Om man står inför ett större projekt att bygga ut hus och inreda, bygga kök och badrum m.m.....samt planerar att göra en del själv utan att ha större erfarenhet. Jag har jobbat tillsammans med hantverkare förr och inte behövt så mycket maskiner men nu vill jag kunna jobba själv på kvällar och helger även om projektets storlek kommer att kräva hanterkare.
Vilka maskiner används mest och är mest allround, jag har tigersåg till rivjobben och en bra skruvdragare/borr, vad mer är vettig att investera i från början, och var skall man satsa på kvalite??
 
skall du bygga så mycket som du säger och finner ettnöje i att hålla på så tycker jag du skall satsa på kvalitet..då har du en arsenal som du kan ha glädje av länge..
så här ser min arsenal ut

festool cirkelsåg med skena
festool     sticksåg
festool     slipmaskin
festool     dammsugare
festool     handöverfräs
festool     skruvdragare

elu tigersåg
elu     kexmaskin

makita kap/gersåg
makita betongblandare/visp

hilti spårfräs
hilti bilmaskin

wagner hvlp färgspruta

blå bosch vinkelslip
blå bosch borrhammare

sigma kakel skärare
vattenkyld kakelskärare
självnivellerande laser

ja det var nog det hela ;) ;) ;)  och en massa mindre handverktyg verktyg förstås

kanske blir tufft att köpa allt på en gång men det är i stort sett detta som kan komma att behövas.
 
ikeahantverkaren skrev:
min verktygsarsenal ser ut som följer:
:)  Arsenal är en jädrans bra beteckning.
Rambo skulle inte ha någon chans!

Men hur klarar du dig utan elhyvel? Jobbar bara med byggsatser, eller?

Dock, ikeahantverkaren,
jag vill gärna vara på din sida när tredje världskriget bryter ut!

//KoW
 
Perro skrev:
Om man står inför ett större projekt att bygga ut hus och inreda, bygga kök och badrum m.m.....samt planerar att göra en del själv utan att ha större erfarenhet. Jag har jobbat tillsammans med hantverkare förr och inte behövt så mycket maskiner men nu vill jag kunna jobba själv på kvällar och helger även om projektets storlek kommer att kräva hanterkare.
Vilka maskiner används mest och är mest allround, jag har tigersåg till rivjobben och en bra skruvdragare/borr, vad mer är vettig att investera i från början, och var skall man satsa på kvalite??
Du kommer att vilja ha en riktigt riktigt bra kap/gersåg.. Typ Bosch GCM 10 SD..
 
KnockOnWood skrev:
[quote author=ikeahantverkaren link=1133378636/0#1 date=1133381499]min verktygsarsenal ser ut som följer:
:)  Arsenal är en jädrans bra beteckning.
Rambo skulle inte ha någon chans!

Men hur klarar du dig utan elhyvel? Jobbar bara med byggsatser, eller?

Dock, ikeahantverkaren,
jag vill gärna vara på din sida när tredje världskriget bryter ut!

//KoW[/quote]


fick sudda lite..vill inte vara nån skrytmåns ;)fast du är på min sida ;D

elhyveln är en gammal black och decker..inget att tala högt om med andra ord
 
Perro skrev:
Om man står inför ett större projekt att bygga ut hus och inreda, bygga kök och badrum m.m.....samt planerar att göra en del själv utan att ha större erfarenhet. Jag har jobbat tillsammans med hantverkare förr och inte behövt så mycket maskiner men nu vill jag kunna jobba själv på kvällar och helger även om projektets storlek kommer att kräva hanterkare.
Vilka maskiner används mest och är mest allround, jag har tigersåg till rivjobben och en bra skruvdragare/borr, vad mer är vettig att investera i från början, och var skall man satsa på kvalite??

Jag anser att du bör satsa på kvalite i alla verktyg. Däremot behöver du inte köpa alla verktyg nya. Även för 10 år sedan gjordes det verktyg med kvalitet god nog att bygga hus, kök och vad som helst. Har de varit väl underhållna så är begagna proffsverktyg ofta en mycket bra affär. Även när det gäller verktyg du inte tänker använda så mycket så är en begagnad maskin av bättre kvalitet oftast en bättre affär än en ny, mer "hobbyinriktad" maskin. Se dock till att provköra alla maskiner innan du köper dem.

Att handla från exempelvis Tyskland kan också vara en bra ide. Se dock till att det är klart hur eventuella reklamationer skall lösas så att du inte behöver lägga ut enorma summor på frakt av en icke fungerande maskin.
 
En hyfsad handcirkel och en kap och gir såg. En bra fogsvans.
En riktig hammare. Bahco har en ganska billig som är riktigt bra att arbeta med.
Tycker inte att det finns någon anledning att köpa riktiga proffsmaskiner om man är hobbysnickare. Det finns mkt billigare maskiner som gör ett fullt tillräkligt bra arbete.
 
Styx skrev:
Du kommer att vilja ha en riktigt riktigt bra kap/gersåg.. Typ Bosch GCM 10 SD..
Har faktiskt haft mycket mer användning för en klyvsåg än vad jag trodde innan jag ägde en. Ångrar inte ett ögonblick att jag köpte en DW743 i stället för en vanlig gersåg, trots tyngd och pris.

Går i.o.f.s. att klara sig rätt långt med en cirkel-/sänksåg med skena, men skall du t.ex. klyva en tunn eklist så att den blir ännu tunnare så är klyvsågen outstanding.
 
Man kan kompletera med en liten billig bordscirkel vilket jag har gjort. Den är bra att klyva tunna saker med.
 
JA....tack för alla så snabba svar och råd, köper jag upp mig på det som rek. av vissa så får nog jag också hålla mig till IKEA kvalite resten av livet ;D ...eller så måste man väl tillverka allt själv om man investerat så mycket i verktygen ;)
Jag tycker det är svårast att välja på såg sidan....några fler frågor där:
- Vad menar man eg. med sänksåg som FESTO kallar sin såg...är det samma som cirkelsåg?
- Hur mycket använder man eg. en kap o gersåg om man har en bra cirkel/sänksåg, jag förstår att båda har sin plats men hur skall man sprida sina pengar....jag har möjlighet att köpa en lite använd dw712 för 5 tkr (7tkr ny) men kommer jag att behöva den så mkt?? det finns ju dw 707 för bra mkt mindre peng t.ex

Festool grejer är jättefint...men då skall man nästan komma över det beg.

Niq: vad menar du med billig bordcirkel, kan du ge mig nåt ex. på märke-modell?
 
Sänksågens klinga fälls upp i kåpan medan många sågar har en fjäderbelastad huv som rör sig runt klingan nedanför. Det är smidigare med sänksågen, den vanliga huven hakar gärna i och spjärnar emot. Dessutom är sänksågen säkrare.
 
  • 1716-tomtetugg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en powercraft(kommer inte ihåg modellbeteckningen). Det är en liten bordscirkel som klarar att klyva upp till ca 40 mm tjockt om ens så tjokt. Den är utmärkt till att klyva brädor. panelbrädor,lister och annat tunnare material med. Man måste bara se till att den står stadigt.Det som är större klyver jag med min parkside handcirkel.

Har du råd så skulle jag satsa på den större sågen. Jag tycker personligen att man har stor användning av en kap ger såg. Den håller samma vinkel hela tiden.
Har själv en billig variant som fungerar riktigt bra.

Skulle jag ha köpt alla mina maskiner som kvalitetsverktyg så skulle jag inte haft råd att renovera huset.

Jag har en power craft planhyvel som har varit en väldigt bra investering. Man sparar mkt pengar på att hyvla sitt virke själv. Det är dessutom väldigt praktiskt att kunna hyvla det till exakt den tjoklek men vill ha.
 
  • 1750-granen.jpg
Att köpa en hel Festool arsenal kanske kan var lite tufft att göra på en gång. Mitt förslag är att köpa:
* Skruvdragare. Antagligen det verktyg du kommer använda mest. Lägg gärna några extra hundringar på en välblanserad.
* Sticksåg. Ett måste, köp en med låg tyngdpunkt typ Bosch GST85
* Kap/gersåg, oumbärlig, men en enklare variant för ngn tusing duger (titta på kapbredd, grejar den en 195mm planka)
* En cirkelsåg behövs, en Festool sänksåg är ju drömmen, annars får man nöja sig med en "vanlig" cirkelsåg
* Elhyvel är inget måste men väldigt smidigt till justeringar. Köp en liten lätt, ingen tung koloss...

Med dessa klarar man sig långt, sen får man ju utöka vartefter behovet ökar...
 
tack tack tack alla superkunniga forumsurfare och gurubyggare, nu skall jag fundera, budgetera och köpa runt lite....återkommer :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.