Jag har ingen erfarenhet av kombimaskiner så den egentliga frågan kan jag inte svara på. Men eftersom du säger att ni ändå ska göra om i tvättstugan så har jag ett tips att tänka på om det finns plats.
När vi byggde om för ett par år sedan så satte vi in två tvättmaskiner och en separat torktumlare. Två maskiner gör tvättandet betydligt mer effektivt (dubbelt faktiskt ;)). Då kan man köra en maskin som ska vidare till tumlaren samtidigt som man kör en maskin som skall hängas och slipper springa och fixa med tvätten lika ofta. Har man dessutom maskinerna inom hörhåll så kortar man ner tiden som de för oväsen ganska rejält. Min fru var inledningsvis ganska skeptisk men efter bara några veckor så fick hon erkänna att detta var den bästa ide jag haft på länge.
 
  • Gilla
LWendt och 1 till
  • Laddar…
Oj vilken bra input jag får här, tusen tack!

Det här om flera tvättmaskiner och separat tumlare är något vi diskuterar. Per vill ha två kombomaskiner men jag funderar på om man inte borde klämma in en separat tumlare också. Det var bra att få veta att det finnns de som har kombomaskiner och tycker att det funkar.

Jag måste nog starta en projekttråd för tvättstugerenoveringen. Det får bli när min influensa har gett sig.
 

Bästa svaret

BirgitS
Om man har plats för två eller tre maskiner, och har behovet för det, skulle jag gå på en separat tumlare eftersom det görs vissa kompromisser när det gäller tumlaren i en kombinerad maskin, typ det som tagits upp att de tar längre tid och det går åt mycket kallvatten samt jag har också för mig att de är mindre energieffektiva. Vi är bara två stycken och har ett litet badrum så det gör rätt mycket för känslan av rymd att bara ha en maskin i stället för en tvättpelare så när jag såg tester där de kommit fram till att kombimaskinerna hade blivit mycket bättre än de var under början av 2000-talet sen tyckte vi att det var en lösning som passade oss.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
A
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Oj vilken bra input jag får här, tusen tack!

Det här om flera tvättmaskiner och separat tumlare är något vi diskuterar. Per vill ha två kombomaskiner men jag funderar på om man inte borde klämma in en separat tumlare också. Det var bra att få veta att det finnns de som har kombomaskiner och tycker att det funkar.

Jag måste nog starta en projekttråd för tvättstugerenoveringen. Det får bli när min influensa har gett sig.
Hej har ni kommit igång med renoveringen ännu? Vi skall också snart så vore bra med lite tips och inspiration :)
 
Vi har en kombinerad tvätt/torktumlare men kommer aldrig göra om det. Tvätten torkar inte och efter ett tag satte vattenslangen (som luddet och vatten ska åka ut genom) igen sig så det blev att skruva isär och rengöra. Inte alls smidigt. Vi använder den bara som tvättmaskin numera.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi ska snart göra om tvättstugan och funderar då på att köpa en tvättmaskin och torktumlare i ett, tex en sån här:

[länk]

Eller
[länk]

Eller [länk]

Är det någon här som har en sådan maskin tycker något om den?

Tar gärna tips på andra modeller än den här. Vi har en Miele tvättmaskin sedan tidigare som vi är väldigt nöjda med.
Jag köpte Electrolux, det tvättar bra men torkar värdelös. Ta 3 timmar och fortfarande inte torr. Jag köpte separat torktumlare senare.
 
Min erfarenhet är att kombimaskinen har väldigt låg kapacitet på tumlingen. Hade en bosch från 2015 i min förra lägenhet. Tog också väldigt lång tid, upp emot 3 timmar för en tumling om inte jag minns fel..

Fördelen är att man kan lasta en maskin med lagom (dvs, ganska lite) tvätt på morgonen med timerfunktion och så är den både tvättad och torkad när man kommer hem från jobbet.
 
Jag håller med jac. Vi har dock inte plats för 3maskiner så funderar på en vanlig och en kombi. Blir rätt mkt tvätt och kommer väl vara så i åtminstone 10år till ... jäkla segt med bara en TM (är väl det ända bra med att bo i lgh, rejäla tvättstugor med mkt yta, torkrum med fläkt o dubbla snabba maskiner)
 
Skulle tro att man lastar in för mycket och inte läser manualen riktigt. Står säkert att torkkapaciteten är begränsad och kanske max 3kg tvätt. Men tvätta 5kg går säkert utmärkt men vanans makt blir ju då att man vill tumla det också............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.