Planerar ett fritidshus "off grid" med solceller 12 v osv för lyse men funderar pà värmen.

Utgàr fràn att det kommer bli en mindre kamin för värme och mys men funderar ocksà pà vilka möjligheter jag har att koppla pà ytterligare en eldstad? I detta fall tänker jag mig en mindre äldre vedspis bara för att kunna laga mat och nyttja en ugn. Gasol är ett alternativ men innan jag bestämmer mig vidare sà undrar jag om nàgon vet mer i saken. Vare sig kamin eller vedspis är inköpta ännu.

Vad säger bestämmelserna? Gàr det att göra som jag funderar överhuvudtaget?

Vilka för/ nackdelar kan ni se? Kan man lösa det genom att ha olika höjd pà anslutningen till skorsten tex?

Huset kommer bli nyproducerat och iom màste sotarn besikta anläggningen. Golvyta blir ca 45 m2.
Nyttjas fràn mars/april tom nov.
 
  • Skiss visar planering för fritidshus med kamin och vedspis anslutna till gemensam skorsten från köksdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ring upp o prata med sotarn innan, det är ju ända han som bestämmer.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hurdan skorsten tänkte du dig? Grundregeln brukar vara en pipa per eldstad. Men du kan göra en skorsten med två pipor.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det kommer troligtvis inte att fungera att få upp ett vettigt drag om du kopplar flera eldstäder till samma kanal. Antingen måste du bygga med flera kanaler eller med två skilda skorstenar.

Är det du själv som ska göra maten eller kanske frun? Hon kommer nog att hata dig om du skaffar en vedspis som är långsam och inte går att kontrollera, istället för en snabb och exakt gasspis. Jag kör själv med gas vid sommarstugan och har även en gammal gjutjärnsspis här hemma. De är fina att se på men går inte att laga mat på.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vad jag förstår, så finns det inget förbud mot två eldstäder i en rökkanal, men det skall utformas så att det är säkert, men det är sotaren som bestämmer vad som är säkert, så återigen det är din sotare som bestämmer, och utan hans godkännande går det inte, så ring
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag tror inte heller att det finns något förbud mot två eldstäder på en pipa. Men jag vet att sotaren inte brukar tycka om det med argumentet att det är stor risk för dåligt drag.
 
Jag har det i en gammal byggnad. Går på en eldstad lång ner och sen en kamin med rökrör längre upp i samma pipa. Innan man får igång den kan det ryka in en del i den andra eldstaden, men det fungerar annars. Använder ibland elstäderna på vintern, det går väl ngn kubik i dem på år, men har alltid förutsatt att de inte skulle bli godkända (och vad jag vet har aldrig ngn kontroll gjorts på 100 år) så har inte brytt mig om det.
 
Ser nu att det skrivits om samma ämne flera gànger tidigare.

Mina tankar med en ev vedspis är dels att kunna laga mat samt lite stràlvärme om vi skulle vara där tidig vàr alt sen höst- dvs när det är nàgra enskilda minusgrader pà nätterna och nàgon plusgrad pà dagarna.
Dessutom ser jag en sàdan spis som dels en avställningsyta men även en trevlig detalj i köket.
Att ställa dit en för syns skull är jag inte beredd pà utan vill s a s ha bàde funktion och känsla.

Eftersom jag räknar med golvàsar med ett s k lätt golv kommer det inte bli nàgon tung skorsten med tvà pipor i. Det jag funderar pà är om det är möjligt att fà in detta i en s k lätt skorsten typ Premodul.
Det borde ju gà att anpassa tvà stosar till olika höjder även pà en premodul?
Värme mässigt förstàr jag att det räcker fullt ut med en bättre kamin.

Finns det kanske nàgra tips pà en modern kamin med kokplatta ovanpà?

Finndjävul- delar din syn pà gasspis och det kommer in en sàdan ocksà med ugn sà smàningom är tanken.

Men jag funderar alltsà ändà pà vad jag kan/fàr göra.....

Dessutom verkar det som om att olika sotare tolkar reglerna olika.....
 
M
Så är de - olika sotare tolkar reglerna olika. Är man missnöjd med sotarens beslut så kan man tala med brandskyddsinspektören, men troligtvis kommer han bara hänvisa till sotarens beslut.

Det är dock både möjligt och tillåtet att ha två eldstäder på samma kanal. Finns diskuterat i många trådar här.

Enda svaret som kommer ge dig ro är: Ring sotaren och säg: ”Hej jag har en humhum-skorsten på humhun meter. Jag vill ta två eldstäder på samma kanal, får jag det?”

Sen har du svaret direkt :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.