Tänkte plantera ett pilträd där det just nu finns lera. Hur stor grop behöver jag gräva upp för att ge trädet en bra start? Djup? Diameter?
 
Claes Sörmland
Ett spadtag djupt, 70 cm i diameter. All lera som du gräver upp ska ned i gropen igen. Det blir en hög som tar 2-3 år att sjunka till markytan igen. Organiskt material (planteringsjord/torv/kompost/et c) läggs ovanpå jorden efter plantering.
 
Oj, förväntade mig ett djupare svar och att det skulle återfyllnas med matjord. Är det inte bättre med matjord än lera?
 
Pilen klarar nog de flesta jordtyper.
 
Claes Sörmland
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Oj, förväntade mig ett djupare svar och att det skulle återfyllnas med matjord. Är det inte bättre med matjord än lera?
Jag osäker på vad du menar men matjord men om det är tillverkad jord på bas av mull (torv, barkkompost el dyl) så är det inte lämpligt. Dels så förekommer inte mullämnen i dessa mängder på djupet i naturliga jordar och dels så sabbar det vattentransporten från underliggande lerlager. Trädet riskerar att torka ihjäl på sommaren de första åren.

Nästa problem med mulljorden är att den bryts ned. Efter ett par år står trädet i en grop.
Nu lär inte pil bry sig om dräneringen med de flesta andra träds rötter drunkar i lergropar fyllda med mulljord och vatten.

Vad gäller gropens djup så går träds rötter ganska ytligt. Unga träd är således inte hjälpta av djupa gropar. Dessutom sabbar grävningen vattentransporten i jorden och det är ingen bra idé att göra på djupet, då kommer vatten inte upp till trädet de första åren vid sommarens torka.
 
  • Gilla
ulrikf och 1 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.