Är det så att man har gjutit betongplattan, lagt på ett lager isolering och därefter gjutit ett lager betong till?

Var detta vanligt i slutet på 70-talet, då huset byggdes? Behöver det åtgärdas, och hur görs det i så fall lämpligast?

Renoveringsarbete i ett hörn av ett rum med synlig isolering och delvis borttagen golvlist mot blommigt tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett källarrum med avtäckta väggen där isolering, lecablock och trä syns, i svagt upplyst miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skannad sida av tekniska byggspecifikationer med anteckningar om material och mått för olika byggnadsdelar från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några tankar kring detta?
 
Lite osäker på vad du menar.
Bjälklaget, det mot mark, ligger först 150mm ytstabiliserad leca, ovanpå lecan, 100mm armerad betongplatta.

Om asfarocken, väggen, går ner i lecan, så kan fukt vandra upp, luftspalten är till för att inte fukten skall kunna krypa, men markfukt är alltid lite lurig, speciellt i kombination om konstruktionen inte är rätt utförd.

Varför vill du åtgärda?

Mvh P-A
 
Så är mitt hus från 71 konstruerat.
Gjutet över källare, samt vinkeldel med lättbetongbjälklag. Först reste man innerväggar och sedan isolerade och gjöt man varje rum för sig.

Rummen behöver därmed inte ha samma höjd på olika sidor väggen, vilket gjort planlösningsändringar knepiga.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Varför vill du åtgärda?
Bör det åtgärdas?

Ett rum på "nedre etage" är ett badrum som snart ska renoveras och då ska ju ändå väggarna öppnas upp.

I "hobbyrummet" finns ju tecken på fukt och möjligen mögel. Tanken här är att efterhand ta ner de påreglade väggarna, men det kanske är onödigt?
 
N norfre skrev:
Bör det åtgärdas?

Ett rum på "nedre etage" är ett badrum som snart ska renoveras och då ska ju ändå väggarna öppnas upp.

I "hobbyrummet" finns ju tecken på fukt och möjligen mögel. Tanken här är att efterhand ta ner de påreglade väggarna, men det kanske är onödigt?

Utan att ha sett hur hela byggnaden är uppfärd är det nästan omöjligt att svara på om du behöver åtgärda något annat än dränera. Jag kan tyvärr inte ge dig ett utförligt svar på om du skall riva eller ej.

Vilka gjorde besiktningen, kan du ta ett annat bolag, kanske via försäkringsbolaget?

Mvh P-A
 
Om jag skulle ta ner de påreglade väggarna i hobbyrummet så uppstår ju en glipa mellan betonggolvet och lecaväggarna.

Hur fyller jag bäst ut den?
 
N norfre skrev:
Om jag skulle ta ner de påreglade väggarna i hobbyrummet så uppstår ju en glipa mellan betonggolvet och lecaväggarna.

Hur fyller jag bäst ut den?
Vanligt om det är en riskkonstruktion så tar man bort träreglarna, sätter plåtreglar och ventilerade socklar.

Det man bör kontrollera är att inget organiskt material är blött, fuktigt, det tyder på att vatten tränger in i konstruktionen på något sätt.

I vissa fall kan ett ventilerat golv vara en lösning, efter att man löst problem med fukt, om man har för mycket vill säga.

Är grunden rätt dränerad, har föregående ägare planterat närliggande växter, hur ser hängrännor och stuprören ut, ligger huset i en slänt och vatten kryper in i något hörn...

Som du ser, det är svårt att svara på, utan att veta mera information om hur helheten är med husets beskaffenhet samt omgivningen.

Men som jag skrev tidigare, är det ett problem eller är du mest orolig?

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Är grunden rätt dränerad, har föregående ägare planterat närliggande växter, hur ser hängrännor och stuprören ut, ligger huset i en slänt och vatten kryper in i något hörn...
Inga problem med dräneringen, vad det verkar. Huset står på sandjord. Stora växter finns runt hela huset men de ska vi ta bort. Huset ligger på plan mark. Torrt och fint i källaren.

P Pagno skrev:
Men som jag skrev tidigare, är det ett problem eller är du mest orolig?
Vi upplever inga problem och känner oss inte oroliga. Huset har stått i 40 år och ser fint ut. Men, vi ska ju ändå renovera och då känns det som att vi likaväl kan göra det ordentligt för att slippa framtida besvär. Jag försöker mest att få en uppfattning om hur mycket extraarbete detta i så fall skulle innebära.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Om jag försöker skriva vad jag menar, så är alla källare med organiska material i golv och väggar en risk för framtida bekymmer.

Faktum är att samtliga markkonstruktioner med gjutna plattor kan ses som en ökad risk för fuktvandring, vårat klimat är inte det bästa för hus direkt på mark, samt att många som bygger inte gör huskroppen anpassad för gjutna grunder, därav min åsikt om riskkonstruktion.

Gjuten platta i sig är ingen risk, likaväl en källare vid korrekt byggda väggar är inte heller en risk. Många grunder som tjöta under sent 60 och 70-talet har dessvärre träreglar ingjutna, de ruttnar....

Nu har jag glidit ifrån din fråga, jag tycker att om ni ändå skall bo i huset en lång tid framöver så kan det vara en idé att kosta på ventilerat golv, reglar, väggar, ventilerade socklar i "källarplanet", resten av huset verkar inte ha någon förhöjd fuktighet samt att det du skriver, att ni skall ta bort närliggande växtlighet, mycket bra, det sparar in framtida problem.

Till alla som tror att jag menar att gjutna plattor är en riskkonstruktion, det varken säger eller menar jag.

Till ts! Jag hade nog inte tagit bort väggarna i källarplanet om ingen mögelanvisning finns, däremot hade jag byggt om golvet.

Mvh P-A
 
Ursprungsfrågan vill jag förtydliga, du har ingen sandwichkonstruktion i källarplanet, däremot mellan källaren och första planet.

I källarplanet håller jag med @Pagno ska ni ändå renovera så ha iaf ett ventilerat golv.
22% fuktighet i trät är nämligen tillräckligt för att få påväxt (över 17% tror jag gränsen är)
 
P Pagno skrev:
Jag hade nog inte tagit bort väggarna i källarplanet om ingen mögelanvisning finns, däremot hade jag byggt om golvet.
Har du lust att utveckla detta lite? Är det inte bättre att ta bort det organiska materialet istället för att försöka hålla det friskt genom ventilation?

På tal om mögelanvisning; är inte den mikrobiella lukten besiktningsmannen funnit en indikation på att mögel kan dölja sig i konstruktionen?
 
N norfre skrev:
Har du lust att utveckla detta lite? Är det inte bättre att ta bort det organiska materialet istället för att försöka hålla det friskt genom ventilation?

På tal om mögelanvisning; är inte den mikrobiella lukten besiktningsmannen funnit en indikation på att mögel kan dölja sig i konstruktionen?[/QUOTE
N norfre skrev:
Har du lust att utveckla detta lite? Är det inte bättre att ta bort det organiska materialet istället för att försöka hålla det friskt genom ventilation?

På tal om mögelanvisning; är inte den mikrobiella lukten besiktningsmannen funnit en indikation på att mögel kan dölja sig i konstruktionen?
Helt rätt, det kan vara men behöver inte vara mögel.
Om det är dränerat så finns troligtvis inget mögel i väggen men i golvet där det är förhöjd fukt är det troligtvis redan ett mindre angrepp.

Klart att du byter väggen samtidigt om du ändå skall byta golvet, men med ventilerat system, inga träreglar mot plattan. Att bygga med plåtreglar är dyrare kortsiktigt, men det lönar sig i längden.

Mikrobiell lukt har troligtvis inte besiktningsmannens näsa möjlighet att bestämma om det är från röta, bakterier eller svampangrepp, man klassar allt som luktar som mikrobiell lukt, kan även vara från tryckimpregnerat, vi människor känner lukten men kan inte tala om var den kommer ifrån och vad det är som luktar.

Jag hade personligen sparat väggen, förutsatt att dräneringen är intakt, rivit golvet, i med distansklossar för rätt nivå på reglarna samt att luften behöver cirkulera, därav ventilerat system, inga fläktar alltså, bara ett övertryck räcker.

Om grunden är fuktig måste orsaken åtgärdas samt grunden måste torka riktigt, 17 -18% eller lägre fuktkvot i organiskt material behövs för att inte ge grogrund till mikrobiella angrepp.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Jag hade personligen [...] rivit golvet
Missförstår vi varandra?

Golvet består idag av heltäckningsmatta direkt mot betongplattan. Inga golvreglar finns. Mattan ser fräsch ut (om nu en heltäckningsmatta kan göra det?) och har inga spår av fukt, lukt eller mögel.

Eventuella problem finns nog i syllen och jag ser inte helt hur ett ventilerat golv kan åtgärda det?
 
Dog den här tråden av chock?
Har man läst inläggen hit förstår man frågan i första inlägget bättre...
Låter inte optimalt (understatement) att ha en syll med betong på 3 sidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.