R rävlyan skrev:
Du kan ha fått ångtryck i fångarna då orkar pumpen inte att få runt vätskan .
Gasa på pumpen på max ( den pumpen har nog 3 lägen , lägg örat till och lyssna att pumpen ändrar ljud för varje steg ) öppna ev. strypventiler helt , när kvällen kommer så kallnar dom ner och ev ånga
återgår i fast form
Starta och stoppa pumpen många gånger , för att chocka vätskan lite
Ja, det är en möjlighet. Har i och för sig provat det tidigare, men ska testa igen. Tack för hjälpen!
Mvh Staffan
 
Ok bara 5 meter från expansionskäret(dvs manometern) till högta punklt på solfångaren.
(jag trode du ev. hade kanske 15 à 20 meter. Det skulle ju kunna vara ett 3 våningshus med källare.)

Läser du 2,0 bar(e) på din fungerande manometer vid expansionskärlet, då är trycket uppe på högsta punkten i solfångaren 2,0 - ca 0,5 = 1,5 bar(e), dvs 2,5 bar(a) absoluttryck. Med det trycket däruppe kokar det precis inte vid temperaturen 134 oC. Har man inte flöde är det alltså väldigt lätt att det börjar koka.

Antar man att din värmebärarvätska är en 50 volyms-% blandning av 1,2 propylenglykol och vatten, och att vi antar att du i värsta fall kan få 210 oC upp i solfångarna, då får du ångtrycket 16,1 bar(a) uppe i kollektorn. Ganska duktigt tryck alltså.

Stagnationstemperaturen är olika för olika typer av vakuumrörsolfångare:
heat-pipe typ, ca 130 till 150 oC.
genomströmmad, utan reflektor, ca 190 till 270 oC.
genomströmmad, med reflektor, 270 till 350 oC.

Stagnationstemperatur är den maximala temperatur som kan uppnås, och fås då flödet är noll.

Du har inte nämnt vilken typ du har. Det vet du givetvis själv, men forumsmedlemmar vet inget om det.

Totala antal liter vätskeinnehåll i en 18 rörs vakuumrörs-solfångare brukar bara vara ca 2,5 Liter. Det är inte så mycket.

När jag tittar på en annan vakuumrörs-solfångare och solfångarens högsta punkt är 5 meter högre än expansionskärlets manometer, då ska man ha 1,5 bar(e) förtryck i expansionskälet och driftstrycket ska ställas in på 2,0 bar(e) på samma manometer. Förtrycket i expansionskärlet ställs in då systemet är vätsketomt. Men allt det står säkert redan i din bruksanvisning och skötselanvisning.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Ok bara 5 meter från expansionskäret(dvs manometern) till högta punklt på solfångaren.
(jag trode du ev. hade kanske 15 à 20 meter. Det skulle ju kunna vara ett 3 våningshus med källare.)

Läser du 2,0 bar(e) på din fungerande manometer vid expansionskärlet, då är trycket uppe på högsta punkten i solfångaren 2,0 - ca 0,5 = 1,5 bar(e), dvs 2,5 bar(a) absoluttryck. Med det trycket däruppe kokar det precis inte vid temperaturen 134 oC. Har man inte flöde är det alltså väldigt lätt att det börjar koka.

Antar man att din värmebärarvätska är en 50 volyms-% blandning av 1,2 propylenglykol och vatten, och att vi antar att du i värsta fall kan få 210 oC upp i solfångarna, då får du ångtrycket 16,1 bar(a) uppe i kollektorn. Ganska duktigt tryck alltså.

Stagnationstemperaturen är olika för olika typer av vakuumrörsolfångare:
heat-pipe typ, ca 130 till 150 oC.
genomströmmad, utan reflektor, ca 190 till 270 oC.
genomströmmad, med reflektor, 270 till 350 oC.

Stagnationstemperatur är den maximala temperatur som kan uppnås, och fås då flödet är noll.

Du har inte nämnt vilken typ du har. Det vet du givetvis själv, men forumsmedlemmar vet inget om det.

Totala antal liter vätskeinnehåll i en 18 rörs vakuumrörs-solfångare brukar bara vara ca 2,5 Liter. Det är inte så mycket.

När jag tittar på en annan vakuumrörs-solfångare och solfångarens högsta punkt är 5 meter högre än expansionskärlets manometer, då ska man ha 1,5 bar(e) förtryck i expansionskälet och driftstrycket ska ställas in på 2,0 bar(e) på samma manometer. Förtrycket i expansionskärlet ställs in då systemet är vätsketomt. Men allt det står säkert redan i din bruksanvisning och skötselanvisning.
Ja så kan det nog vara i ideala fall.

Jag tänkte nog att bilden på mina solfångare illustrerade typen tillräckligt bra. Typ heatpipe. :)

Flödet fungerar så temperaturen i solfångarna är bara ca 40 grader. Men med en bättre termometer så går det nog att hitta orsaken till fenomenet.

Det skulle kunna vara så att heatpipen slutat fungera i majoriteten av rören efter sju säsonger. Katastrofalt dålig kvalitet i så fall... Tänkte bara kolla om det fanns någon här med bredare erfarenheter av solfångare som sett något liknande förut.

Tack ändå för engagemanget!
Mvh Staffan
 
Redigerat:
Om du kommit fram till att dina solfångare av typ vakuumrör med heat-pipe-teknik är defekta, titta då i dina dokument du fick vid installationen, speciellt på garantin för själva solfångarna. Kolla tillverkningsnummer på solfångarna(du har ju flera), kolla ditt kvitto vid köpet av dem, kontakta tillverkaren och ange att du önskar få de defekta solfångarna kostnadsfritt utbytta pga defekta. Funktionsgarantin på själva solfångare är troligen ca 10 år, och du har bara haft dem i 7 år.

Du vill inte nämna vilket fabrikat och typ det är på dina solfångare?
Det kan ju vara andra forumsmedlemmar som har haft (eller kommer att få) problem med just det fabrikatet och den typen. Då kan du får hjälp av någon vänlig forumsmedlem som just har haft problem med det fabrikatet och de typen av solfångare där garantin löpt ut, men han kanske har löst problemet själv.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Om du kommit fram till att dina solfångare av typ vakuumrör med heat-pipe-teknik är defekta, titta då i dina dokument du fick vid installationen, speciellt på garantin för själva solfångarna. Kolla tillverkningsnummer på solfångarna(du har ju flera), kolla ditt kvitto vid köpet av dem, kontakta tillverkaren och ange att du önskar få de defekta solfångarna kostnadsfritt utbytta pga defekta. Funktionsgarantin på själva solfångare är troligen ca 10 år, och du har bara haft dem i 7 år.

Du vill inte nämna vilket fabrikat och typ det är på dina solfångare?
Det kan ju vara andra forumsmedlemmar som har haft (eller kommer att få) problem med just det fabrikatet och den typen.
Jodå det är inte hemligt. Fångarna är från Sfinx Solar. De har slutat importera, men det ska fortfarande gå att importera själv om man vill. Är inte hemma i dagarna så jag kan inte kontrollera det andra just nu. Men jag ska kolla upp med garantin. Tack för tipset !
Mvh Staffan
 
Sfinx Solar tillverkar väl inte själva solfångare, utan de köper(köpte) väl bara från en tillverkare? Sfinx Solar är ju bara en montagefirma. Sfinx Solar, dvs firman som installerat systemet hos dig, de lämnar säkert bara ca 1 eller 2 års garanti, och då bara på montaget, inte komponenterna. Men kolla i papprena vid köpet från Sfinx Solar, de kanske har lämnat dig 10 års garanti på allt, för att kunna sälja sådana system, som annars inte lönar sig för en kund. För själva komponenterna, dvs solfångare, cirkulationspump, etc är det ju bara tillverkaren som kan lämna garanti, eftersom det endast är tillverkaren som övervakar sin tillverkning och vet vilka normer de uppfyller vid tillverkningen och vad de ev. fuskar med.
 
Redigerat:
  • Gilla
stary
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Sfinx Solar tillverkar väl inte själva solfångare, utan de köper(köpte) väl bara från en tillverkare? Sfinx Solar är ju bara en montagefirma. Sfinx Solar, dvs firman som installerat systemet hos dig, de lämnar säkert bara ca 1 eller 2 års garanti, och då bara på montaget, inte komponenterna. Men kolla i papprena vid köpet från Sfinx Solar, de kanske har lämnat dig 10 års garanti på allt, för att kunna sälja sådana system, som annars inte lönar sig för en kund. För själva komponenterna, dvs solfångare, cirkulationspump, etc är det ju bara tillverkaren som kan lämna garanti, eftersom det endast är tillverkaren som övervakar sin tillverkning och vet vilka normer de uppfyller vid tillverkningen och vad de ev. fuskar med.
Ja det stämmer att de bara importerade från Kina med egen logga på rören. Dock gjorde jag hela montaget själv. Ska kolla upp garantin från Sfinx.
 
Jaså, det är inte solfångarfirman som utfört montaget? Man fick uppfattningen som du presenterat det hela att hela montaget var utfört av proffs solfångarfirman Sfinx Solar, men i själva verket av dig själv! Då kan givetvis solfångarfirman inte lämna garanti över ditt montage som du själv har utfört, vore absurt.

Om solfångarfirman har låtit tillverka solfångarna av en underleverantör(fabriken i utlandet) och solfångarfirman sätter sitt eget firmanamn på solfångarna, ja då är det ju solfångarfirman Sfinx Solar som ansvarar för garantin av själva solfångarna. Titta du vilka garantier du fått av Sfinx Solar! Du ska klart kräva garantiersättning av Sfinx Solar(inte av den utländska fabriken). Sedan kan det hända att Sfinx Solar i sin tur kräver sin underleverantör(solfångarfabriken) på ersättning, men det är inget som du behöver befatta dig med.

Man kan nästan ana varför Sfinx Solar har slutat att låta tillverka solfångarna på den utländska fabriken och därmed att Sfinx Solar anvarar för garantin på solfångarna. Kanske har varit problem med dessa solfångare hos kunder?
 
Redigerat:

Bästa svaret

Att heatpipen tappar vacum är vanligt. Om vacumet i ytterrören (termosen) gått, så syns det på de flesta fabrikat att de blir lite silverfärgade ,när de läcker in luft men när vacumet i heatpipen går så märks det inte annat än som det du beskriver. I början av hightechysterin, provade jag mer än 60 helt nya heatpiperör vilka 54 gav helt olika utslag och 6 var "döda" (finns säkert kvar i nåt forums gömmor) och påtalade redan då fördelen med att ge kinaskräpet importförbud vilket naturligtvis inte bara involverar solrör. Det som varit värst är att ägarna av dessa anläggningar refererat deras undermålighet till sina grannar vilket gett sken av att all solenergi är av denna kaliber. Det finns fungerande anläggningar sedan 40 år tillbaka som fungerar bra.
 
  • Gilla
stary
  • Laddar…
Jag köpte 90 rör från Sfinx Solar 2010 som jag själv monterade till en tank på 2500 liter.
Jag är nöjd med att ha fått upp hela tanktemperaturen till 80-85°C den sista månaden.
Jag tycker att TS ska montera bort minst 1 rör från varje modul och ställa dessa i solen och mäta temperaturen på kopparklumpen i änden. Temperaturen bör nog vara minst 100°C.
Jag hoppas att TS har använt värmeledningspastan som han borde ha fått med i leveransen.
Om pastan är använd vid monteringen 2011 kanske den måste förnyas.
 
Här är en bild på en solfångare av fabrikat Viessmann Vitosol 300-TM enligt heat-pipe principen.

Heat-piperöret innehåller en förångningsvätska(inte värmebärarvätska) som förångas i absorbern och stiger och kondenserar i kondensorn och avger sin värme, och rinner tillbaka till absorbern, och förloppet upprepas. För att det ska fungera bra behövs att heat-pipe-röret lutar, så förångarvätskan kan rinna tillbaka till absorbern. De anger inte vad för förångningsvätska som de har inne i heat-pipen. Kan sådan läcka ut?

Om stary har likadana solfångare vet jag, inte då han inte anger det. Han säger han har koppartråd(och inte kopparrör) i heat-pipen?
 
  • Skiss och delar av en Viessmann Vitosol 300-TM solfångare med heat-pipe teknik och komponentbeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E exerg skrev:
Att heatpipen tappar vacum är vanligt. Om vacumet i ytterrören (termosen) gått, så syns det på de flesta fabrikat att de blir lite silverfärgade ,när de läcker in luft men när vacumet i heatpipen går så märks det inte annat än som det du beskriver. I början av hightechysterin, provade jag mer än 60 helt nya heatpiperör vilka 54 gav helt olika utslag och 6 var "döda" (finns säkert kvar i nåt forums gömmor) och påtalade redan då fördelen med att ge kinaskräpet importförbud vilket naturligtvis inte bara involverar solrör. Det som varit värst är att ägarna av dessa anläggningar refererat deras undermålighet till sina grannar vilket gett sken av att all solenergi är av denna kaliber. Det finns fungerande anläggningar sedan 40 år tillbaka som fungerar bra.
Tack det var den typen av svar som jag sökt! Då är det troligtvis detta som är felet. Sedan vad jag kan få ersättning för är en annan fråga. Kanske går att köpa nya heatpipes av samma eller någon annan leverantör och få anläggningen att fungera igen då.
Mvh Staffan
 
kolla först att du verkligen kan få loss rören utan att förstöra för många.Ibland sitter de som fastlimmade.
 
Och här är väl kanske manualen till dom?
 
Alltså denna "montering och installation" från Sfinx Solars hemsida:
http://www.sfinx.se/images/Manual-Solfangare-skarm.pdf
Konstigt att de har den dold och inte visar den på hemsidan.
Men bra att bruksanvisningen kom fram, även om sent i tråden, men bättre än aldrig. Nu kan trådstartaren och övriga läsa på litet. Synd att fabrikatet och fabriken som tillverkat solfångarna inte alls framgår.

Förångningsvätskan inne i heat-pipe-rören av koppar är nog kanske metanol, etanol eller någon freon t.ex. F-11(triklorofluormetan) eller F-21(diklorofluormetan). Det anges inte i Sfinx anvisning "montering och installation, vad det är för förångningsvätska i heat-piperören.

Jag skulle precis säga det, (efterföljande talare kom före) i heat-pipe-rören har den utländska solfångarfabriken kanske använt den billigaste förångningsvätskan, nämligen vatten. (Dock inte helt klart om Daniel 109 menar att det brukar vara vatten inne i heat-pipen, eller menar han det som på andra sidan passerar solfångaren). Det går nog bra med vatten så längre det inte är lägre temperatur än 0 grader ute, men i Sverige blir det som bekant mycket kallt på vintern. Hur lämpligt är det att ha vatten, destillerat troligtvis då, inne i heat-piparna i en solfångare i Sverige?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.