hej ska köpa en kolonistuga utan el... hae tänkt installera solceller men är lite fundersam hur mycket kraft som behövs igentlgien, många lite billigare paneler benäms med 100watt tex...
men hur pass kraftig anläggning behövs? I huvudsak vill jag kunna driva ett litet kylskåp och kunna ladda telefoner... och ett plus hade varit att kunna ha tv och eventuellt en kaffekokare, men hur stor anläggning behövs isåfall? Samt hur stora batterier och hur många kommer man behöva? Tanken är bara att det ska köras när man är där (kylskåp) osv, så får ju tid på sig att ladda när man är borta, samt planerar inte att vara där mer än 2-3dagar i stöten kanske!
Vad tror ni? Hur mycket behövs? Har ett 70ah gel batteri över som jag tror skulle passat utmärkt i en solcells anläggning :)
 
Du får dimensioner efter effektuttag. En kaffekokare har ett stort effektuttag under bryggning. Mellan tummen och pekfinger så kommer en bryggning att tömma ditt batteri på 70 Ah.

Kylskåp, kolla på grejor gjorda för ex. husvagnar där bör du kunna hitta 12V-driva skåp.
Små led-lampor och laddare för mobiltelefoner ska inte vara några problem med ditt batteri.
 
Ska du driva ett kylskåp skulle jag inte rekommendera mindre än 350-400w panel. Men hellre två stycken 60cells paneler, dessa brukar ligga på ca 250-280w styck, och är oftast billigast per watt. Då har du tillräckligt med solceller för att driva en inverter 600-1000w vilket gör att du kan köra med vanliga 230V grejer istället för dyr och dålig 12 eller 24volts skräp. Det blir säkert billigare i längden.

En modern 100liters 230V kyl drar ungefär 0,35kWh/dygn, en 12V antagligen lite mera. Sen får du räkna med ca 85% verkningsgrad på invertern, samt att den drar en del på "tomgång". En 1000w inverter drar ungefär 12watt konstant, eller ~0,29kWh per dygn. Så räkna med 0,35 \ 0,85 + 0,29 = 0,70kWh per dygn för enbart kylskåp och inverter. Vill du ha lite elektronik, laddare, laptop, samt lite lampor så kan du räkna med 0,1-0,3kWh per dygn beroende på hur mycket du använder dessa.

Din förbrukning blir då 0,8-1kWh per dygn. Man vill ha en batterireserv som klarar minst två dygn utan eventuell laddning. Då ska man försöka att aldrig låta batterierna gå lägre än 50% eftersom livslängden då försämras. Så en batteribank på 3-4kWh blir passlig för dig. Det betyder 250-330Ah batterier @ 12volt.

Det som jag skulle rekommendera åt dig är:
- 2st 250-280w "24volt" paneler.
- 1st MPPT laddningsregulator 40A. Epever Tracer A-serien är mig veterligen de billigaste MPPT regulatorerna som fungerar. Går du upp ett steg i kvalitet så är det Victron som gäller. Det finns mycket kinesiskt skräp som utger sig för att vara MPPT som kostar nästan ingenting, men som i själva verket endast är vanliga PWM regulatorer.
- 1st 24Volt 1000W inverter (ren sinusvåg). Ska du ha en kaffekokare så behöver du en större inverter minst 1500w, men då får du räkna med en extra panel samt större batteri.
-2 st 130-150Ah AGM batterier eller 2st 150-180Ah fritids/marin batterier. Dessa kopplas i serie för 24Volt.

Ditt gelbatteri kommer inte att fungera, allt för litet och helt fel för solceller.
 
  • Gilla
Mikael K. och 1 till
  • Laddar…
Mitt tips är att direkt utesluta kaffekokaren om du inte prompt vill ha den på el för sakens skull och är beredd att betala för det. Ekonomiskt sett är det mycket billigare att köpa ett spritkök istället.
Trangias klassiska spritkök har kaffepanna som tillbehör. Standardbrännaren ger 1000W och du lagar mat en hel vecka på en liter bränsle...

Ang kylskåp skulle jag köpa ett 12v eller 24v skåp med frekvensstyrd kompressor. Det kommer att förbruka mycket mindre el än ett 230 V som drivs via inverter och alltså göra din solanläggning mkt billigare. Bara att starta kompressorn kräver en dyr/bra inverter.
Det kanske rentav räcker med ett sånt portabelt som man kan ha i bilen också (nej inte en elektrisk kylväska). De har även frysfack om så önskas.

Mobiler mm går ju toppen att ladda från 12v!

Tvn kan du driva från en betydligt billigare inverter om du skippar kaffebryggare och 230V kyl. Då är invertern bara på vid behov också.
 
tänk också på att solcellerna bara levererar typ en tiondel så mycket ström på vintern som de gör på sommaren. Och när det är dåligt väder så levererar de inte heller så bra.
Att ha en batterier så man du klarar hela vistelsen är nog att föredra.

Med solceller på 500W och baterier på 3kWh (typ som i exemplet ovan) så laddar du batterierna på drygt en dag på sommaren om det är fint väder, men det tar två veckor att ladda dem i december.

En installation utan 230V blir mycket mycket billigare.
 
Bli inte lurad att 12v är billigare, de som säger det har antagligen husbil.

12V blir INTE billigare. Ett 230V 100l kylskåp kostar 150-200€, Ett 12V 400-500€. Med 230V kan man dra vanlig 3x1,5mm2 kabel för 1€/meter,
12V ska oftast ha minst 6mm2 för 4-5€/meter. 12V kablarna du kan köpa i nått färdigt solcellspaket hos den lokala återförsäljarna är klena oftast 2,5mm2 och ämnade för leksaksanläggningar där man experimenterar med nån liten LED-lampa. I seriösa anläggningar kan du inte använda dom om du inte vill att stugan ska brinna ner.

Kör man på 12V så blir det att komplettera och komplettera hela tiden.
12V kräver separata och dyra lösningar för allt, medan man kan använda samma elektronik som man har hemma med 230v.

Julas kaffekokare var intressant men effektlös. En vanlig kaffekokare brukar koka kaffet med en effekt på ungefär 1000w. En full panna tar väl ungefär 7-8minuter att koka. Motsvarande mängd kaffe med en kokare som den i länken på futtiga 170w kommer att ta 40-50minuter att koka.

Jag har själv gjort 12V misstaget och fått lära mig att göra rätt den hårda vägen.
 
  • Gilla
Fredrik M67
  • Laddar…
Håller inte alls med Finndjävel att det är så kategoriskt, utan jag menar att svaret är "det beror på!".

Det är en väldig skillnad i pengar på att bygga ett komplett 230V-system för ö-drift av kylskåp, kaffebryggare mm och att bygga ett enklare system för 12v med ett kylskåp och mobilladdning, samt en TV.

Angående kylskåp så drar ett 230V kylskåp 2-3 gånger mer energi från batterierna => Du måste bygga ett 2-3 gånger större system inklusive en bra inverter. Detta kostar också pengar, betydligt mer än skilnaden i pris för kylskåpet, dessutom måste batterierna bytas ut lite då och då och givetvis är en större batteribank dyrare.
https://www.sunwind.se/product/show/?id=2323&Kylskap-Cuisine-80-liter,-12V

Hur stort kylskåp behövs? Är det rentav så att eftersom du skall vara där bara 2-3 dagar i stöten så är det bästa du kan göra att köpa ett litet skåp/portabelt som du slänger in i bilen, inklusive maten som skall användas när du är där?
Då har du både kylda varor och frysfack (om du köper en ån modell) som hålls kallt på vägen dit, sen kör du det på elen i stugan och även kallt hem om så önskas.

https://www.sunwind.se/product/show/?id=2322&Kylskap-Cuisine-50-liter,-12V
https://www.marinaman.se/da/pentry-vvs/kyla/kylboxar/waeco-coolfreeze-cdf-36

För matlagning inklusive kaffe är det bästa utan tvekan spritkök eller gasol. Det driver upp storleken=kostnaden på solenergisystemet om du kräver att kunna brygga kaffe på el oavsett väder.

Sen om du ändrar dina vanor/behovet går det så klart att bygga ut anläggningen efterhand.
12V-kylskåp kan också vara smarta så att de jobbar hårdare när solen skiner (=högre spänning, det tolkas av skåpet som motor/generator går = full fart på kompressorn).
 
80 liters skåpet du länkar till drar 40Ah @ 12volt i dygnet står det. Det är 0,48kWh / dygn. Man kan hitta ett större 230V kylskåp på 100 liter plus en 10liters frysfack som drar 0,30kWh dygn.

12V skåp har nästan alltid dålig energiklassning (A eller B) och ett 230V skåp för halva priset plus en ordentlig inverter drar marginellt mer. En bra inverter får du för 250-300 euro, ett 230V kylskåp (A+, A++) för 150-200euro, redan där går det jämt ut med ett 12V kylskåp. Jag håller dock med om att det är dumt att koka kaffe med solel.
 
Då är vi alltså nere i nästan dubbelt så stort solcellssystem för 230V skåp. Det ska ju också köpas in. Bara invertern på tomgång drar ju lika mycket som kylskåpet.

12V skåpet tar 30-50Ah i praktiken står det, det är lite olika villkor i jämförelsen tror jag. Kylen hemma tar nämligen inte 0,3kWh/dag nu på sommaren.

Dessutom missar man ju den trevliga funktionen med automatiskt nyttjande av överbliven solenergi om man kör 230V.

Mest effektivt är utan tvekan att köpa en 12V kompressorsats och snickra ett kylskåp som är duktigt isolerat men det är ju ett rent hobbyprojekt.

Men igen, har man större planer än bara liten kyl och lite mobilladdning får man ju bestämma sig om man ska bygga en 12V eller 230V lösning. Köper man en 230V lösning men sedan ändå bara använder kylen och en mobilladdare är det rätt synd om 30-50% av kostnaden för batteribank och solceller inte tillför något (förluster i omriktaren).

Tips på bra inverter runt 250-300 eur? Är sugen själv men har kommit fram till att såna som kan ha permanent installerade och alltså vågar lämna på obevakade kostar det dubbla.
 
Följer! Dottern planerar nu att sätta solceller på sin kolonistuga i Malmö med just de önskemål TS har och vill absolut ha espressomaskinen där under sommarmånaderna.
 
Solcellerna är den billiga delen i installationen. Dem kan man hitta för 0,50-0,60cent/watt.

Jag har denna inverter:
https://www.ikh.fi/sv/spanningsomvandlare-12v-1000w-sinusvag--inverte-crx333s
Den har fungerat bra i flera år nu, är väldigt tyst och ger ren sinusvåg i oscilloskopet. Kopplad på utsidan av stugan bredvid batteriet. Hade jag köpt en idag så hade jag dock kört på 24volts versionen istället. Den kostar dessutom mindre. Jag ser inget problem i att lämna den obevakad, den är ju avsäkrad och ger en bra sinusvåg. De billigare invertrarna med "modifierad sinusvåg" eller fulvåg skulle jag inte ens lämna på över natten. Jag har en gammal en från biltema, all elektronik som kopplas till den blir snabbt varm. Den går att ladda mobilen med, inte mycket mera.

Tillsammans med t.ex. detta kylskåp på 127liter och en förbrukning på 0,25kWh/dygn (ursäkta finskan):
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit/LUL55W17E/logik-jaakaappi-lul55w17e

Så är man nere på 0,50-0,60kWh per dygn för både inverter och kylskåp vilket är marginellt mer än en 12V kyl. Priset för båda: 458€.

Sunwinds 110liters 12v kyl kostar på sidan du länkar till 5490kr, alltså redan det dyrare. Lägg sen till 150-200 euro extra för den dyra och grova 12v kabeln och räkna med att alla tillägg för 12v kostar minst det dubbla gentemot 230v. En vanlig E27 LED-brännare för 12V brukar kosta 2-3 gånger mer än motsvarande för 230V. Vilket i sig är märkligt eftersom LED ju är likström från början.

Det som avgör är marknadens storlek, 230V är en enorm marknad med stort utbud. 12V utbudet är minimalt, kanske högst en procent av 230V marknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.