Jag har precis köpt ett hus med källare. Tidigare ägare sa att man behövde köra luftavfuktaren på max i källaren hela tiden, vilket jag är tveksam till. När jag kör den på full fart kommer luftfuktigheten ner på ca 35% , nu kör jag den på halvfart och fuktigheten ligger på 40%. Tanken på 5 liter fylls på 4 dagar när avfuktaren går på helfart. Jag funderar på att sätta en timer på den och köra den på natten bara, vad tror ni om det? Vilken fuktighet borde jag sikta på i källaren? Bilder på huset finns här: https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/maeklarens-bilder.4176/
 
Vad är det för avfuktare du har?
35% låter onödigt torrt, vi försöker hålla oss kring 50% för att vi sover där nere.
I krypgrunden håller vi 65%.
Finns det ingen hygrostat på modellen du har?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad är det för avfuktare du har?
35% låter onödigt torrt, vi försöker hålla oss kring 50% för att vi sover där nere.
I krypgrunden håller vi 65%.
Finns det ingen hygrostat på modellen du har?
Kan kolla sedan, mitt ordinarie flyttlass går i morgon :) Det är i alla fall ett gammalt skrälle som låter som ett tröskverk, så jag anar att det inte finns en enda finess på den. Luftfuktigheten får jag veta genom huslarmet. Jag stängde av den helt i går kväll, för att se vad utgångsläget är och nu har jag 55%.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Har fått uppgiften att 30–60% anses vara normalt inomhusklimat .
 
5 liter på fyra dygn vid kontinuerlig drift är ett rejält energislöseri. Det blir inte många liter/kWh! Undrar också vad det är för avfuktare?

Det finns ingen anledning att låta den gå så mycket, dessutom är det så att ju torrare luften är desto ineffektivare blir avfuktaren. Avfuktaren skall styras en en hygrostat så att den bara går när den gör nytta.
Under 55% är onödigt. Ingenting rostar eller möglar då. 60 också OK.

Kollade dina husbilder och antar att källaren är uppvärmd (15C eller mer) året runt?
En kondensavfuktare typ Woods ED50 med inbyggd hygrostat vore nog en bra lösning som skulle spara mkt el.

Nu på sommaren när det är t.ex. 25C 50% i utomhusluften går det inte att få ner fukten såvida inte källaren är tät och oventilerad (stängda dörrar). Om källaren är lite svalare blir den relativa fukten högre bara från utomhusluften!
 
Det är inte så att den står där och avfuktar för att nån avfuktarförsäljare sagt att det alltid är fuktigt i gamla källare och det bör åtgärdas?
Lite som att en del dränerar fast det inte behövs ens.
 
martin43 martin43 skrev:
5 liter på fyra dygn vid kontinuerlig drift är ett rejält energislöseri. Det blir inte många liter/kWh! Undrar också vad det är för avfuktare?

Det finns ingen anledning att låta den gå så mycket, dessutom är det så att ju torrare luften är desto ineffektivare blir avfuktaren. Avfuktaren skall styras en en hygrostat så att den bara går när den gör nytta.
Under 55% är onödigt. Ingenting rostar eller möglar då. 60 också OK.

Kollade dina husbilder och antar att källaren är uppvärmd (15C eller mer) året runt?
En kondensavfuktare typ Woods ED50 med inbyggd hygrostat vore nog en bra lösning som skulle spara mkt el.

Nu på sommaren när det är t.ex. 25C 50% i utomhusluften går det inte att få ner fukten såvida inte källaren är tät och oventilerad (stängda dörrar). Om källaren är lite svalare blir den relativa fukten högre bara från utomhusluften!
Skulle en woods mrd20 duga? källaren är bara på 70 kvadrat?
 
S Stefan1972 skrev:
Det är inte så att den står där och avfuktar för att nån avfuktarförsäljare sagt att det alltid är fuktigt i gamla källare och det bör åtgärdas?
Lite som att en del dränerar fast det inte behövs ens.
Det skulle inte förvåna mig ett dugg!
 
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Skulle en woods mrd20 duga? källaren är bara på 70 kvadrat?
Enligt dess specar, ja. Den är ju betydligt billigare än ED50 också. Det beror nog på om det tillförs fukt utifrån eller inte. ED50 har vunnit tester för dess kapacitet och att den avfuktar mest per spenderad kWh, men vet ej om skillnanden i verkningsgrad är så stor att det märks på elräkningen.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Nu har jag kollat och det är en Woods DS28 jag har i källaren, den verkar ju alltså vara helt ok i det utrymmet, eller? Kan jag sätta en timer på den och låta den gå bara på natten? Man lär få synka inställningarna så att det ändå blir tillräckligt torrt förståss... men jag får för mig att det ändå skulle gå mindre el, i alla fall billigare el.
 
Jaha! Den har ju hygrostat,så att den startar och stoppar automatiskt. Jag har också DS28, dock har jag aldrig använt hygrostaten eftersom jag styr den med en separat fuktmätare.

Experimentera dig fram till rätt inställning på hygrostaten så att den startar runt 55-60% borde vara lagom.
 
martin43 martin43 skrev:
Jaha! Den har ju hygrostat,så att den startar och stoppar automatiskt. Jag har också DS28, dock har jag aldrig använt hygrostaten eftersom jag styr den med en separat fuktmätare.

Experimentera dig fram till rätt inställning på hygrostaten så att den startar runt 55-60% borde vara lagom.
Tack, det ska jag göra då... förmodligen blir det enklast så. Hur har du gjort för att styra den med separat fuktmätare?
 
Ja det är ju så den ska användas! ;)

Jag har en (nåja, massor) trådlös temp/fuktgivare där avfuktaren står. Den rapporterar till styrsystemet i huset, i detta fall en Rasperry pi med programmet Domoticz och sändare/mottagare för 433Mhz och Zwave. Beroende på fuktvärdet startas och stoppas avfuktaren med en fjärrströmbrytare. Ja och så får jag förstås loggning av fukten samtidigt.
 
martin43 martin43 skrev:
Ja det är ju så den ska användas! ;)

Jag har en (nåja, massor) trådlös temp/fuktgivare där avfuktaren står. Den rapporterar till styrsystemet i huset, i detta fall en Rasperry pi med programmet Domoticz och sändare/mottagare för 433Mhz och Zwave. Beroende på fuktvärdet startas och stoppas avfuktaren med en fjärrströmbrytare. Ja och så får jag förstås loggning av fukten samtidigt.
Jösses... aja, jag kör nog på orginalmetoden här ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.