Hej!
Har köpt en underbar 20-talslägenhet högst upp i huset! Inflytt till hösten. I föreningen får man köpa ut vindsförråden om man byter till sig dessa från sina egna och man får bygga till bostadsyta. Förra ägaren har gjort detta i min lägenhet, så jag har redan ett etage-sovrum med fin takkupa (som jag tror är orginal). Byggnaden är kulturminnesmärkt, så man får inte ändra i fasaden tror jag. Men många har byggt till. Jag har en ganska stor yta, kanske 40-50 kvm (dock inte riktigt full takhöjd utan det är snedtak, men baserat på det sovrum som finns redan) som skulle kunna köpas ut ytterligare om jag lyckas lösa det här med att få tillgång till förråden. Det finns en ”riktig” ytterdörr redan och de har utnyttjat befintligt golv i tegel och satt in golvvärme i det som redan byggts. Undrar om det var för att inte förlora takhöjd eller rent estetiskt? Blev snyggt iaf! Jag undrar om vad prislappen kan bli för detta för mig stora projekt (stad men ej Storstadsområde). Trappa finns ju redan, liksom ytterdörr och el. Man kan inte få in fler fönster tror jag... Jag har läst på lite och det verkar som att det är väldigt dyrt generellt att bygga ut råvindar? Men här är ju mycket redan fixat iom att det redan finns ett rum på våningen? Hur är det med badrum? Problem? Är helt okunnig på detta och kommer i så fall anlita hantverkare rakt igenom, sannolikt även en arkitekt. Jag vet att det krävs bygglov! Tacksam för all input! Anledningen till detta är att det är snäppet för litet för oss, men vi fick tyvärr inte tag på något större. Jag tänker mig kanske sovalkov eller liknande där uppe... ev öppna upp till andra rummet lite och sätta någon rumsavdelare i glas... ja... eller ordna det med belysning... vad vet jag!
 
Jag skulle behöva några ritningar för att förstå sammanhanget bättre!
 
Ja... det blir inte lätt! Inte så bra på sånt här!! Har ritning på sovrummet. Resten av lgh ligger under sovrum samt under korridor och vindsförråd som jag försökt rita in. Har inga mått, men befintligt rum sträcker sig strax längre än (?) nock mot korridoren i utrymmet.
Skickar även med en bild tagen från läget ungefär där dörren ut till trapphuset finns (bakåt/till vä). Man ser korridoren, till höger vindsförråd och till vänster väggarna på rummet som redan finns. Vindsytan sträcker sig även en bit bakom mig när jag fotade.
 
  • Ritning över vindsutrymme med markerat sovrum, spiraltrappa, korridor och vindsförråd samt textanteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gång med tegelgolv, träväggar, synlig rörkonstruktion och dörrar till rum och förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att du inte kan privatisera korridoren, men oavsett det så borde det vara intressant med ytterligare utrymme i anslutning till lägenheten. Den avgörande frågan är om det finns eller kan ordnas ljusinsläpp, annars kan det bli besvärligt. Detta är ett typexempel på en situation där man bör anlita en arkitekt, både för att få en optimal lösning men också som vägbanare mot brf styrelse och myndigheter. Det finns nog inget tak för vad det kan kosta, men jag gissar minst 10 000 kr per kvm.
 
Jodå, jag kan köpa ut korrudoren också, den är det minsta problemet! Det är att byta till sig förråden som kanske kan bli problem (men jag vet inte! Jag har fyra st i källaren och 2 i vindsutrymmet, så om folk är trevliga går det säkert bra).
Vet någon vad det kan vara för rör som syns på bilden förresten?
Ja, kanske en arkitekt är den första jag ska kontakta? Styrelsen är nog inga problem eg eftersom många redan gjort samma sak.
 
Röret på bilden är ett luftningsrör till avloppet. Det går upp genom yttertaket. Man kan ge det en annan dragning och även byta från gjutjärn till plaströr, så det är inget oöverkomligt problem. Arkitekt är viktigt för ett bra resultat, särskilt när man rör sig i utrymmen med snedtak och utformningsbegränsningar.
 
  • Gilla
Vitlök
  • Laddar…
Ang ljusinsläpp så fick jag höra av brf:s ordförande att man INTE får tillstånd av kommunen att göra någon typ av fasadändring mot den sida där förråden är (och sannolikt inte åt andra sidan där takkupan redan finns heller).
Jag tänker att någon som är van vid att planera sådana här projekt borde kunna hjälpa mig med den här biten. När jag googlade såg jag att det i storstäderna verkar vara en helt egen marknad för detta med råvindar. Blev också lite skraj över kostnaden. 10000 /kvm eller något mer känns ändå okej.

Det är egentligen mest sovutrymme jag behöver och jag kan tänka mig lite ”kreativa” lösningar. Dock har jag noll kunskap och inte jättestor plånbok (men kan absolut tänka mig att lägga en hyfsad slant ändå).
Då det enbart finns ett barum så vore naturligtvis drömmen att fixa ett till, om det ens är möjligt. Förstår dock att det skulle dra iväg prismässigt även med ett litet badrum.
 
Kolla hur det är med takfönster. Det bör kunna vara ett intressant alternativ. I synnerhet om du vill göra badrum. Det finns en hel del regler kring tillgänglighet, ljusinsläpp mm som arkitekter är vana att hantera. Ur byggnormsynpunkt blir det ett nybygge. Våtutrymmen (som t.ex. badrum) drar alltid lite mer pengar, men om man inte faller för alla modetrender med kakel överallt behöver det inte bli så dyrt.
 
  • Gilla
Vitlök
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.