Efter att ha spenderat en eftermiddag i nästan 30-gradig värme med att försöka förstå mig på min Ejca L18 från -87 kryper jag nu till korset och ser om det finns hjälp att få här på forumet.
Jag har en instruktionsbok som jag har köpt från Ejca som inte är till stor hjälp då de otydliga svart-vita bilderna verkar vara från en modell som inte motsvarar min.
Min fråga är om någon av er med erfarenhet av denna maskin vet hur man på bästa sätt spärrar spindeln för att kunna byta sågklinga? Jag kan inte hitta något hål eller liknande i spindeln för att sätta ner en sprint.
Vet någon hur det var tänkt att man skulle göra på dessa maskiner?
Jag har en instruktionsbok som jag har köpt från Ejca som inte är till stor hjälp då de otydliga svart-vita bilderna verkar vara från en modell som inte motsvarar min.
Min fråga är om någon av er med erfarenhet av denna maskin vet hur man på bästa sätt spärrar spindeln för att kunna byta sågklinga? Jag kan inte hitta något hål eller liknande i spindeln för att sätta ner en sprint.
Vet någon hur det var tänkt att man skulle göra på dessa maskiner?
Verktygstokig
· Halland
· 7 441 inlägg
Inte rätt sätt men som brukar funka:
Muttern ska roteras medsols för att lossna, en träbitar kilad mellan klingans tänder och bordet brukar räcka som mothåll.
Muttern ska roteras medsols för att lossna, en träbitar kilad mellan klingans tänder och bordet brukar räcka som mothåll.
@Frustrator
Det är ett bra tips, jag har försökt med detta. Jag lyckades få bort klingan, men då kommer problemet med att dra åt muttern med den nya klingan monterad. Tänderna kan ju inte hålla emot "bakåt" så att säga. Hur brukar ni gå tillväga då?
@cope
Tack för bilden! Jag ska kolla efter jobbet om jag har ett sådant hål. Själva motorn ser tyvärr inte exakt likadan ut på min. Jag har ingen remdrift utan spindeln drivs direkt från motorn. Vet någon om det har tillverkats sådana modeller eller har någon modifierat min i efterhand?
Det är ett bra tips, jag har försökt med detta. Jag lyckades få bort klingan, men då kommer problemet med att dra åt muttern med den nya klingan monterad. Tänderna kan ju inte hålla emot "bakåt" så att säga. Hur brukar ni gå tillväga då?
@cope
Tack för bilden! Jag ska kolla efter jobbet om jag har ett sådant hål. Själva motorn ser tyvärr inte exakt likadan ut på min. Jag har ingen remdrift utan spindeln drivs direkt från motorn. Vet någon om det har tillverkats sådana modeller eller har någon modifierat min i efterhand?
Jag håller emot med handen och hopknölad frottéhandduk runt klingan både när jag lossar o spänner muttern, har inte stött på problem med den metoden senaste åren och då byter jag klingor ganska frekvent.
Här kan jag framstå som utrustad med kontorsfingrar men du har ju dubbelt så stor klinga, ju större klinga desto mindre kraft behövs för att hålla emot givet vridmoment.Daniel_N skrev:
Haha var inte meningen att försöka vara tuff, bara ett alternativt sätt. Hade mina händer kunnat motstå tänder så är det nog en klinga som borde bytts för länge sen....Ola C skrev:
Axeln är hel slät utan några urtag alls. På bilden nedan ser man låsbrickan innanför muttern, kan de fyra urgröpningarna runt muttern vara avsedda för någon slags Haknyckel?
Tack för tipset om att hålla emot med handkraft, känns skönt att veta att folk gör så utan att klingan har flugit av
Tack för tipset om att hålla emot med handkraft, känns skönt att veta att folk gör så utan att klingan har flugit av
Aldrig sett en sådan bricka. Men eftersom den har ett runt hål så kan den rimligtvis inte hålla i axeln.
I vilket fall så är det väldigt liten risk att spänna för lite, när klingan möter motstånd så spänner den sig själv. För löst monterad klinga kan dock vara problem om man har en kraftig motorbroms, då kan muttern gänga av sig o ev skicka klingan. Så givetvis ska man ändå spänna till muttern.
På vertikalfräsar och andra maskiner med höga kuttrar på kan man råka ut för andra roliga problem om man spänner för löst....Slår man igång maskinen och kuttern sitter löst så vill den gärna börja snurra i otakt med spindeln och det kan resultera i att den "skär" fast på axeln och måste lossas med avdragare och sen får man slipa bort en eller flera grader på axeln.
I vilket fall så är det väldigt liten risk att spänna för lite, när klingan möter motstånd så spänner den sig själv. För löst monterad klinga kan dock vara problem om man har en kraftig motorbroms, då kan muttern gänga av sig o ev skicka klingan. Så givetvis ska man ändå spänna till muttern.
På vertikalfräsar och andra maskiner med höga kuttrar på kan man råka ut för andra roliga problem om man spänner för löst....Slår man igång maskinen och kuttern sitter löst så vill den gärna börja snurra i otakt med spindeln och det kan resultera i att den "skär" fast på axeln och måste lossas med avdragare och sen får man slipa bort en eller flera grader på axeln.
En sån där haknyckel med pinnar som man har till vinkelslipen kanske passar? Det finns justerbara som ser ut som en passare med två stift på tvären i toppen. Jag bildgooglar. Uppdaterar om en stund.
Typ en sån här. Bör finnas billigare.
https://www.briklas.se/product/amf-justerbar-haknyckel-8-100-mm-utbytbara-tappar
Typ en sån här. Bör finnas billigare.
https://www.briklas.se/product/amf-justerbar-haknyckel-8-100-mm-utbytbara-tappar
Medlem
· Västerbottens län
· 17 853 inlägg
Innan jag började använda luftmutterdragaren för att lossa muttern så satte jag en Tvingman på klingan (i stället för handuk och fingrar).
Mutterdragare är helt suveränt, nu byter jag alltid mellan klinga för aluminium och trä.
Protte
Mutterdragare är helt suveränt, nu byter jag alltid mellan klinga för aluminium och trä.
Protte