Hej!
Jag har skaffat en ny spis(220-240volt) till min lägenhet, men uttaget i väggen passar inte den nya kontakten. Den gamla kontakten är Perilex och den nya är Norwesco (Max 25A står det på kontakten). Hur ska jag fixa detta?
Tack på förhand!
 
  • En ny Norwesco-stickkontakt med tre stift märkt "25A 250V" för-packad i bubbelplast och etiketterad "Endast för Norge" och "Skjut i kontakten helt".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perilex-kontakt med tre stift mot mörk bakgrund, otydligt text i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åk tillbaka till elgiganten och be att få en spis med rätt kontakt. Spisar med den enfasiga norwescostickproppen får inte säljas i Sverige (se den gula lappen på sladden). Passa på att skälla lite på elgiganten också. Det lär dessutom vara så att det pris som uppges i butiken är falsk då de kräver att en elfirma kopplar in deras spisar.

Svaret behöver också bli lite längre: Din gamla stickpropp visar att du tidigare haft en trefasig 400 V-spis som inte använder nollan. Dagens spisar i handeln kräver nästan allihop en nolla idag. Så du bör kontrollera ditt perilexuttag att du har tre faser, nolla och skyddsjord framdraget. Det gör du enklast genom att bryta säkringarna till spisen, lossa på kåpan till uttaget och titta. Därefter montera tillbaka och kontrollmäta spänningarna. Du ska inte ha en spis som endast går att koppla in på en (1) fas.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Åk tillbaka till elgiganten och be att få en spis med rätt kontakt. Spisar med den enfasiga norwescostickproppen får inte säljas i Sverige (se den gula lappen på sladden). Passa på att skälla lite på elgiganten också. Det lär dessutom vara så att det pris som uppges i butiken är falsk då de kräver att en elfirma kopplar in deras spisar.

Svaret behöver också bli lite längre: Din gamla stickpropp visar att du tidigare haft en trefasig 400 V-spis som inte använder nollan. Dagens spisar i handeln kräver nästan allihop en nolla idag. Så du bör kontrollera ditt perilexuttag att du har tre faser, nolla och skyddsjord framdraget. Det gör du enklast genom att bryta säkringarna till spisen, lossa på kåpan till uttaget och titta. Därefter montera tillbaka och kontrollmäta spänningarna. Du ska inte ha en spis som endast går att koppla in på en (1) fas.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Åk tillbaka till elgiganten och be att få en spis med rätt kontakt. Spisar med den enfasiga norwescostickproppen får inte säljas i Sverige (se den gula lappen på sladden). Passa på att skälla lite på elgiganten också. Det lär dessutom vara så att det pris som uppges i butiken är falsk då de kräver att en elfirma kopplar in deras spisar.

Svaret behöver också bli lite längre: Din gamla stickpropp visar att du tidigare haft en trefasig 400 V-spis som inte använder nollan. Dagens spisar i handeln kräver nästan allihop en nolla idag. Så du bör kontrollera ditt perilexuttag att du har tre faser, nolla och skyddsjord framdraget. Det gör du enklast genom att bryta säkringarna till spisen, lossa på kåpan till uttaget och titta. Därefter montera tillbaka och kontrollmäta spänningarna. Du ska inte ha en spis som endast går att koppla in på en (1) fas.
Jag köpte spisen på nätet och det kostar 499kr att returnera... Men får jag bara byta en kontakt eller vägguttag, eller göra en fast elinstallation?
 
Elgiganten borde ta tillbaks den utan kostnad eftersom den inte är gjord för den svenska marknaden.
 
  • Gilla
Kung_Keno och 1 till
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Åk tillbaka till elgiganten och be att få en spis med rätt kontakt. Spisar med den enfasiga norwescostickproppen får inte säljas i Sverige (se den gula lappen på sladden). Passa på att skälla lite på elgiganten också.
Du kan ju alltid passa på att maila Håkan på Svanströms El. Han är lite för mycket av en mediapajas för min smak men han har ett horn i sidan till Elgiganten och blir säker glad över att få något mer att bråka med dem om:
 
  • Gilla
Kung_Keno och 3 till
  • Laddar…
tommib
För att svara på din fråga så får du byta stickpropp själv på din spis. Du bör dock kontrollera hur det är kopplat inuti så att du använder mer än en fas och att du har nolla i ditt perilexuttag så att du inte bränner upp spisen när du kopplar in den.

Exakt hur man kopplar detta finner du beskrivet i Bo Siltbergs utmärkta spisbibel (googla).

Principiellt håller jag dock med Bo och useless, denna spis är uppenbarligen inte gjord för svenska marknaden. Det står till och med på den medlevererade sladden att den endast får användas i Norge. Man har helt enkelt sålt dig en defekt produkt.

Till sist, jag håller med Steamboy om att Håkan är lite för mycket linslus men just detta skulle faktiskt vara bra att driva en kampanj om så att Elgiganten slutar med sitt beteende. Du kan ju alltid höra av dig till honom och se om han vill fixa det där gratis åt dig mot att han får skälla på elgiganten...

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
cajewi
  • Laddar…
De får sälja en spis utan sladd. Den här får nog räknas som en sådan.
 
Då borde det också tydligt framgå att det tillkommer en kostnad eftersom den måste anslutas av elektriker.
 
A Angelia skrev:
Jag köpte spisen på nätet och det kostar 499kr att returnera... Men får jag bara byta en kontakt eller vägguttag, eller göra en fast elinstallation?
Nästan omöjligt att köpa spis på nätet för det framgår sällan hur de kan kopplas in. Det måste man utläsa på lappen som är klistrad på spisen, dvs man måste ha spisen i handen (så att säga).

Så, det är denna lapp du behöver leta efter nu när du har spisen hemma. Förhoppningsvis visar den att spisen kan kopplas in på tre faser, och att anslutningsplinten på plinten därmed är tillgänglig. Du behöver då köpa en ny sladd, det finns färdiga sladdställ med pågjuten perilexstickpropp att köpa.
174051-44-elbutik_sladdstall_perilex_5g15_12m.png
Men som sagt, du behöver också kontrollera perilexuttaget att där finns en nolla.
Så spisen blir lite dyrare i vilket fall...
 
tommib
Om du fotograferar typskylten, eller ännu hellre anslutningsanvisningen, så kan du få råd och stöd härifrån om hur det ska kopplas. Detta förutsätter att spisen har tillgänglig anslutningsplint.

Om du skaffar dig en spänningsprovare så är det enkelt att mäta om du har en nolla i perilexuttaget. Kombinerat med visuell inspektion av uttaget så kan man uppnå tillräcklig säkerhet att det är korrekt kopplat.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Åk tillbaka till elgiganten och be att få en spis med rätt kontakt. Spisar med den enfasiga norwescostickproppen får inte säljas i Sverige (se den gula lappen på sladden). Passa på att skälla lite på elgiganten också. Det lär dessutom vara så att det pris som uppges i butiken är falsk då de kräver att en elfirma kopplar in deras spisar.

Svaret behöver också bli lite längre: Din gamla stickpropp visar att du tidigare haft en trefasig 400 V-spis som inte använder nollan. Dagens spisar i handeln kräver nästan allihop en nolla idag. Så du bör kontrollera ditt perilexuttag att du har tre faser, nolla och skyddsjord framdraget. Det gör du enklast genom att bryta säkringarna till spisen, lossa på kåpan till uttaget och titta. Därefter montera tillbaka och kontrollmäta spänningarna. Du ska inte ha en spis som endast går att koppla in på en (1) fas.
Var står det att den enfasiga norwescoproppen är förbjuden i Sverige?
Den och tillhörande uttag säljs ju på elbutik och samtliga grossar utan någon varningstext?
 
tommib
Du ser kanske den stora gula lappen på första bilden?

Ja, Norwescodonet är inte problematiskt i sig, det är en vettig konstruktion. Problemet är att anslutningssladden inte är anpassad till svenska förhållanden. Dessutom ska tillverkarens anvisningar alltid följas, vilket är omöjligt här (explicit förbud mot användning i Sverige, enligt tillverkarens anvisning).
 
Mikael_L
E EyEr0n skrev:
Var står det att den enfasiga norwescoproppen är förbjuden i Sverige?
Den och tillhörande uttag säljs ju på elbutik och samtliga grossar utan någon varningstext?
Nja, ESV har varit ute och tassat och skrivit något som kan ses som ett förbud, eller kanske restriktion ... Det är i vilket fall lite otydligt:
https://www.elsakerhetsverket.se/om.../tydligare-regler-for-stickproppar-och-uttag/
Det är i stycket om spisuttag


Sen diskuteras detta lite i denna tråd:
http://www.fluxio.se/forum/nyheter/34845.html

Jag kommer fortsätta montera dessa så länge de ligger på hyllorna hos grossisterna, sen får man väl börja fastmontera.
Nu installerar jag dock inte så många spisar per år, och än färre i enfasanläggningar så ....
 
E EyEr0n skrev:
Var står det att den enfasiga norwescoproppen är förbjuden i Sverige?
Den och tillhörande uttag säljs ju på elbutik och samtliga grossar utan någon varningstext?
Det finns en generell regel om att alla uttag skall följa svensk standard. Norvesco uttaget finns inte i svensk standard.

Rent säkerhetsmässigt har jag för mig att det inte kan bli godkänt i Sverige, eftersom det går att komma åt de strömförande metallstiften om kontakten inte är helt inskjuten. Vet inte om det stämmer.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Rent säkerhetsmässigt har jag för mig att det inte kan bli godkänt i Sverige, eftersom det går att komma åt de strömförande metallstiften om kontakten inte är helt inskjuten. Vet inte om det stämmer.
Då skulle inte perilex heller vara godkänd, den saknar alltid petskydd.

Båda klarar dock IP2x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.