Hej,

Ny här på forumet. Jag och sambon ska bygga en villa Nybro från Smålandsvillan (trähus). Vi sitter just nu och funderar på hur vi vill lägga huset på tomten (obs nybyggnadskarta saknas). I brist på väntan så har jag ritat upp tomten och skalat in planlösningsritningen.

Dubbelgaraget på ritningen behöver vi inte bry oss om. Det lutar mot att vi kör på ett enkelgarage med extra rum för förråd. Vi har infart i östläge och huset har en vinkel som vi givetvis vill utnyttja och klä utvändigt med trädäck.

Personligen tycker att vinkeln hamnar bäst på bild 2. och 4. Dessvärre hamnar klädvårdsrummet (groventrén) långt ifrån bild 2 och på bild 4 känns det som att man kanske tappar mycket solutrymme i syd och väst?

Vi funderar även angående placeringen av sovrummen. Vi är rädda att det kanske blir för varmt om de står i em/kvällssol? Någon som har erfarenhet av detta i trähus?

Bild 1. har vi funderat på längst på. Huvudentrén hamnar bra mot gatan, sovrum i skugga mot kvällssol och men med ett trädäck som till stor del av dagen hamnar i skugga om man inte bygger trädäck runt hela huset. Det känns som att större delen av fönstren får mycket ljusinsläpp.

Bild 3. hade funkat men blir tyvärr en väldigt tråkig sida av fasaden ut mot gatan.

Så skulle vilja höra hur ni hade satt ut huset på tomten? Hade ni kanske vridit det mer i något av de 4 exemplen? Har ni kanske något bättre förslag?

Tacksam för tips och hjälp!
Översiktsplan med villa på tomt, som inkluderar planlösning och trädgård utan dubbelgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en villa placerad på en tomt markerad som alternativ 2, med östlig infart och potential för trädäck i vinkeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en villa integrerad med en skiss av tomten, markerad som alternativ 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsplan av en villa på en tomt med nummer 4 markerat, inklusive planlösning och placering för enkelgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar,
Lobbaren
 
Svårt att se, men jag tycker det ser ut som om altanen/uteplatsen ligger i NO eller SO på tre av bilderna. Är det så käckt?
Men det är lite svårt att se.
Hur stor är tomten?
Borde inte huset flyttas in lite på tomten, så ni kan lägga uteplatsen på gatsidan, och ändras så ni kan få den med sol en större del av dagen.

.
 
Beror ju helt på vad ni vill ha för utsikt. Hur ser det ut runt er?
 
@maximm Just det glömde nämna det. Det är villor runt om.
 
Instinktivt hade jag placerat huset där ni ritat kompassrosen, det lägger trädgården i soligt SSV läge.
 
@redarn Måste ha infart på västra sidan av tomten. Det ligger villor på motsatta sidan. Du tänker att man ändå försöker lägga huset där och en längre infart in? God tanke
 
L Lobbaren skrev:
@redarn Måste ha infart på västra sidan av tomten. Det ligger villor på motsatta sidan. Du tänker att man ändå försöker lägga huset där och en längre infart in? God tanke
Så här, men planlösningen hade jag ändrat på. Min start i tankeprocessen hade varit husets placering för att få ut maximalt av tomten och sedan låta det styra planlösningen.
 
  • Översiktsbild av en tomt med ritning av ett enplanshus och placerad bilparkering, anpassad för optimerad planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Svårt att se, men jag tycker det ser ut som om altanen/uteplatsen ligger i NO eller SO på tre av bilderna. Är det så käckt?
Men det är lite svårt att se.
Hur stor är tomten?
Borde inte huset flyttas in lite på tomten, så ni kan lägga uteplatsen på gatsidan, och ändras så ni kan få den med sol en större del av dagen.

.
@KnockOnWood stämmer att den hamnar NO, SO. Tomten är på 756kvm. Frågan är hur man bör lägga den på smartaste sätt. Får tänka på att där infarten är mot gatan ska även ett garage få plats. Håller med det hade varit fint att få solig uteplats på framsidan där även fast vi får en del från sydläget på exemplen.
 
Undvik om möjligt sovrum som ligger mot S-SW.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi har sovrum i S/SV, det blir varmt. Vi har alltid persiennerna för på dagtid sommardagar (egentligen hela dygnet då vi inte fäller upp dem på kvällen) för att minska solinstrålningen. Det är dock inte varmare än övervåningen. Trähus. Just nu kör vi luft/luft på kylning, men jag tror att de flesta har för varmt inne i nuläget. Men jag tror absolut att det kan vara bra att undvika om möjligt, eller sätta markis.
 
  • Gilla
Lobbaren
  • Laddar…
Är ni låsta till just villa Nybro? Huset känns kanske inte helt optimalt för tomten....
Tycker nog alla fyra alternativ går bort, 3:an pga att uteplatsen hamnar i ett eget hörn, stängt från resten av tomten, de andra alternativen av samma skäl som KoW tar upp i inlägg 2.

Jag tror också att det hade varit bättre att placera huset längre bak på tomten, frågan är hur långt bak ni får flytta det? Samtidigt finns det ju de som inte tycker det är så kul att ha trädgården på framsidan, tänker på insyn. Det KAN bli en nackdel vid en framtida försäljning.... Om ni nu placerar det som Redarn föreslår ovan så funkar planlösningen inte alls. Tror ni behöver tänka om och börja om från början... tyvärr....
Börja med att kolla om ni har möjlighet att placera huset längre in...

edit: Just det, du har skrivit att ni har infart i österläge men infarten är ritad åt väst....?
 
Jag kommer inte ge något placeringsråd för just huset men tänk på följande: jag har hörntomt med grannar och gator. Trädgård mot hörnan dvs med "full insyn" in mot hus och huvuduteplats. Tomten lutar dessutom över en meter ner mot gatorna. Det tar ca 6-8 år att få en helt insynsskyddad trädgård med rätt växtval. Mitt hus har stora fönsterpartier mot gatorna men huset är numera helt dolt för insyn även på vintern. Bambu täcker mycket effektivt, blir stora och lummiga. Dubbla häckrader gör att den lilla tomten känns större. Flera större stamträd med vacker bladmassa ger behaglig sommarskugga. Kompletterat med buskar som kan klippas in när de blir för vidlyftiga.

De första åren satte jag rullgardiner i huset och segelduk ute som insynsskydd under tiden växtligheten tog fart. Med god planering - och duktig arkitekt - kan en härlig oas skapas till mindre kostnad än för en trädgård som inte planerats från start. Du bör planera för minst en uteplats (huvuduteplatsen) i söderläge och huvudparten av trädgården blir också bäst i söderläge.

Nu ville du ju ha råd om husplaceringen men i slutändan är trädgården minst lika viktig och ett råd är att skjuta huset så nära tomtgräns som möjligt.
 
Gammelnörden
Personligen hade jag valt en modifierad planlösning villa Gränna (från samma tillverkare) och placerat så här;
Planritning av villa Gränna med möbler och trädgård, dålig upplösning och skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ber om ursäkt för dålig upplösning och fel skala...:oops:
 
  • Gilla
Shakula och 1 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Vi har sovrum i S/SV, det blir varmt. Vi har alltid persiennerna för på dagtid sommardagar (egentligen hela dygnet då vi inte fäller upp dem på kvällen) för att minska solinstrålningen. Det är dock inte varmare än övervåningen. Trähus. Just nu kör vi luft/luft på kylning, men jag tror att de flesta har för varmt inne i nuläget. Men jag tror absolut att det kan vara bra att undvika om möjligt, eller sätta markis.
Hej!

Ok tack för informationen. Vi ska försöka att undvika detta har också hört att det kan bli kokande varmt när man ska lägga sig. Då känns (om man ska välja mina exempel) exempel 1 som den smartaste lösningen.

Tyvärr kan vi inte påverka ritningen av huset utan kan bara få det spegelvänt.
 
T ToRy skrev:
Är ni låsta till just villa Nybro? Huset känns kanske inte helt optimalt för tomten....
Tycker nog alla fyra alternativ går bort, 3:an pga att uteplatsen hamnar i ett eget hörn, stängt från resten av tomten, de andra alternativen av samma skäl som KoW tar upp i inlägg 2.

Jag tror också att det hade varit bättre att placera huset längre bak på tomten, frågan är hur långt bak ni får flytta det? Samtidigt finns det ju de som inte tycker det är så kul att ha trädgården på framsidan, tänker på insyn. Det KAN bli en nackdel vid en framtida försäljning.... Om ni nu placerar det som Redarn föreslår ovan så funkar planlösningen inte alls. Tror ni behöver tänka om och börja om från början... tyvärr....
Börja med att kolla om ni har möjlighet att placera huset längre in...

edit: Just det, du har skrivit att ni har infart i österläge men infarten är ritad åt väst....?
Hej! Ja vi har ju fastnat väldigt mycket för detta huset. Tyvärr kan vi inte rita om rummen annars hade det varit enklare!
Vad tror du om något alternativ som exempel 1 fast man vrider något på huset och fortsätter bygga trädäck runt om vinkeln som fortsätter i S, SV läge? Där skulle man tex kunna ha en uteplats med utgång från kök? Vi sitter och vrider och vänder :)
Precis som du skriver så vill vi om möjligt undvika att få för mycket insyn. Jag kan tänka mig att ha en liten trädgård som sträcker sig på båda sidorna av huset.

Blev lite förvirrat. Infart på tomtkartan är på västra sidan ja men du kör in från öst.

Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.