Sitter och planerar för nytt kök i lägenheten, skall flytta nuvarande köket och göra arbetsrum av befintligt kök. Nu är frågan vad som blir bäst egentligen.
Jag har en klar favorit men det vore trevligt att höra andras åsikter också. Uppåt på köksritningarna är mot badrumsväggen.
Först kommer ritningen av lägenheten.
sdSVvvR.jpg
sedan kommer förslag på U-köket
Ty6UNeX.jpg
Och sist L-Köket
RBMf8a2.jpg
 
L-köket röstar jag för, det andra tycker jag blir krångligt och "kyffigt".
Två små förslag:
a) Flytta diskhon lite till höger, så den är framför fönstret.
b) Sätt ett vanligt överskåp i stället för hörnskåpet, så blir det lite luftigare.

Fast jag vet i och för sig om det är så vettigt att flytta köket över huvud taget.
Det låg väl bra där det låg, med närhet till entrén.
Och att dra om el, vatten, avlopp och ventilation är väl ett omfattande jobb.
Vad säger husägaren/föreningen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
L-köket röstar jag för, det andra tycker jag blir krångligt och "kyffigt".
Två små förslag:
a) Flytta diskhon lite till höger, så den är framför fönstret.
b) Sätt ett vanligt överskåp i stället för hörnskåpet, så blir det lite luftigare.

Fast jag vet i och för sig om det är så vettigt att flytta köket över huvud taget.
Det låg väl bra där det låg, med närhet till entrén.
Och att dra om el, vatten, avlopp och ventilation är väl ett omfattande jobb.
Vad säger husägaren/föreningen?
Jag är enig i att u-lösningen gör att rummet blir välfyllt, fördelen är att man har möjlighet att sitta där och äta.
Anledningen till att jag vill flytta köket är att det orginala köket helt enkelt är för litet. Man får inte plats att arbeta två stycken på ett vettigt sätt. Och har man matbord där så måste man resa sig upp i par. Mkt bättre då att flytta det så man får plats.
Vatten och avlopp har jag på andra sidan väggen så det är inte så jobbigt. Elen är bara att leva med och köra på recirkulerande fläkt.
Det som talar för L-köket är ju att man är direkt vid vardagsrummet så man behöver knappast ha något bord där och man vill ju gärna känna att det är luftigt. Så blir det enklare när man grillar på balkongen också.
 
Tycker u-kök fungerar ok om man är ensam å jobbar i det, är man två kommer man bara springa på varandra, L-kök är lite bättre men det allra bästa är ett helt rakt kök (har haft alla 3 så talar utav erfarenhet :))
 
BirgitS
U-kök kan fungera men då måste alla bänklängder vara tillräckligt långa om man ska vara två och det är inte ditt fall. Dessutom vill man inte gå runt kökshalvön hela tiden för att hämta något från kylen.

När det gäller L-köket är det väldigt långt mellan ho och häll. Rekommenderat mått är 80-120 cm för blir det mer så når man inte över hela ytan och det går utmärkt att stå två stycken bredvid varandra när det är 120 cm. Det känns som ovanligt mycket bänkyta för ett så litet kök. Om du kan ställa kyl och frys i övre vänstra hörnet i stället så får det nog plats ett litet matbord i nedre vänstra hörnet.

K Kalle_N skrev:
köra på recirkulerande fläkt.
Fast du måste se över ventilationen i alla fall eftersom det i sovrum ska finnas friskluftsventil och det i kök ska finnas utsug.

Du behöver väl åtminstone göra en bygganmälan till kommunen och ha föreningens tillstånd för att ändra användning av deras avloppsrör mm.
 
BirgitS BirgitS skrev:
U-kök kan fungera men då måste alla bänklängder vara tillräckligt långa om man ska vara två och det är inte ditt fall. Dessutom vill man inte gå runt kökshalvön hela tiden för att hämta något från kylen.

När det gäller L-köket är det väldigt långt mellan ho och häll. Rekommenderat mått är 80-120 cm för blir det mer så når man inte över hela ytan och det går utmärkt att stå två stycken bredvid varandra när det är 120 cm. Det känns som ovanligt mycket bänkyta för ett så litet kök. Om du kan ställa kyl och frys i övre vänstra hörnet i stället så får det nog plats ett litet matbord i nedre vänstra hörnet.


Fast du måste se över ventilationen i alla fall eftersom det i sovrum ska finnas friskluftsventil och det i kök ska finnas utsug.

Du behöver väl åtminstone göra en bygganmälan till kommunen och ha föreningens tillstånd för att ändra användning av deras avloppsrör mm.
Nej jag är lite tveksam till det att man måste gå runt som en tok kontinuerligt.
Men jag förstår inte riktigt hur man ska få plats med kyl och frys i övre vänster hörn, det blir inte riktigt klokt.
I tillägg ser jag inte behovet av ett matbord i nedre vänstra hörnet. Vardagsrummet är över 25kvadrat så där finns gott om plats för såväl matbord, soffa och tv. Matbordet hamnar ca 2m längre bort än att ha det i nedre hörnet och det orkar alla gå. (Ta inte det som kritik, jag har funderat över det där länge)
Notera dock att avloppet kommer i övre högra hörnet så jag vill samla avlopp och diskmaskin närmast.
Bifogar två ritningar där jag krympt avståndet mellan häll och ho till 120. Lagt in ett högskåp också. Guld att ha för förvaring av annat.
Ritning av kökslayout med måttangivelser, inklusive placering av kyl, frys och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett kökslayoutförslag med måttangivelser, inklusive placering av kyl, frys och högskåp samt avstånd mellan häll och ho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
K Kalle_N skrev:
I tillägg ser jag inte behovet av ett matbord i nedre vänstra hörnet.
Okej, jag fick för mig att kökshalvön kom till för att ni ville ha en liten matplats i köket också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag fick för mig att kökshalvön kom till för att ni ville ha en liten matplats i köket också.
Ptja, vi var egentligen väldigt sugna på en köksö från början men det får uppenbart inte plats. Så tänkte att vi skulle utnyttja ytan till max. Men det kan nog vara så att less is more här.
Har lagt in en ritning på ett rakt kök i inlägget under. Det kanske är det man ska gå för.
 
P patfred skrev:
Tycker u-kök fungerar ok om man är ensam å jobbar i det, är man två kommer man bara springa på varandra, L-kök är lite bättre men det allra bästa är ett helt rakt kök (har haft alla 3 så talar utav erfarenhet :))
Har faktiskt ritat ett rakt kök också nu efter lite diskussioner med BirgitS. Se under
Ritning av ett linjärt kökslayout med måttangivelser, inklusive placering av skåp, diskbänk och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Får det plats ett under- och överskåp bredvid kylen och frysen i ditt "raka" förslag så börjar det likna 60-talets parallellkök som man kom fram till var mycket lättarbetade eftersom det blev korta avstånd kyl/frys -> ho -> häll (kökstriangeln). Det underskåpet kan man ställa matkassar på och lite udda saker som ska stå framme t.ex. brödrost eller kaffebryggare, så tar det inte plats på de egentliga arbetsbänkarna. Men jag tycker även att det översta L-köket i inlägg 6 verkar lättarbetat och vill man utnyttja nedre vänstra hörnet till något kan man ha ett vitrinskåp där (går förstås i ditt senaste förslag också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Får det plats ett under- och överskåp bredvid kylen och frysen i ditt "raka" förslag så börjar det likna 60-talets parallellkök som man kom fram till var mycket lättarbetade eftersom det blev korta avstånd kyl/frys -> ho -> häll (kökstriangeln). Det underskåpet kan man ställa matkassar på och lite udda saker som ska stå framme t.ex. brödrost eller kaffebryggare, så tar det inte plats på de egentliga arbetsbänkarna. Men jag tycker även att det översta L-köket i inlägg 6 verkar lättarbetat och vill man utnyttja nedre vänstra hörnet till något kan man ha ett vitrinskåp där (går förstås i ditt senaste förslag också.
Nej det går tyvärr inte. Dörröppningen är 1700mm och kommer direkt där så det finns ingen möjlighet att få plats.
Kan ju iofs kombinera de två du nämner nu. Så man kör L-delen på underskåpen och det raka köket för överskåpen. Då kan man alltid ställa matkassen ovanpå diskmaskinen
 
BirgitS
Ett överskåp hindrar en inte från att ställa en matkasse på underskåpet/diskmaskinen. Men jag kanske missförstår vad du skrev nu.
Ha gärna överskåp över alla underskåp, för mycket förvaringsutrymme är alltid bra.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett överskåp hindrar en inte från att ställa en matkasse på underskåpet/diskmaskinen. Men jag kanske missförstår vad du skrev nu.
Ha gärna överskåp över alla underskåp, för mycket förvaringsutrymme är alltid bra.
Jag tänker bara som det är idag, då ställer jag gärna påsarna på köksbordet just för att det inte är något över så att man lätt kan komma åt.
Men nu tycker jag att vi är väldigt nära vad det kommer att bli, ni ska ha mkt tack för hjälpen.
Det finns alternativet med överskåp överallt.
Ritning av ett kökslayout med mått, överskåp och diskutrymmen, inklusive hörnskåp och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så finns alternativet med att man struntar i överskåp över diskmaskinen, dock ska man nog sätta ett hörnskåp oavsett.
Ritning av ett köksett från ovan som visar placering av skåp, diskbänk, diskmaskin och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är så klart en personlig preferens men i förra köket ställde jag matkassarna på matbordet för det var närmast både kylen och frysen men i det nuvarande är det ett underskåp med överskåp som gäller och jag har inte tänkt på att överskåpet skulle vara i vägen, det är ju trots allt först 30 cm in på underskåpet som överskåpet börjar.

Det förra köket var rätt likt det du har ritat nu. Från vänster:
frys
kyl
60 cm högskåp som användes som skafferi
60 cm bänkskåp
140 cm diskbänksskåp ställt mot högerväggen
60 cm diskmaskin
40 cm skåp med lådor
spis
skåp som jag inte är säker på längre men troligen 2 st 40 cm

Är utrymmet till vänster om frysen tillräckligt stort för ett skåp till?
 
Ikea har ett hörnskåp som har rak dörr, dvs du slipper det klumpiga vinkelskåpet, det kanske kan vara ett alternativ.
Annars kan du skippa att ha ett väggskåp framför sig när man diskar så om du sätter väggskåp endast bredvid k och f, samt över spisen kan det bli så.
Sen tycker jag personligen att det skulle vara mkt snyggare med spis med ugn under hällen och att inte ha ett högskåp för ugn och micro. Sätt micron i väggskåpet till höger om fläkten och genast ger det mer bänkyta.
Håller med Birgit S att försöka få in ett högskåp vid k och f. Kanske minska 60-skåpet vid hörnet till 40?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.