Hej! Vi planerar att bygga ett innertak i vårt stall för att kunna använda vinden som lägenhet. Då hästarna låter ganska mycket vill vi att det skall vara så ljudisolerande som möjligt utan att kosta för mycket. Men sen är det ju lite speciella regler som gäller i stall när det kommer till brandsäkerhet och liknande. Jag undrar om någon försökt sig på något liknande eller vet någon lösning som hade kunnat fungera. Tack på förhand.
 
Brand- och ljudisolerat, då är väl gipsskivor det naturliga valet.
enkel eller dubbel beror nog på vilken brandklass du vill ha, jag kan inte detaljerna.

Men inte står väl pållarna och gnäggar och skriar så mycket i boxarna?
Det är väl mest stanpande och sparkande i väggarna, alltså stomljud.
Och då undrar jag om ljudisolering i taket hjälper så mycket.

Däremot behöver du nog värmeisolering i bjälklaget. Man brukar ju hålla rätt låg temperatur i stall...
 
Mikael_L
Framförallt behöver du bygglov, som du inte får.
 
Mikael_L
Redigerat:
Bygglov har vi men det är krav på att det är uppfyller jordbruksverkets krav på brandsäkerhet i stall. Gips bör uppfylla kraven om man sätter dubbelt men jag oroar mig för hur väl det klarar fukten som blir i stallet. vet inte om det klarar sig så länge det inte utsätts för vatten direkt då det är ca 10 meter från spolspiltan till området där innertaket skall isoleras. finns det annars något annat typ av material som inte blir jättedyrt?
 
Mikael_L
Mineritskivor är bra.
Det är fibercementskiva, tål "nästan vad som helst" och lätt att rengöra, brandtålig.
Betydligt dyrare än gips, men som sagt bra. Brukar skruvas upp i soprum, lagerlokaler osv, där det är tuffa tag och nedsmutsning.

Minerit är väl ett varumärke, ivarit ett annat.
 
Mikael_L
Jag hittar denna 9mm tjocka på byggmax för 168:-/kvm
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/multi-force-p07045
Och denna 12 mm från bauhaus för 166:-/kvm
https://www.bauhaus.se/masterboard-fibercement-12x2500x1200mm.html

Så det ligger väl på ca 5ggr högre pris än gipsskivor.
Men dessa skivor går knappt att jämföra, gipsen tål inget vatten, knappt ens fukt, fibercement kan ni dra över med högtryckstvätten om ni vill, och den tål dessutom rejält med våld och slitage.
Inte så jag skulle ha den som väggar i spiltor, där är fortfarande tjocka brädor överlägset, men på väldigt många andra ytor i ett stall.


Du får sätta saker i lite perspektiv också. Det går i runda slängar på 20.000 kr/kvm att bygga bostäder i Sverige idag. Så om du väljer denna fantastiska skiva så fördyrar du just denna takyta med 120:-/kvm, dvs 0,6%.

Det blir förstås dyrt ifall man konsekvent väljer dyrare alternativ överallt i sitt bygge, men om man väljer det som är bäst på väl motiverade ställen så blir det ofta inte så väldigt mycket dyrare, men dock mycket bättre.
 
Redigerat:
Här finns en bra informativ skrift från jordbruksverket, en PDF:
Bra att veta om mindre häststallar - www2 - Jordbruksverket
https://www.google.com/url?sa=t&rct...o/jo11_1.pdf&usg=AOvVaw2OuljCdsr55LiGNKAho1gv
Se speciellt sida 17-18.

Vad jag förstår är det stallutrymmet som skall brandisoleras, inte lägenheten på vinden i ditt fall.
Så gipset skall alltså ligga som undergolv på vinden.

Och beträffande vattenstänk osv undrar jag om det är så farligt.
Vårt stall, byggt 2011, har vanlig råspont som undertakspanel.
Trä tål ju vatten rätt bra :)
 
Bärande delar av byggnaden ska klara REI60 om jag inte mins helt fel. Så gipsen/fibercementen ska sitta som ytskikt i stallet så att inte bjälklaget (och pelare/bärande väggar) rasar om det brinner i stallet.
 
I icho skrev:
Så gipsen/fibercementen ska sitta som ytskikt i stallet så att inte bjälklaget (och pelare/bärande väggar) rasar om det brinner i stallet.
Intressant! Var finns detta dokumenterat?
Och menar du att det gäller just i stall?
Den enda gips vi har i vårt är utegipsen utanpå isoleringen.
(Vi har visserligen inga hästar i stallet, älsklingshästen fick en spik i foten och fick avlivas)
 
Mikael_L
Det är dokumenterat genom vilken brandklassning byggnaden eller lokalen fått krav på.

Är det REI60 så ska det klara även bärförmåga vid 60 minuterd brand, är det EI60 ska väggen klara att motstå eld i 60 min utan att eld, rök tränger genom eller det blir för varmt på andra sidan väggen.

Så att så fort det finns ett R med i klassningen så måste man börja tänka på skydda den bärande konstruktionen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant! Var finns detta dokumenterat?
Och menar du att det gäller just i stall?
Den enda gips vi har i vårt är utegipsen utanpå isoleringen.
(Vi har visserligen inga hästar i stallet, älsklingshästen fick en spik i foten och fick avlivas)
Läs på BBR om brandskydd i byggnader. Iom att du ska ha en bostad på övervåningen får inte byggnadens nedre del rasa för att det brinner i en annan brandcell (stallet). Generellt är det krav på 60 minuter till bostäder från annan verksamhet. Ett stall skulle säkert kunna få ännu högre krav om det förvaras större mängder hö eller andra saker som skulle kunna öka brandbelasningen över vad som räknas som normalt.

Första steget i ett sånt här projekt måste vara att konsultera en brandingenjör som kan säga exakt vad som gäller i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.