Hej,
Har grävt ner kabel i trädgård som sticker upp på de ställen där jag senare kommer att koppla in belysning.
På varje ställe där jag ska ha belysning så sticker kabeln upp till en kopplingsdosa, för att sedan gå ner i mark igen vidare till nästa kopplingsdosa.
Se bilder.

Jag söker tips på hur man kan föränkra dessa kopplingsdosor så att de står stadigt, är skyddade mot barn som sparkar boll och samtidigt få det hyfsat snyggt? 2 av kopplingsdosorna har staket bakom sig, och 4 har träd bakom sig.

Jag tänker mig:
Alt. 1: tillverka spetsiga reglar som jag bankar ner i marken bakom resp. kopplingsdosa, sedan skruva fast kopplingsdosan i reglen och därefter bygga någon typ av låda likt en fågelholk runt den.
Alt. 2: Köpa skyddsbox likt den här och lägga kopplingsdosan i den, sedan måste ju boxen i sig förankras så det får bli en spetsig regel bakom den.

Inget av alternativen känns klockren, skyddsboxen (alt. 2) kommer dessutom att se onödigt stort och fult ut.

Förslag?
 
  • Kopplingsdosa på gräsmark med kablar anslutna, intill ett trästaket och betongstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa i trädgård med kabel som sticker upp bredvid staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel och kopplingsdosa som sticker upp från marken vid staket i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa och elektrisk kabel som sticker upp ur marken i en trädgård med staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kopplingsdosa fastskruvad på ett träd med kablar som går ner i marken och gul skyddsslang runt dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa monterad på ett träd med uppstickande kablar från marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel som leder till en kopplingsdosa fastsatt på ett träd i en trädgård, med marken synlig runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel som sticker upp vid en kopplingsdosa i trädgården med skyddsbox och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Vad tänker du för kabel till armaturerna . Är det led ?
Det finns gellskarvar som det går att koppla in 3 kablar i och är godkända att gräva ner i mark och går att öppna om det krisar på något sätt
Du kan ta en skarv som är för lite grövre kabel och lägga 3 kablar in i den , blir då som en dosa
 
Jag hade monterat dosorna på staketet och sett till att få så lite synlig markkabel och slang som möjligt.
Dosorna på trädstammarna tycker jag inte är en höjdare direkt. Tycker inte det ser så snyggt med kablarna upp på stammen. Tänk också på att stammen växer och kommer att spänna ut dosa och klamrad kabel.
Kanske en tryckimpregnerad stolpe invid trädstammen som du montera dosan på.
 
Jag skulle vilja ha upp en plastdosa en bit från marken, men kablarna ser väldigt korta ut på bild. Jag skulle ha valt den gamla typen i lättmetall med förskruvningar. Kabeln behöver en dragavlastning och ett visst slack i marken så att inte tjälen drar den ur dosan. Kabeln behöver också skyddas av ett U-rör om den är nåbar för sparkar.
 
Tack för svaren! Dosorna är monterade på träd som tillfällig lösning enbart, vill inte heller ha dem där :)
@bo: Ja, du ser rätt, kablarna för de 2 dosorna som har staket bakom sig är väldigt korta (p.g.a. en tabbe)... Det jag är mest rädd för är att de kommer att hamna under snö vintertid. Dosorna är IP65 klassade men det räcker väl inte för att täcks av snö. Tror du att det kommer att medföra problem?
Vad menar du med en plastdosa i lättmetall med förskruvningar, skicka gärna länk :)
Jag vill ju inte att kablarna ska synas ö.h.t. därav att jag vill bygga en box runt hela epikaget, eller ett u-rör.
 
Man kan ju tycka att et bör finnas färdiga markskruvar eller liknande med en fästplatta för kopplingsdosor, men verkar inte så... :(
 
402210.jpg

Finns på Jula.

Dina dosorna ser ut att vara av bra kvalité. Ska klara snö.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.