som gör att vanligt folk ändå kan tolerera systemet trots dess fundamentala klåfingrighet.
 
U utbygget skrev:
Stämmer inte
De är med på att den får stå kvar som friggebod, den måste dock bli en aning mindre för att rymmas i friggebodsreglerna
Min tanke var att göra samma manöver men med attefallsreglerna.
Du skrev själv "i startbeskedet för tillbyggnaden står att carporten ska rivas och att det är en förutsättning för slutbesked."

Om den kan stå kvar eller inte blir fortfarande avhängigt av om den sitter ihop med huvudbyggnad och om den står för nära tomtgräns. Jag skulle inte bli förvånad om de kräver en fullständig bygglovsansökan som måste tas i nämnden då den står för nära granne för att direkt kunna ges lov enligt PBL.

Hur är carporten utformad nu?
 
R Robert-san01 skrev:
Du skrev själv "i startbeskedet för tillbyggnaden står att carporten ska rivas och att det är en förutsättning för slutbesked."

Om den kan stå kvar eller inte blir fortfarande avhängigt av om den sitter ihop med huvudbyggnad och om den står för nära tomtgräns. Jag skulle inte bli förvånad om de kräver en fullständig bygglovsansökan som måste tas i nämnden då den står för nära granne för att direkt kunna ges lov enligt PBL.

Hur är carporten utformad nu?
Carporten är en halvmeter från granne och 1 m från hus och ska minskas 1 m2 så den blir 15m2 och byta egenskap från bygglovsyta till friggebod, dvs partitiell rivning ner till 15 m2
Även friggeboden ska rivas enligt startbeskedet.
Jag var otydlig ser jag nu
Men det var här jag började fundera och hoppades att min anmälan om att carporten blir attefall dels gör att jag spar friggebodsregeln dels slipper minska carporten en liten bit
 
U utbygget skrev:
Carporten är en halvmeter från granne och 1 m från hus och ska minskas 1 m2 så den blir 15m2 och byta egenskap från bygglovsyta till friggebod
Även friggeboden ska rivas enligt startbeskedet.
Men det var här jag började fundera och hoppades att min anmälan om att carporten blir attefall dels gör att jag spar friggebodsregeln dels slipper minska carporten en liten bit
Det går säkert men då den hamnar 1m från granne måste du söka om bygglov trots att det är ett Attefallshus. De borde dock inte vara några problem att få godkänt om du har grannen med dig.
 
R Robert-san01 skrev:
Det går säkert men då den hamnar 1m från granne måste du söka om bygglov trots att det är ett Attefallshus. De borde dock inte vara några problem att få godkänt om du har grannen med dig.
Menar du att attefall ej fungerar nära granne?
Medgivandet är skriftligt från förförförra grannen...
Nuvarande kanske inte vill ha carporten kvar
Söka bygglov vill jag ej då jag inte har bygglovsyta kvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.