LED djungeln har letat sig hem hos mig. Jag ska inreda övervåningen och sätta totalt 23 spottar. Jag behöver lite hjälp med fördelar/nackdelar med att dra 230V till varje ljuspunkt och ha ett eget drivdon istället för att ha ett gemensamt drivdon och dra 12V ut till varje ljuspunkt.
Min bror som är FD elektriker kunde inte se någon anledning att ha separata drivdon utan han tycker det låter onödigt dyrt/tekniskt och materialkrävande.
 
Monterar spottar med GU10-sockel (230 V). Då kan du enkelt byta ljuskällan vid ev. fel, kanske köpa smarta LED-lampor med styrning (ex. Philips Hue).
 
Du har större förluster i kabeln ju lägre spänning det är, så du kanske måste gå upp en dimintion på kabeln. Annars kan jag inte se nån nackdel med lägre spänning.
Utbytbara lampor är dock mycket bättre än de med integrerad.

Om du har platts för de lite större gu10 (230V). Så hade jag också satt sådana. Annars finns det g4, gu4, gu5.3 etc. som är på 12v.
 
LED för 230 volt har oerhört lite plats för ”drivdonet” och blir därmed en kompromiss.
Om man kör med seriekopplade spottar så har inte kabellängden och kabelarean någon betydelse.

Protte
 
LED-ljuskällor för 230 V är en nödlösning där man vill byta till LED utan att göra om installationen eller byta armatur. LED med ett eget separat drivdon bredvid ser jag likaså som en nödlösning där man vill byta hela armaturen i en befintlig 230 V-installation. Däremot kan det finnas fog för att byta 12 V halogen mot 12 V LED.

Problemen är:
- varje drivdon är en elak belastning, alltså bättre med en eller få centralt placerade.
- dimring är ej garanterad, fungerar sällan ens med drivdon/lampor som säger sig vara dimbara. Liten chans att en eventuellt befintlig dimmer fungerar. Gäller att få tag på en kombo som man vet fungerar.
- mycket elektronik som kan gå sönder
- hela installationen är behörighetskrävande.
- ledningssystemet faller under elinstallationsreglerna.

Om man gör en nyinstallation av LED så är det konstantströms-LED som gäller med ett eller några centrala drivdon med inbyggt drivdon. Vid nyinstallation kan man förbereda en bra plats för dessa. Installationen på sekundärsidan kan göras av innehavaren själv med enklare materiel.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om man gör en nyinstallation av LED så är det konstantströms-LED som gäller
Vad är fördelarna med konstantströms-LED framför 12v LED?
 
"Verkningsgraden" är högre för konstanströmsLED. All tillförd energi går till lysdioden.
Med kontantspänning måste det finnas något som tar upp skillnaden mellan den spänning dioderna behöver och drivspänningen (12 volt). I sämsta fallet är det ett motstånd som gör värme av skillnaden i bästa fall en switchad lösning med kanske 90% verkningsgrad.

Elektroniken i konstantspänningsLED gör om till konstant ström enkelt beskrivet.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
"Verkningsgraden" är högre för konstanströmsLED. All tillförd energi går till lysdioden.
Med kontantspänning måste det finnas något som tar upp skillnaden mellan den spänning dioderna behöver och drivspänningen (12 volt). I sämsta fallet är det ett motstånd som gör värme av skillnaden i bästa fall en switchad lösning med kanske 90% verkningsgrad.

Elektroniken i konstantspänningsLED gör om till konstant ström enkelt beskrivet.

Protte
Stämmer verkligen detta?
lm per W är liknande på alla LED-lampor jag kollat på, oavsett om de är konstant ström eller inte.
 
En 12 V LED innehåller ett drivdon, om än väldigt litet kanske endast i form av ett motstånd. Självklart påverkar det verkningsgraden då en del effekt bränns upp av motståndet utan att bli ljus.

En LED drivs i grunden av en konstant DC-ström och man vill ha ett (1) drivdon för omvandling från 230 V AC, inte flera i serie. Det finns som sagt även fördelar (men även några nackdelar) med ett gemensamt drivdon för flera LED.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.