Det här kan bli en lång spännande resa och ett hus du får ett speciellt förhållande till.
Nu vet jag ju inte vilka erfarenheter, kunskaper mm du har men det finns risk för att man knäcker sig.
Det mesta är hälften så svårt som man tror och tar minst dubbelt så tid. Planering, planering, planering.
Jag startade för tio år sedan med ett tokprojekt. Började med ett uthus som blev verkstad/förråd på 60m2.
Det visade sig guld värt!
Lycka till!
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan och 1 till
  • Laddar…
Ja, det där ser verkligen ut att kunna bli riktigt bra. Lycka till!

Och som per s skriver så är det mesta hälften så svårt men tar dubbelt så lång tid som man tror.

Det vet jag av egen erfarenhet efter att ha byggt ett nytt bostadshus innanför skalet på ett gammalt stall. Men efter 7 år så väntar jag nu på slutbevis...

/Mikael S
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan
  • Laddar…
Det var ett fint litet hus! Jag kommer att hålla tummarna och följa!
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan
  • Laddar…
Stort lycka till!
Börjar själv se ljuset i tunneln efter 7 år med mitt eget projekt.
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan och 1 till
  • Laddar…
harry73
Hur går det?
Bor du i huset?
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Det ska bli spännande att se! Har du några interiörbilder?
Oj, oj, oj så fint! Det har verkligen potential! Säkert har du det själv också!
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hur går det?
Bor du i huset?
S shadowfire skrev:
Stort lycka till!
Börjar själv se ljuset i tunneln efter 7 år med mitt eget projekt.
Så fort jag kommer ner från byggställningen, efter att ha löst den senast uppkomna ”måste-åtgärdas-genast-innan-det-blir-ännu-dyrare”-katastrofen så ska jag försöka uppdatera.

Men jag bor i mitt hus och jag älskar det, trots att det envisas med obehagliga överraskningar.:heart:
 
  • Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
Det har hänt så otroligt mycket i den galna karusell som är mitt liv sedan jag flyttade in, att jag har glömt uppdatera er.

Vi tar det senaste som ligger närmst i bilderna så ska jag se när jag kan få loss tid för nästa uppdatering.

Redan i vintras, märkte jag att ena gavelfönstret inte mådde bra. Så nu när det var varmt och torrt, tänkte jag att det ”bara” var att haka ner, skrapa rent, kitta om och måla - det är aldrig ”bara” i Rucklet

Fönstret visade sig vara ruttet. Det hölls i princip ihop av silikonet som man hade valt att kitta det med och avsaknaden av fönsterbleck, hade fått det att ruttna underifrån :cry:
Ruttet gammalt dubbelfönster av trä ligger på ett trägolv inne i ett rum med renoveringsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min snickare som bistår mig i detta galna projekt, gav mig uppdraget att fixa ett nytt. Naturligtvis var det gamla mått och jag sökte högt och lågt, utan att finna ett som passade. Rätt bredd var inga problem men de nya fönstren var hantingen mindre eller större på höjd. Eftersom jag inte var intresserad av att spendera evig tid med att leva utan fönster, fick det bli ett något mindre fönster. Snickaren kom precis innan sin semester och satte det på plats och fixade det utvändiga.

Nyinstallerat fönster med avlägsnad foder och synlig isolering i väggen, med utsikt till grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat fönster i trävägg med målarborste på fönsterblecket och öppet för underhållsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen målat gavelfönster med nytt bleck och nymålade gröna paneler på husets gavel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medan han står på byggställningen och byter fönsterkarmen så säger han lugnt: ”Din gavelpanel, överlever inte en vinter till om du inte målar den. Jag lämnar min byggställning här så kan du fixa det medan jag är på semester.”

Jaha, istället för att bredspackla väggar och få iordning på bottenvåningen, blev det akututryckning till färgaffären och inköp av stålborste, målartvätt och färg.
Byggställning framför gaveln på ett hus under renovering med nymålad panel och gammal satellitdisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag målade jag det sista, några små missar ska fixas imorgon men sedan är det klart! :cool:
Hantverkare byter ett gavelfönster på en tvåvåningshus med grön panel och byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 12 till
  • Laddar…
Trevligt med projekt.
Men tvivlar på snickarens omdöme.. om panelen var i skick nog att måla hade den suttit fint där i många år. Trä klarar sig utmärkt omålat, bara det får torka mellan skurarna.
 
  • Gilla
Tvapac och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Trevligt med projekt.
Men tvivlar på snickarens omdöme.. om panelen var i skick nog att måla hade den suttit fint där i många år. Trä klarar sig utmärkt omålat, bara det får torka mellan skurarna.
Det är inte trä, det är marin plywood eller vad den nu kallas som man har spikat utanpå det gamla gavelträet, istället för att byta rakt av och den var i kraftigt behov av underhåll. Sköter man sådan så håller den i evigheter. Har haft sådan på tidigare hus men då var den välskött.

Denna var otroligt anfrätt pga att man inte hållit efter den. Nu håller den tills det är dags att byta allt och göra som man ska.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Blandar du inte ihop panel med vindskivor nu? På foto ser det grönmålade (tidigare grå-brunt) verkligen ut som vanlig träpanel, med ådring och allt. De vita vindskivorna däremot skulle mycket väl kunna vara påspikad marinplywood, ja.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är väl hursomhelst bra att få gaveln målad när byggställningen står där, oavsett om det är akut eller inte!
 
  • Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Blandar du inte ihop panel med vindskivor nu? På foto ser det grönmålade (tidigare grå-brunt) verkligen ut som vanlig träpanel, med ådring och allt. De vita vindskivorna däremot skulle mycket väl kunna vara påspikad marinplywood, ja.
Blandar inte ihop någonting.
Det är en gammal marinplywood spikad på träpanelen och det som ser ut som ådror, är anfrättningen av marinplywooden.
Vindskivorna är klädda med plåt som jag har målat med plåtfärg, vanligt trä på undersidan.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
E Ensam kvinna kan skrev:
Blandar inte ihop någonting.
Det är en gammal marinplywood spikad på träpanelen och det som ser ut som ådror, är anfrättningen av marinplywooden.
Vindskivorna är klädda med plåt som jag har målat med plåtfärg, vanligt trä på undersidan.
Kan tillägga att förr-förra ägaren som står för de flesta renoveringslösningarna, har renoverat stora delar av Rucklet med material som han fick, hittade alt kom över billigt. På andra gaveln är träpanelen täckt i ett lapptäcke av plåtbitar...
 
  • Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
En kompis till mig hade en morfar som isolerade ett helt bjälklag med innesluten luft. Detta i form av gamla lysrör från en fabrik.
Gratis absolut men lite svårt att sälja huset 50 år senare. Kompisen med make fick köra vartenda ett till tippen då.
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.