Kan någon identifiera min häck? Liknar Avenbok eller Bok men det stämmer inte riktigt tycker jag. Min har ingen grov stam utan klena mjuka "skott" från marken, inga taggar, släpper alla löv på vintern. Ungt skott på bilden, med äldre syskon i bakgrunden.

Ung häckplanta med gröna blad och tunna skott i trädgård, större buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är egentligen vilken årstid som bäst att beskära den. Den är två meter bred just nu så jag behöver ta ned den rejält både på bredd och höjd. Har tidigare gjort detta på sommaren, men det kanske finns en bättre årstid där den återhämtar sig snabbare?
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
BirgitS
Jag känner inte igen bladen men på din beskrivning låter det som att det är en buske och inte ett träd som bok och avenbok. För de allra flesta lövfällande buskar finns det två bra perioder att beskära dem, dels på vårvintern när risken för många minusgrader är borta men de ännu inte har hunnit få igång savflödet och dels under andra halvan av sommaren (JAS, juli, augusti, september) då årets tillväxt i stort sett har upphört och busken ska till att förbereda sig för vintern, fast september är väl i senaste laget i större delen av Värmland.

En beskärning under vårvintern gynnar grening och ska manbeskära rejält t.ex. för att få häcken/busken tätare nedtill är detta rätt tidsperiod.
En beskärning under sommaren gynnar tillväxt av befintliga grenar, ungefär som när man gallrar kart för att få färre men större äpplen. Under en sommarbeskärning kan man inte ta så hårt att det inte längre finns kvar några blad på grenen för då upphör savflödet (ingen avdunstning som drar saven) och då kommer grenen att dö.

Buskar som blommar på våren och försommaren, t.ex. forsythia och syren, bildar nästa års blomanlag under sommaren och därför vill man inte beskära dem på sensommaren eller vårvintern, eftersom man då skulle klippa bort blomanlagen, och därför klipper man dem direkt efter blomningen. Dock med undantaget om man ska beskära väldigt hårt för då gör man det på vårvintern i alla fall.

Har du sett blommor på häcken någon gång?

Om ingen känner igen bladen så kan du ta med en kvist till en bra trädgårdshandel och fråga.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Japp, den blommar på försommaren när bladen slagit ut. Vita små blommor. Sprider sig själv också.
 
BirgitS
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja det liknar bukettspirea, dock kan jag inte påstår att min häck är "översållad" av dessa blommor men annars stämmer beskrivningen in bra. Jag ser att beskärningstiden också är som du beskrev för den typen. Så jag tror vi kan kalla det case closed, jag tar fram verktygen till våren.
 
BirgitS
Bukettspirean blir ju bara översållad av blommor om man låter den få vara en friväxande buske och inte klipper den, annat än möjligen direkt efter blomningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.