Hej,

Jag har vatten utdraget till en tappkran i trädgården. Från den vill jag dra vidare(PEX rör?) till en blandare i uteköket ca 30 meter bort.
Vad behöver jag för att göra detta?

1. Vid tappkranen behöver jag en annan grenkoppling än den på bild. Två till trädgårdsslangar och en till PEX rör för uteköket(drickbart vatten). Hur kan jag göra detta? Vad för grenkoppling fyller mitt behov?

2. Därifrån drar jag alltså PEX rör(längs staketet ovanpå trallen) vidare till blandaren i uteköket. Hur kopplar jag den? Vad behöver jag för delar?

Tacksam för hjälp!
 
  • Tappkran med påmonterad grenkoppling för två trädgårdsslangar mot en trästaketbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tappkran med flera grenkopplingar fastsatta på en trästolpe, inklusive slangar för vattentillförsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkoppling och slangar vid trädgårdskran monterade mot staket, redo för vidare ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Bara en enkel fråga . Varför dra PEX när du kan ha en trädgårdsslang som lägges mellan längsgående ribbor ( välj en kulör som inte syns så mycket ) som inte kan frysa och mycket enklare att koppla in på fördelare och rör med gardenakopplingar
Billigare kan det inte bli ,
 
Krilleman
Eller om du önskar ha kvar "Gardena-förgeningen" orörd så kan du alltid skära in dig på din LK 16 PAL med ett T-rör under tappventilen. (y)
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Bara en enkel fråga . Varför dra PEX när du kan ha en trädgårdsslang som lägges mellan längsgående ribbor ( välj en kulör som inte syns så mycket ) som inte kan frysa och mycket enklare att koppla in på fördelare och rör med gardenakopplingar
Billigare kan det inte bli ,
Jag vill inte ha trädgårdsslang till dricksvatten.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
R
Det är en variant av det . Det är lite knöligt att skarva in ett T-stycke ( ska pressas ) på det rör som kommer till kranen , men höj kranen och sätt ett T-stycke före den ( är ju gängor där ) så kan du skarva på med vad som helst med PEX -kopplingar
 
engs
  • Gilla
Pat Lev
  • Laddar…
R
PS Vet inte hur PEX klarar UV-ljus men krilleman kanske vet
 
  • Gilla
Olofsan
  • Laddar…
Krilleman
Det ser ut som LK PAL.

Och det behöver inte pressas.

Vatette T-rör med vatette plast tex.
 
Krilleman
Utomhus vill man nog ha förkromade prylar.

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-krom-kopplingsset-16x2-0-2-25/
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-krom-klamkoppl-t-ror-15/

Kopplingssetet ersätter befintlig mutter + kona.

Följ monteringsanvisningen!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1873800.pdf

Och glöm inte att LK PAL ska kalibreras!
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-kalibreringssats-uni/

Skillnaden mellan LK PE-X och PAL är att PAL är helvit och hårdare än den lätt "dimmiga" tonen på PE-X.
Skyddsröret på PAL är mörkgrå på och lite mera ljusgrå på PE-X.

Du har inte sådan röta att du ser lite text på snutten rör som syns ovan skyddsröret?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Utomhus vill man nog ha förkromade prylar.

[länk]
[länk]

Kopplingssetet ersätter befintlig mutter + kona.

Följ monteringsanvisningen!
[länk]

Och glöm inte att LK PAL ska kalibreras!
[länk]

Skillnaden mellan LK PE-X och PAL är att PAL är helvit och hårdare än den lätt "dimmiga" tonen på PE-X.
Skyddsröret på PAL är mörkgrå på och lite mera ljusgrå på PE-X.

Du har inte sådan röta att du ser lite text på snutten rör som syns ovan skyddsröret?
Jodå, det står LK PAL! :-D
 
  • Närbild på en LK PAL-rör med tryckta beteckningar mot en bakgrund av trätrall och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Trots att jag har semester sitter rörmokartakterna i. :cool: :beer:

(Eller så kallas det yrkesskada :oops:)
 
  • Gilla
llehs och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Trots att jag har semester sitter rörmokartakterna i. :cool: :beer:

(Eller så kallas det yrkesskada :oops:)
Ett jättestort tack för hjälpen, speciellt då du har semester! :D
 
A
Krilleman Krilleman skrev:
Ha ha, nej så tänker inte jag.

Min utgångsvinkel på det hela är att det är roligt när man lyckas göra saker korrekt själv! Och med lite hjälp på traven fixar dom flesta det! :cool:

Men det gäller ju inte endast inom rörmokeriets värld.

Inom VVS-sekorn skriks det efter folk som kan sin sak. Jag har aldrig varit arbetslös en dag och kommer antagligen inte vara det heller. Jag har sökt nytt jobb några gånger hos flera olika arbetsgivare, (pga missnöje av sk. arbetsledare) och jag har aldrig fått ett nekande svar av någon arbetsgivare. Men så jobbar jag enbart med stora byggen nuförtiden.

Så "Runes Rör och Mek på hörnet" tror jag inte lider av att några får hjälp med lite rörmokeri här på forumet.

:rofl::rofl:

Underbar attityd!

Det är inte många firmor som vill ha ”30minuters” jobben då man ska räkna in både resa dit och hem. Personen är sur för extremt dyr offert och företaget slösar tid på offerten då kunden antagligen testar skälv ändå.

Dock vill säkert många ha hjälp av firman eller personen som gav de där 5 minuterna av råd när de ska göra större jobb.

Så stort (y)
 
Krilleman
@WarHawk

Du menar alltså att jag är med och (indirekt eller direkt) bidrar på konkurser inom VVS?!
Och att allt kunnande, tips och trix är ytterst hemliga inom VVS?!

Man kanske skulle stänga ner hela uppfinningen internet. Det finns ju massor med information inom alla möjliga kategorier och yrkesgrupper alldeles gratis!

:thinking:

Som jämförelse:

Jag håller på att bygga en altan just i detta nu.

Svenskt trä har mängder med bra byggbeskrivningar som jag följt. Bidrar dom då med flera konkurser/mindre jobb inom bygg?
https://www.byggbeskrivningar.se

Ikon-panel för kostnadsfria byggbeskrivningar inkluderande Allmänt, Utvändigt, Invändigt, Renovering, Dimensionering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sara Samuelsson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.