Hej!
Vi har stora problem med värme i vårt sovrum. Sovrummet ligger på övervåningen mot öster och solen gassar in på morgonen med följden att det blir tokvarmt därinne.
Vi har mörkläggningsgardiner, men de stoppar ju inte värmeinstrålningen.
Hade någon förvarnat oss innan vi byggde på en våning hade vi självklart beställt fönster med solfilm integrerat. :)
Vi har pratat med lokal leverantör av solfilm, men han trodde inte att vi skulle bli nöjda då det alltid blir någon bubbla mm vid eftermontering som vi skulle irritera oss på.

Problemet är ju fönstrens form. Vi har funderat på fasadpersienner, men vet inte om det kommer att funka...

Någon som har några tips eller idéer? :)
 
  • Vit fasad på hus med stora fönster och öppna franska dörrar, reflektion av solnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Vi har liknande stora fönster på jobbet, med platsmonterad solfilm på utsidan. Utan bubblor. Förseglat med ett varv silikon runt om så håller det bättre.

Den som sade att det blir fula bubblor är ingen proffsig montör.
 
Redigerat:
Det gäller att hindra värmen att komma in i huset och därför fungerar mörkläggningsgardiner dåligt.
Sån film skall monteras på utsidan och har en hållbarhet på bara ett par år. Monteras den på glaskassettens insida, blir fönstret som ett element, eftersom solstrålarna studsar mot de olika glasskivorna och det blir inte svalare i rummet.
Jalusi, fasadpersienner eller markis är det som ger bäst effekt.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
En oljad träjalusi på utsidan hade jag satsat på.

Tänk på att olika material och ytskikt leder värme olika, så inga metalljalusier i mörka färger om du vill ha svalare.

Och som @thomas33 skriver, gardinerna på insidan gör ingen nytta.

Solskydd på insidan ger ofta motsatt effekt, luften hindras att cirkulera i rummet och luften mellan fönster och eran gardin blir ett "hett element".

Så några snygga jalusier i trä hade jag satsat på, till utsidan....

Mvh P-A
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
N Nitchi skrev:
Hej!
Vi har stora problem med värme i vårt sovrum. Sovrummet ligger på övervåningen mot öster och solen gassar in på morgonen med följden att det blir tokvarmt därinne.
Vi har mörkläggningsgardiner, men de stoppar ju inte värmeinstrålningen.
Hade någon förvarnat oss innan vi byggde på en våning hade vi självklart beställt fönster med solfilm integrerat. :)
Vi har pratat med lokal leverantör av solfilm, men han trodde inte att vi skulle bli nöjda då det alltid blir någon bubbla mm vid eftermontering som vi skulle irritera oss på.

Problemet är ju fönstrens form. Vi har funderat på fasadpersienner, men vet inte om det kommer att funka...

Någon som har några tips eller idéer? :)
Hej
Vi monterade solfilm för snart 10 år sedan på samma typ av fönster som du har. Ett företag som tidigare bara satt på bilar men nu sätter på hus. Fin film, inga blåsor alls. Det tar dock inte värmen speciellt bra men det tar UV strålningen som bleker inredning o golv o liknande.. Vi satt däremot upp som komplement måttbeställda aluminiumpersienner i vitt på insidan och det har blivit jättebra ur värmesynpunkt.
 
  • Gilla
Nitchi
  • Laddar…
P Pagno skrev:
En oljad träjalusi på utsidan hade jag satsat på.

Tänk på att olika material och ytskikt leder värme olika, så inga metalljalusier i mörka färger om du vill ha svalare.

Och som @thomas33 skriver, gardinerna på insidan gör ingen nytta.

Solskydd på insidan ger ofta motsatt effekt, luften hindras att cirkulera i rummet och luften mellan fönster och eran gardin blir ett "hett element".

Så några snygga jalusier i trä hade jag satsat på, till utsidan....

Mvh P-A
Jag anser att du har fel kring gardiner på insidan. Vi har själva stora problem med övertemperaturer i vårt 2 år gamla hus. Vi kommer förmodligen sätta utvändiga markiser inom kort men när vi började dra ner samtliga mörkläggande rullgardiner på övervåningen, som sitter i alla fönster, så fick vi en behagligare temperatur där. Detta då solen inte längre kommer åt att värma upp möbler, väggar och golv. Sen kör vi såklart med stängda fönster så länge som temperaturen inne är lägre än ute. Dock är det bästa såklart utvändig solavskärmning
 
Ja, det lär bli fasadpersienner i slutändan!
Någon som har såna på sneda/assymetriska fönster och i så fall funkar det bra?
 
Vi har samma problem med snarlik gavel.
Att invändiga mörkläggningsgardiner och persienner inte funkar är skitsnack, det är vad vi använt senaste 7 åren.
- Däremot har det begränsad effekt, och en nackdel
är att det blir mörkt när man kanske inte vill det.

Det vi kollade på i samband med att en ”persienn/markis gubbe” var hemma hos oss för 5år sedan var vertikalmarkis, vilket jag ångrat varje år att vi inte köpte då.
”Duken” är typ perforerad vilket gör att den stänger ute ~+80% av värmeinstrålning och insyn, men du tappar minimalt innefrån vad gäller utsikt.
Då vi har öppningsbara dörrar vill vi också kunna ha öppna dörrar när det är varmt och regn, vilket vertikalmarkisen löser.
Pga av er gavel (takvinkeln) gissar jag att ni skulle behöva 3st för att täcka allt, men googla vertikalmarkis så ser du principen.
För er gavel skulle jag dock kolla med en markis åf vad det finns för alternativa markiser som kan monteras.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Fasadpersienner, jalusier och vertikalmarkiser skuggar bort ljuset men ser ut att kunna bygga upp och stänga in värmestrålningen i den låda som bildas mellan skyddet och fönstret.

Jag inbillar mig att ett solvärmeskydd framför fönstret bör ge luften fritt tillträde mellan skyddet och fönstret, för att ventilera bort värmen.

Kanske kupol- eller korgmarkiser? http://www.niklassons.nu/korgmarkiser
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.