Är en "luftvärmepump" en apparat som både kan ge värme och kyla?
Finns det andra "Pumpar" som enbart fungerar som AC? ....ifall, är då dennes AC bättre än AC´n i en luftvärmepump?

Jag bor i lägenhet, vilket kanske en portabel AC skulle va bättre, men varför, kanske kan jag installera en fast? Dessa luftvärmepumpar som består av en innerdel och en utedel, vilka genomföringar i vägg måste man göra? Jag har ett 15cm hål under balkongfönstret, ca 40cm upp från golvet. Skulle jag kunna använda detta som genomföringshål? Och dra rör invändigt upp till innerdelen, som jag antar bör sitta högt upp.

Vilka fördelar är det med att ha en utedels-lösning kontra att bara ha en portabel inne-AC? (Jag tror det är olika tekniker var den lösning med ute-del är mer effektiv o inte lika strömkrävande, korrekt? En ute-dels lösning kommer låta mindre för mig, men mer för grannarna - varpå en portabel AC låter mer hemma för mig)

Hur mkt låter dessa ute-delar?

Luftvärmepump med en inne- och utedel för värme och kyla i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du bor i lägenhet så tror jag inte att hyresvärden/bostadsrättsföreningen tillåter AC med utedel. Det är bara "portabla" som gäller för dig.
 
galento
Vi har just fått en Mitsubishi Hero installerad förra veckan och AC ,n funkar
otroligt bra med mkt bättre sömn utan svett i sängen. De vi känner med portabla AC
orkar inte sova med dessa utan kör några tim före de lägger de sej.

Vi har sol hela dagen så det var väldigt skönt att ha kylan i huset. En del
rekommenderar 10 cm från tak till innerdel men montören ville ha minst
15-20 cm från tak då han menade att för lite avstånd strypte luftflödet in
i maskinen. Hålet i väggen var nog mindre än 10 cm i dia.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.