Hej!
Har haft ett solfångarsystem med 100 vakumrör (fördelat på fem seriekopplade moduler) i drift sedan 2011. Det är kopplat via 22mm isolerade kopparrör till en 750 l (dalatanken) ackumulator. Finns även en 1500 l tank att koppla in vid behov. Systemet fungerade väldigt bra första åren, men de senaste åren har effekten gått ner kraftigt. I år ger det nästan ingenting, trots väldigt mycket instrålning. Flödesmätaren fungerar inte längre, men det verkar vara okej cirkulation i systemet eftersom jag märker av temperaturförändringar. Har även testat olika lägen på pumpen. Termometern i sista solfångarmodulen visar ändå bara några få (ca fem) graders temperaturökning jämfört med det vatten som går in i första modulen. Rören ser okej ut, och koppartrådarna blir varma. Dock är vissa rör lite varmare än andra utanpå. Någon här på forumet som har någon idé om vad felet kan bero på. Kan så många rör vara defekta utan att det syns eller märks?
Mvh
Staffan
 
  • Solfångarsystem med vakuumrör på ett hustak i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jag läste det du skrev men jag skulle börja med funktionskontroll av pumpen för att vara säker på att den faktiskt har rätt flöde.

Då vätskan värms av solen kommer rören också att värmas upp och eventuellt skapas någon enklare självcirkulation.
 
  • Gilla
stary
  • Laddar…
Om pumpen fungerar som den ska kan felet vara att vätskan i systemet behöver fyllas på. Kontakta installatören.
 
Luft i systemet?
 
Det kan vara att fen värmebärande vätskan blivit dålig. Jag har också sådana paneler som dessutom är kopplade mot 1000l ack-tank. Jag har tyfocoe i rören. Vi bytte tyfocor nyligen och den var brunsvart (ny tyfocor är rosa) så vi spolade rent systemet.

För oss blev värmeöverföringen mycket bättre direkt. Här kan du se värmeväxlingen numera http://e-logger.se/pub?Ribby&p=8
 
  • Gilla
stary
  • Laddar…
Du har solfångare av vakuumrörstyp. Vätskan blir väldigt väldigt het om vätskeflödet stannat av, uppåt ca 200 oC. Vakuumet mellan de två rören i varje vakuumrör kan ha delvis förlorats, vilket ger sämre väme.

Har du kollat trycket i expansionskärlet för solfångarsystemet? Det måste vara tillräckligt högt för att värmebärarvätskan(oftast 1,2-propylenglykol + vatten + inhibitorer mot rost) uppe i solfångarna(högsta punkten i systemet) inte ska koka. Det står i bruksanvisningen vad trycket ska vara. Dietylenglykol(hade man förr i tiden i bilkylare), som är giftig brukar inte användas för solfångaranläggningar utan den ogiftiga 1,2-propylenglykol.
 
Redigerat:
  • Gilla
stary
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Du har solfångare av vakuumrörstyp. Vätskan blir väldigt väldigt het om vätskeflödet stannat av, uppåt ca 200 oC. Vakuumet mellan de två rören i varje vakuumrör kan ha delvis förlorats, vilket ger sämre väme.

Har du kollat trycket i expansionskärlet för solfångarsystemet? Det måste vara tillräckligt högt för att värmebärarvätskan(oftast 1,2-propylenglykol + vatten + inhibitorer mot rost) uppe i solfångarna(högsta punkten i systemet) inte ska koka. Det står i bruksanvisningen vad trycket ska vara. Dietylenglykol(hade man förr i tiden i bilkylare), som är giftig brukar inte användas för solfångaranläggningar utan den ogiftiga 1,2-propylenglykol.
Ja, trycket är ca 2 bar, så det är inga problem. Har avluftningsmöjlighet både uppe vid fångaren och nere vid expansionskärlet. Verkar inte vara luft i systemet... Om det var flödet så borde temperaturen i fångaren bli för hög, och det är den inte, så flödet verkar vara okej. Och det blir skillnad när jag ställer pumpen i pos 1,2 eller 3, fast sämre med höger flöde. Polypropylenblandningen bytte jag för ett par säsonger sedan, så jag tycker inte det borde vara den som ställer till det heller. Men vem vet?

Vart tar energin vägen?
 
Är du säker på att flödesmätaren är sönder? Flödesmätaren kanske är korrekt, och du kanske inte har något flöde genom solfångarna och då kan du inte begära att solfångarna, hur bra de än skulle vara, ska ge värme till huset.

Står det i bruksanvisningen att det ska vara 2,0 bar(e), dvs 2,0 bars övertryck jämfört atmosfärstrycket, på manometern, som sitter på samma höjd som expansionskärlet? Hur högt har du från expansionskärlet till solfångarnas högsta punkt? 20 meter?

Har du en installerad termometer på värmebärarvätskans utloppet på sista solfångaren, dvs där man kan förvänta sig högst temperatur? Kan du se den temperauren på instrumentpanelen?

Har du varit uppe vid solfångarna och kontrollerat att allt verkar OK.

Hur vet du att systemet är fyllt med värmebärarvästka ända upp till högst punkt på solfångarna? Hur har du utfört den kontrollen?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Är du säker på att flödesmätaren är sönder? Flödesmätaren kanske är korrekt, och du kanske inte har något flöde genom solfångarna och då kan du inte begära att solfångarna, hur bra de än skulle vara, ska ge värme till huset.

Står det i bruksanvisningen att det ska vara 2,0 bar(e), dvs 2,0 bars övertryck jämfört atmosfärstrycket, på manometern, som sitter på samma höjd som expansionskärlet? Hur högt har du från expansionskärlet till solfångarnas högsta punkt? 20 meter?

Har du en installerad termometer på värmebärarvätskans utloppet på sista solfångaren, dvs där man kan förvänta sig högst temperatur? Kan du se den temperauren på instrumentpanelen?

Har du varit uppe vid solfångarna och kontrollerat att allt verkar OK.

Hur vet du att systemet är fyllt med värmebärarvästka ända upp till högst punkt på solfångarna? Hur har du utfört den kontrollen?
Mja, jag är rätt säker på att den inte funkar, för det har fastnat något skräp i den och den rör sig inte. Jag höjde den till 2 bar för att testa trycket. Men nu är det snarare ca 1,7 igen. Ska jag tömma ut lite och sänka till 1,0 bar för skojs skull?

Jag har mätt temperaturen på flera ställen längs vägen. Och temperaturen in och ut stämmer, men den temperaturen höjs för lite i solfångarna. Givaren för pumpstyrningen sitter dock i sista solfångaren.

Jag har också en avluftningsventil mellan fångare 3 och 4. När jag öppnar den kommer ren vätska ut.

Jag har provat att montera bort ett par rör för att se om det är något med rören eller koppartråden om är fel. Men det ser okej ut såvitt jag kan se.

/Staffan
 
  • Värmesystem med cirkulationspump, manometrar och ventiler som uppvisar trycket 1,7 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar ju otroligt att du inte får upp mer temp än 30-35º på en sån stor anläggning.
Vilken typ av rör är det, heatpipe eller u-rör?
En liten vild gissning:
Skulle det kunna vara stopp i systemet allafall? Jag har för mig att det kan bli stopp i u-rörs varianten?
Det borde väl iochförsig bli väldigt hög temp, men inte om det inte är cirkulation till flertalet av vacumrören kanske.
 
  • Gilla
stary
  • Laddar…
Trådstartaren anger själv att det hamnat "skräp" i flödesmätare. Då kan man anta att det även är "skräp" även någon annanstans i det långa rörsystemet. Rören är inte heller grova utan troligen innerdiameter ca 10 mm eller något. En cirkulationspump ger nästan ingen tryckökning alls och kan inte trycka ut en förstoppning i rörledningen. En circulationspump ger endast blygsam tryckökning och behöver bara flytta runt på vätskan i ett vätskesystem, men behöver inte lyfta vätskan.

Det skulle kunna vara en klägg-propp i sista solfångaren, eftersom den är mest utsatt för nerbrytning av värmebärarvätskan. Du får ju ut vätska ur utluftningspipen mellan nästsista och sista solfångaren. Den utluftningsvätskan trycks ut av övertrycket i systemet, inte av cirkulationspumpen.

Trådstartaren säger "temperaturen in och ut stämmer" utan att nämna temperaturerna i fråga och mot vilka temperaturer de i så fall stämmer med. Bruksanvisningens temperaturer?

Skräp kan vara packningar av olämpligt material för värmebärarvätskan, som inte är rent vatten, som löses upp och snurrar runt i systemet. Kanske är expansionskärlet avsett för vattenradiatorstsystem, och inte för solfångarsystem. Då kanske gummimembranet i det inte tål värmebärarvätskan.

Är det en solfångarfirma som installerat ditt solfångarsystem?
 
Redigerat:
N Nybyggarn skrev:
Det verkar ju otroligt att du inte får upp mer temp än 30-35º på en sån stor anläggning.
Vilken typ av rör är det, heatpipe eller u-rör?
En liten vild gissning:
Skulle det kunna vara stopp i systemet allafall? Jag har för mig att det kan bli stopp i u-rörs varianten?
Det borde väl iochförsig bli väldigt hög temp, men inte om det inte är cirkulation till flertalet av vacumrören kanske.
Leverantör är sfinx solar.
Ja det där med stopp tror jag ändå inte på för då hade temperaturen i fångaren skenat direkt och börjat koka.
Typen är jag osäker på, men det är vakuumrör med aluminiumflänsar och grov koppartråd i mitten.
Jag har monterat bort ett par stycken och kännt på tråden. Den är mycket varm som sig bör, men svalnar där tråden är närmast vattenledningen. Så väemeöverföringen funkar.
Jag lurar på om det kan ha uppkommit något fel på vägen som gör att energin går förlorad. Rördragningen är ganska lång och går i en isolerad kuvert under jord.
Det är 22mm kopparrör med isolering utanpå som sagt.
 
R
Du kan ha fått ångtryck i fångarna då orkar pumpen inte att få runt vätskan .
Gasa på pumpen på max ( den pumpen har nog 3 lägen , lägg örat till och lyssna att pumpen ändrar ljud för varje steg ) öppna ev. strypventiler helt , när kvällen kommer så kallnar dom ner och ev ånga
återgår i fast form
Starta och stoppa pumpen många gånger , för att chocka vätskan lite
 
Tyvärr vet trådskaparn inte hur högt(meter) solfångarna ligger i förhållande till expansionskärlet. Vet man det kan man annars nämligen säga vilket tryck en fungerande manometer ska visa, som är monterad i samma höjd som expansionkärlet, för att det inte ska bli förångning av värmebärarvätskan. (Men jag tycker han borde titta i bruksanvisningen för anläggningen. Läs igen hela den noggrant en gång!)

Det må vara 22 mm ytterdiameter på rörledning från och till solfångarna, men är säkert inga 22 mm fri innerdiameter uppe i solfångararrangemanget, utan mycket smalare, och smuts kan fastna.

Trådskapare säger koppartråd? i mitten på solfångartuberna. Det verkar besynnerligt. Inte kopparrör? Titta i bruksanviningen för solfångarna, så du ser hur de är uppbyggda i detalj och var vakuumt är och exakta konstruktionen. Du slipper du gissa. Det är bra att det är en solfångarfirma som installerat allt, borde då vara korrekt material och korrekt kopplat, tycker man.

Om du har slarvat bort sprängskissen för solfångarna, kanske du kan hitta ny på internet genom att du vet fabrikatet och typen på de solfångare du har. Då borde det gå att hitta.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Tyvärr vet trådskaparn inte hur högt(meter) solfångarna ligger i förhållande till expansionskärlet. Vet man det kan man annars nämligen säga vilket tryck en fungerande manometer ska visa, som är monterad i samma höjd som expansionkärlet, för att det inte ska bli förångning av värmebärarvätskan. (Men jag tycker han borde titta i bruksanvisningen för anläggningen. Läs igen hela den noggrant en gång!)

Det må vara 22 mm ytterdiameter på rörledning från och till solfångarna, men är säkert inga 22 mm fri innerdiameter uppe i solfångararrangemanget, utan mycket smalare, och smuts kan fastna.

Trådskapare säger koppartråd? i mitten på solfångartuberna. Det verkar besynnerligt. Inte kopparrör? Titta i bruksanviningen för solfångarna, så du ser hur de är uppbyggda i detalj och var vakuumt är och exakta konstruktionen. Du slipper du gissa. Det är bra att det är en solfångarfirma som installerat allt, borde då vara korrekt material och korrekt kopplat, tycker man.

Om du har slarvat bort sprängskissen för solfångarna, kanske du kan hitta ny på internet genom att du vet fabrikatet och typen på de solfångare du har. Då borde det gå att hitta.
Hej! Det är drygt fem meter höjdskillnad från pumpen.

Det känns som en massiv tråd. Men har det någon betydelse ?

Jag har alla dokument och vet hur rören funkar.
Det är bra mycket mer än 22 mm inuti solfångarna. Jag har öppnat en och kollat. Där är det inte stopp. Matarrörens tjocklek är 1mm så innerdiameter är 20 mm i dessa. Endast kopplingar och skarvar är något mindre.

Problemet måste vara något annat. Har du någon idé om vad problemet kan vara. Tycker jag har beskrivit det ganska bra.
Mvh Staffan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.