Staffans2000
Ang. tätskiktet har ni troligtvis fel allesammans! När jag renoverade mitt badrum 1995 penslade jag på två lager tätskikt som såg likadant ut som på bilden.

Staffan
 
M mhunter skrev:
Du har ingen fuktspärr i badrum från 80-talet.
Hantverkaren får slipa av skruvarna och montera en ny platta
Ser mer ut som primer
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Fuktspärren man använde då ser ut som primer. Som Staffan sa så penslade man två lager som va tunna som primer och tejpade skarvarna i gipset bara, fungerade inte skitbra direkt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Fuktspärren man använde då ser ut som primer. Som Staffan sa så penslade man två lager som va tunna som primer och tejpade skarvarna i gipset bara, fungerade inte skitbra direkt.
Men nu är det skillnad på något som är från mitten av 80-talet och mitten 90-talet. Jag gjorde också om mitt badrum på 90-talet, men då hade fuktspärrskraven skärpts ordentligt jämfört med 10 år tidigare regler.

Och "på 90-talet" och med pensling så var det som nämns även krav på förstärkning, också i alla hörn och över alla skruvskallar o.s.v. (tejp/väv innan penslingen), något som även det verkar saknas på TS bild. Dvs det är ganska uppenbart att TS badrum saknar en fultspärr värd namnet, och att återställa till samma status som innan olyckan är då inte så svårt.

Att det sedan inte är ett badrum som uppfyller dagens krav är en helt annan sak, men det är inte vad en skadeåtgärd normalt innebär.
 
För er som ligger sömnlösa om nätterna och undrar hur det går för mig så kommer här en uppdatering:

Dörrföretaget sände ut en kille från ett företag som kaklar och bygger badrum. Den killen konstatera att de inte på ett snyggt sätt kan byta endast en platta pga att färgerna inte kommer bli desamma. Blev erbjuden att få hela väggen bytt, men det kommer som sagt inte bli samma vita färg och det kommer synas att väggen är ersatt. Då jag jobbar med bostadsrätter vet jag att värdet på lägenheten kan minska markant om påtänkta köpare i framtiden ser att något hänt med badrummet. Även om det är ok så kommer misstankar om fuktskada, komplikationer, eventuella fel osv dyka upp och avskräcka från att lägga bud. Och en budgivare mindre kan innebära många tusenlappar i skillnad för försäljningspriset. Därmed har jag nu bestridit deras erbjudande och det ligger nu hos våra försäkringsbolag att avgöra om de kommer ersätta mig för 4 väggar. Nu är det alltså inte en fråga om fuktspärr osv, utan om hur det faktiskt kommer se ut rent estetiskt.


Nagelbitare, jag vet, men jag återkommer när fallet är löst :)
 
  • Gilla
Herr_JT och 2 till
  • Laddar…
Jag tror knappast att ditt försäkringsbolag kommer att ersätta dig för det estetiska. Troligt att de anser att det sätts dit en liknande kakelplatta och erbjudandet om nya plattor på en hel vägg är långt över vad de skulle sträcka sig vid en sådan skada.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Jag tror knappast att ditt försäkringsbolag kommer att ersätta dig för det estetiska. Troligt att de anser att det sätts dit en liknande kakelplatta och erbjudandet om nya plattor på en hel vägg är långt över vad de skulle sträcka sig vid en sådan skada.
Nä mitt försäkringsbolag kommer inte stå för fiolerna, utan deras ansvarsförsäkring får gå in i så fall och bekosta renoveringen. Vi får väl se, antingen löser det sig eller inte :)
 
C Cepheid skrev:
deras ansvarsförsäkring får gå in i så fall och bekosta renoveringen.
Jag kan bara gratulera dig. Då blir du den förste som får ett nytt badrum fast du har ett som "bäst före" passerat för ett tag sedan.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Det är ju lite som att ha en gammal bil som blir påkörd på en skärm, då lagar och lackar man den och inte hela bilen av estetiska skäl.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
C Cepheid skrev:
Nagelbitare, jag vet, men jag återkommer när fallet är löst :)
Inte löst än?
 
M Mortsken skrev:
Inte löst än?
Långbänk kanske?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.