Ska sätta upp begagnade pannor, enkupiga falsade.

I alla handböcker står det att man ska kramla / klämma pannor i ytterkanter.
Fick av bygghandeln en tegelpannekrok, som jag förstått ska sitta på vänster sida och greppa om falsen. Man trär den på läkten underifrån och sen krokar i falsen.

Problemet är att de enkupiga har bara stöd av klack i mitten så när man sätter tryck neråt på falsen kommer pannan vika sig neråt på vänstersidan av krokens presskraft. Tvåkupiga har två klackar så där ser jag inte samma sak hända.

Vad ska man egentligen ha för krokar till den här sortens pannor?

Enkupig falsad tegelpanna bredvid en tegelpannekrok på träregel mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förresten så räcker kroken på bild bara om pannan är fristående.
Sätter jag en panna under då lyfts pannan så högt att kroken inte når att greppa om.

Hittade en liknande variant fast justerbar i höjd. Kanske är det denna jag ska ha?
 
En bild på hur kroken i den första bilden blir om jag böjer till den så den kan haka fast i falsen. Den är på håret att den når upp. Följden är att pannan dras ner lite på vänster sida. Klacken lyfter på höger sidan.

Böjd krok som nästan når falen på en takstruktur, med synlig spänning på vänster sida och höjd höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Böjd krok som precis når upp till takpannans fals, med vänster sida nerdragen och höger sida lyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men dom där pannorna ser ju ut att ha ett hål att fästa i ?
 
Ja där är ett spikhål.
Drar mig för att använda det dock... spikade/skruvade pannor är ett helvete att byta ut när de går sönder.
Haft ett tak innan där samtliga pannor var spikade. Riktigt jobbigt att byta de som gick itu. Undviker helst.
 
Jamen skruva då. Och det är ju bara två nedersta och två rader på sidorna som behöver vara fästade.
 
Jo det kan man göra. Men hur byter man pannor som är skruvade? Särskilt om pannan över är också fäst med skruv? Finns bara ett alternativ som jag ser det och det är att totaldemolera den så bitarna går att ta ut, såga av skruven och pilla dit en ny panna utan att skruva den.
Men jag kanske tänker fel?
 
Nej! Skjut upp pannan ovanför den skruvade skruva ur , skjut upp nästa skruva ur.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
De vanligaste typen av kramlor är mer S-formade fast med skarpa böjar. Man fäster den genom att borra ett hål i den nedre bärläkten och sedan greppar den om pannans nederkant. Fungerar perfekt med enkupigt tegel. På ett vanligt sadeltak bör alla pannor som finns i ytterkant, upptill, nedtill och längs sidorna, kramlas.
 
J justusandersson skrev:
De vanligaste typen av kramlor är mer S-formade fast med skarpa böjar. Man fäster den genom att borra ett hål i den nedre bärläkten och sedan greppar den om pannans nederkant. Fungerar perfekt med enkupigt tegel. På ett vanligt sadeltak bör alla pannor som finns i ytterkant, upptill, nedtill och längs sidorna, kramlas.
Tacktack, men fungerar dessa S-formade kramlor med pannor som är falsade nertill?
 
Falsning i nederkant har jag aldrig stött på. Det måste vara väldigt opraktiskt med fixerade avstånd mellan bärläkten. Kan du inte visa bilder på hur denna fals ser ut, både på fram- och baksida?
 
Det är pannan i den första bilden.
Kanske använder felaktig terminologi som förvirrar de mer erfarna, men den är ju falsad nertill på undersidan, för att passa i falsarna på översidan på nästa panna neråt i raden.

Du har rätt i att det ställer höga krav på exakt läggning av bärläkten. Men det finns ett visst spelrum, läktavståndet går att variera mellan ca 33,5-35 cm så falsen är nog medvetet gjord lite glapp i den ledden. Men vi har anpassat bygget och lagt läkten exakt måttad så det passar pannorna. Var lite mer jobb men inget omöjligt
 
Om du skaver bort några mm av falsen får du in en kramla utan problem.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Funderat på det, bör inte ta många sekunder med en diamantklinga på vinkelslipen. Alternativt bara slå av med en mejsel.
 
Jag skulle prova med en rundfil 3-4 mm tjock först. Mejsel skulle jag inte använda.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.