Försökte i en annan tråd men fick inget konkret svar.

Hittade detta huset på nätet och fascinerades av den utstickande armeringen på fasaden (se bild). Vad fyller den för syfte? Huset är byggt 1912 efter Torben Gruts ritningar och ligger i Båstad.

Det torde inte vara några ankare. Min bästa gissning är att det är en del av fasadens arkitektur och tänkt som spaljé till växter/blommor av något slag.

Nån som har nån idé eller har sett något liknande förut och kan förklara?
 
  • Hus från 1912 med utstickande armering på vit fasad under blå himmel, möjlig spaljé för växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var beredd på att hålla med om spaljé, men borde det inte gå hela vägen ned även vid de små fönsterna, hur ska växten annars klättra upp?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag var beredd på att hålla med om spaljé, men borde det inte gå hela vägen ned även vid de små fönsterna, hur ska växten annars klättra upp?
Hmm, jo det låter kanske rimligt. Men vad kan det annars vara?
 
Det kan ju vara en ren och skär utsmyckning i sig själv? Den ger ju fasade lite mer liv.
 
  • Gilla
K-S-L och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kan ju vara en ren och skär utsmyckning i sig själv? Den ger ju fasade lite mer liv.
Helt sant! Det gör det faktiskt. Men känns så udda ändå, de borde haft nån slags funktion tänker man.
 
Arkitektens tankar äro outgrundliga.

Kanske man förberett för någon annan utsmyckning som aldrig blev av eller tagits bort?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Arkitektens tankar äro outgrundliga.

Kanske man förberett för någon annan utsmyckning som aldrig blev av eller tagits bort?
Ja det är möjligt. Men ser så udda ut så jag tänker att arkitekten måste haft en väldigt intressant tanke med hela kalaset. Försökt kolla runt på lite liknande byggnader men verkar vara tämligen unikt detta för den gode Grut.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag var beredd på att hålla med om spaljé, men borde det inte gå hela vägen ned även vid de små fönsterna, hur ska växten annars klättra upp?
Man kanske ska fästa en mer heltäckande spaljé i järnen?
 
  • Gilla
K-S-L
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kanske ska fästa en mer heltäckande spaljé i järnen?
Så kan det vara.
 
useless useless skrev:
Man kanske ska fästa en mer heltäckande spaljé i järnen?
Fast då borde de väl gå upp till de små fönsterna också? :thinking:
 
Kanske en grek som arkitekt, van att hemifrån va skattebefriad om huset inte är klart
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Kanske en grek som arkitekt, van att hemifrån va skattebefriad om huset inte är klart
Tror arkitekten var dansk, åtminstone halv. Men danskar är ju också något mer liberala, åt nästan alla håll (själv halvdansk så legitim generalisering).
 
Född i Danmark men verkar ha klassats som svensk arkitekt. Har tydligen ritat Stockholm stadion tyckte jag att jag läste.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Född i Danmark men verkar ha klassats som svensk arkitekt. Har tydligen ritat Stockholm stadion tyckte jag att jag läste.

Stämmer bra! Ritade även Solliden till kungafamiljen. Tyckte jag hörde något i en annan tråd om att han ritade en del statarlängor också.. ;-)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Man måste börja någonstans, eller så var det kanske någon som var så rik att man till och med kostade på sina statare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.