Hej där alla kunniga, jag är besvärad över en grej när det gäller mitt badrum. För circa 1 år sedan så renoverade jag mitt badrum med hjälp av min sambos far. Det han gjorde var att riva det gamla och lägga primer och fuktspärr 4 lager enligt anvisning iaf allt var korrekt dvs utom en grej. Fallet blev inte bra. Vattnet gick mot toastolen och jag fick lite smått panik. Så i all hast hittade jag att man kan bygga nytt fall ovanpå kaklet som hade fel fall för att inte bryta upp och behöva kosta på ännu mer. Golvet har golvvärme och jag har inte tänkt jättemycket på det. Fören nu. Jag planerar nu på att flytta och funderar på om jag behöver åtgärda detta eller om det räcker med att jag berättar för köparna om att det blev som det blev. Men jag vet inte om detta är jätteallvarligt problem. För än så länge så upplever jag inga skador och har haft en besiktningsman som kollade om det var mycket fukt i badrummet. Han godkände det, men jag vågade inte säga att det är kakel på kakel pga av första felet. Så jag frågar här om vad ni tycker jag ska göra? Jag vill helst inte renovera den igen. Räcker det med att jag berättar om lösningen vi gjorde?
 
MultiMan
Kakel på kakel är ju ingen lösning eftersom kaklet inte är tätt utan det är fortfarande tätskiktet som vattnet hamnar mot till slut och då stannar under toalettstolen om det lutar ditåt.

Din åtgärd är i vilket fall inte en godkänd metod: https://www.byggahus.se/badrum/bakfall-inte-acceptabelt

Edit: Vad är det för material i väggar och golv? Trä eller betong?
 
Redigerat:
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Kakel på kakel är ju ingen lösning eftersom kaklet inte är tätt utan det är fortfarande tätskiktet som vattnet hamnar mot till slut och då stannar under toalettstolen om det lutar ditåt.

Din åtgärd är i vilket fall inte en godkänd metod: [länk]

Edit: Vad är det för material i väggar och golv? Trä eller betong?
betong är det iaf i golvet. Men väggarna är något puröst som ser ut som betong men är väl inte det. Kan jag sälja lägenheten och säga att det är de felen jag vet om och sänka priset eller måste jag punga ut 120 k för en ny renovering??
 
Men vet du om du har bakfall även under kaklet? Det är inte helt ovanligt att man har OK fall på flytspacklet, som tätskiktet sitter på, men sedan blir det någon ojämnhet vid plattsättningen, så att man får bakfall på ytan. Då är bakfallet inget problem för tätheten. Och i så fall kan ett extra lagret plattor vara helt OK.

I praktiken tror jag inte man skall vara överdrivet orolig för läckage pga. bakfall.

Problemet med bakfall, är att om det blir vatten stående mot tätskiktet (om det alltså är bakfall även på tätskiktet), då kan det läcka OM det råkar finnas någon liten mista i tätskiktet just där vattnet samlas. Tätskiktet är normalt tätt, och klarar utan problem att vatten blir stående. Golvvärme minskar risken för problem, eftersom golvet då torkar upp snabbare.

Däremot så är ju bakfall praktiskt sett väldigt irriterande, framförallt om man får en ständig pöl där man sätter fötterna när man använder toan. Men det har du tydligen löst.

Vilken väg du väljer att gå är svårt att råda om. Risken kan nog finnas att om du berättar om de dubbla lagren, så sänker oroliga köpare budet med minst 120 000. Eller drar sig ur helt.
 
H hempularen skrev:
Men vet du om du har bakfall även under kaklet? Det är inte helt ovanligt att man har OK fall på flytspacklet, som tätskiktet sitter på, men sedan blir det någon ojämnhet vid plattsättningen, så att man får bakfall på ytan. Då är bakfallet inget problem för tätheten. Och i så fall kan ett extra lagret plattor vara helt OK.

I praktiken tror jag inte man skall vara överdrivet orolig för läckage pga. bakfall.

Problemet med bakfall, är att om det blir vatten stående mot tätskiktet (om det alltså är bakfall även på tätskiktet), då kan det läcka OM det råkar finnas någon liten mista i tätskiktet just där vattnet samlas. Tätskiktet är normalt tätt, och klarar utan problem att vatten blir stående. Golvvärme minskar risken för problem, eftersom golvet då torkar upp snabbare.

Däremot så är ju bakfall praktiskt sett väldigt irriterande, framförallt om man får en ständig pöl där man sätter fötterna när man använder toan. Men det har du tydligen löst.

Vilken väg du väljer att gå är svårt att råda om. Risken kan nog finnas att om du berättar om de dubbla lagren, så sänker oroliga köpare budet med minst 120 000. Eller drar sig ur helt.
Det har jag lite svårt att svara på. I paniken jag fick då så ringde jag runt och några sa gör om allt dvs 120 k för en riktigt liten toa. Eller 30k och fixa nytt flytspackel fixa fallet bättre och vattnet när vi duschar rinner ju aldrig nu mot toan det vi ser då. Men nu när det är att flytta som kommer på tal så blir jag nojig. Vill ju få bostaden sålt, men vill ju inte heller gömma det jag vet är fel. Känner att lägenheten har kostat en förmögenhet för mig att fixa. Söker väl råd då jag är väldigt okunnig själv och kanske är naiv och lättlurad...
 
Ska du sova gott om nätterna så skulle jag rek att du berättar hur det ligger till!
Tror nog att det var spacklingen som var orsaken till bakfallet, vill påstå att det är väldigt ovanligt
att man klantar till plattsättningen på ett bra fall med spacklet, så bakfall uppstår.
Du har iaf bra material i golv och väggar som tål ev fuktgenomträngning bra.
Men som sagt, berätta hur det ligger till för nya spekulanter, det mår du bäst av, både innan och efter försäljning!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.