H
Hej,


I slutet på maj dränerade jag om mitt hus. Detta var nödvändigt efter att ha installerat golvvärme och sänkt golvet med ca 30 cm i delar av källaren. Jag har använt mig av samma firma i bägge fallen och arbetet har genomgående gjorts på löpande räkning. I källaren har det stundtals fungerat bra, stundtals mindre bra. Det har delvis varit mkt tungt fysiskt arbete med manuellt grävande och bilande av berg och min uppfattning (efter att ha arbetat tillsammans med gubbarna) är att de arbetat hårt med få pauser och timmarna har känt korrekta vid debitering. Andra saker har varit mindre bra; det har handlat om kommunikationsmissar, onödiga genvägar och en del ogenomtänkta lösningar och slarv. Exempelvis hade jag informerat om att jag ville ha minimum 237 cm takhöjd för att få in ikeagarderober. Jag var bortrest en vecka och just då kom man in och förberedde innertaket, reglade ner detsamma och gipsade och spacklade. När jag kom hem kunde jag konstatera en takhöjd på 235 innan klinker var lagt. Vi fick göra om det, ta ner det nya uppreglade taket och därefter riva ner det gamla putsade innertaket med vassmattor. Efter detta hade sparat nästan 10 cm och hade nu mkt goda 245 cm i takhöjd. Efter att ha lagt ner 200h på att bila och gräva mig 70 cm ner i berget hade det varit orimligt dumt att mista 10 cm för att spara 1 eller 2 timmar som det tog att riva ner vassen och putsen. Andra liknande mindre misstag som detta har gjorts och eftersom arbetat går på löpande är det svårt att kontrollera att timmarna inte hamnar på min faktura. Summa summarum så tyckte jag dock att det goda (ingen "passa på" gratis byggfrukost på krauta eller Ahlsells när man handlar en gipsskiva, ingen servicebuss a 500kr parkerad på uppfarten, timmar som inte var kryddade och 25% under normalpris i timtaxa) övervägde det onda (slarv och kommunikationsproblem som ju förvisso på intet sätt är unikt för just denna firma) och valde att köra vidare med samma firma också på dräneringen. Detta hade de viss men kanske inte stor erfarenhet av..


I slutet på maj satte vi så igång. Som tur var var jag ledig just denna vecka och kunde vara med och arbeta, gräva och övervaka.

Precis som tidigare arbetade de mkt hårt och plikttroget med minimala pauser och långa dagar. Tyvärr stötte vi på berg i 3 av 4 hörn och dessa visade sig svåra och tidsödande att passera med dräneringen. Största problemet var vid husets ena kortsida, den kortsida som var fuktbelastad och där jag sänkt golvet invändigt. Just här hade jag lagt ner åtskilliga timmar på att bila, borra och spräcka bort berg på insidan och föga förvånande fanns samma berg även på andra sidan väggen :)


De grävde ner till stabils berg vilket förmodligen var strax över den nya golvhöjden i källaren. En stor klippa på 2x2 meter i ena hörnet gick inte att bila sig igenom. Jag kollade möjligheten att borra en hål igenom klippan för dränslang men vi valde till slut att bygga en dräneringsgrop och pumpa vattnet över klippan. Jag grävde grop, fixade fram en dräneringspump och förstärkte husväggen med betong medan de installerade dränslangar och pump i pumpgropen och tillsammans fyllde vi gropen. Man kan säga att vi arbetade jämsides och tekniska lösningar gjordes i samråd.


Idag regnade det för första gången sedan slutet på maj och tyvärr kan jag konstaterar vår lösningen inte fungerat. Det fuktar och har blivit en blött i nederkant av väggen och på golvet i det mest utsatta partiet. Det står konstant ca 15 cm vatten i botten av drängropen och jag skall se om jag kan sänka nivån till ett minimum med en ny pump som slår till lite tidigare. Om det inte hjälper måste jag tyvärr gräva upp och komma fram till en ny lösning.


Och här kommer frågan:


Hur gör jag med fakturan som nu dykt upp. Vilka krav kan jag ställa. Kan man göra ett undermåligt jobb på löpande och ändå få betalt. Om de kommer tillbaka, skall jag då betala för ett nytt undermåligt jobb?


Svaret är väl: prata med firman vilket jag skall men hur ser mina rättigheter ut när vi kört på löpande och jag själv varit så pass involverad i arbetet. Tacksam för synpunkter, gärna initierade sådana. Imorgon blir det ett samtal till kommunens konsumentvägledare.
 
Nu är jag inte så kunnig på dränering. Men jag tror att den enda säkra metoden om du stöter på berg- är att bila eller spränga bort det. Den här alternativa lösningen, var det firman eller du själv som valde den? För nog skulle det gått att få bort berget? Men till en kostnad.

Även om du hade tagit dräneringsjobbet på fastpris, så brukar firmorna reservera sig mot förekomst av berg.

Jag är med andra ord lite tveksam till att man kan säga att de gjort ett undermåligt jobb.
 
Med tanke på at du varit med och accepterat, eller kanske till och med föreslagit lösningen. Så kan du ju inte protestera mot den nu. Om de på eget bevåg gjort en undermålig lösning utan ditt godkännande så hade det varit ett annat läge.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
H
Tack för svar,
vill bara förtydliga att i stort så har det i stort gått bra att arbeta med firman och min avsikt är inte att hålla inne betalningen utan mer generellt ta reda på vilka krav man kan ställa vid arbete på löpande räkning för att om möjligt kunna få till att de hjälper mig att gräva upp gaveln igen utan att jag får betala för arbetet två gånger. Dräneringen hoppas jag kunna få till själv men det hade varit skönt att slippa hyra grävmaskin eller gräva upp halva gaveln för hand.

Sedan är det principiellt intressant att veta vilka krav man kan ställa vid arbete på löpande räkning, vad är rimligt att förvänta sig när ngn genom att ta sig an ett jobb utger sig för att kunna göra det fackmannamässigt. Låt säga att du tar in hjälp för ett badrum men resultatet underkänns vid besiktning, skall du då betala för samma arbete igen på löpande räkning tills det blir godkänt eller skall arbetet göras om utan ny debitering per timme? Här skall naturligtvis inte ny debitering ske om det inte finns speciella omständigheter, typ kunden vill ha ett tätskikt som hantverkaren avråder från vilket leder till att det inte godkänns vid besiktning. I mitt fall var chefen för firman ganska rådlös och mest sugen på att få min dränering färdig för att kunna fortsätta till andra jobb som var mer prioriterade. Jag konsulterade min granne med egen större firma och 25 års erfarenhet av att borra i berg och betong och blev frånrådd att ge mig på klippan som kvarstod varför jag förelog lösningen pumpgrop vilket de sedermera installerade.
 
H
Tråkigt att inte dräneringen fungerar.

Att hyra en liten grävmaskin i två dygn för att slippa gräva för hand kostar cirka 3000kr om jag minns rätt. Surt naturligtvis att behöva hyra en men helt klart värt pengarna.

Frågan är hur du ska göra med stenen/berget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.