J
Vi har en tvåplans fritidshus på 2x45 m2 med direkt-el från 1998 utanför Göteborg Vi vill främst ha underhållsvärme okt-april och då mest för husets välbefinnande. Ev ställbart då vi idag har 12-14 grader på vintern (kanske onödigt högt ?). Vi har inte behov att kunna fjärrstyra värmen då vi har två kaminer som snabbt värmer vid ankomst på vintern, har ej wi-fi heller.

Vad rekommenderar ni för fabrikat och modell ?

Tycker de flesta verkar anpassade för större hus och normal inomhustemperatur, eller så har de låg verkningsgrad.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
Den minsta modellen från någon av kvalitetsmärkena borde funka bra nog. Mitsubishi, Panasonic, Toshiba, Daikin Fujitsu, LG, Samsung med flera. Vissa går att ställa på 8 grader underhållsvärme, andra på 10 eller 13. En luft/luft-pump borde vara idealisk i Göterborgstrakten då normaltemp under vintern ligger inte så långt från pumparnas optimala omgivningstemp vilket är runt 7 plusgrader.
 
Er temperatur är nog bra.
Jag köpte ett hus som stått oanvänt 1966-1993, det var hur friskt som helst, ingen lukt eller nått.
Ägaren var professor på KTH, och så till mig.
Jag har alltid haft 13 grader i huset, under 12 grader ligger gränsen för kondens, ska man ha värme på ska det vara minst 12 grader, annars är det bättre att ha huset kallt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Korvgubbe
Det finns varianter på styrning som går via mobiltelefonnätet, en sådan här har jag i stugan och min rekommendation är att absolut inte välja bort möjligheten till fjärrstyrning! Visst går det fort att elda upp lufttemperaturen inne, men allt massivt ska värmas upp med och det tar längre tid. Att kunna slå på värmen hemifrån och dra till en stuga med varma madrasser, väggar, soffor etc. en fredagskväll efter jobbet är guld värt. Nu vet jag inte hur ni nyttjar er stuga, eller hur långt ni har till den, men för oss ser det oftast ut så att vi handlar och packar på torsdag, åker ned fredag eftermiddag, äter middag och går och lägger oss några timmar efter det för att kunna vakna upp "installerad och på plats" på lördag morgon. Stannar vi hemma fredagen så hinner mer än halva lördagsdygnets ljusa timmar försvinna innan man är helt på plats så att säga. Så fjärrstyrning har absolut lett till att vi utnyttjar stugan mycket mer än annars.
Samt att de få dagar som är som dessa kunna kyla ned huset (och inte bara luften inne) redan till första natten är värt kostnaden bara det.
 
Vi har Mitsubishis minsta L/L-pump -25 nånting, både i permanenthuset och i fritidshuset.
I stugan är den inställd på 10°C på vinterhalvåret. Det finns en SMS-modul som man köper till för att kunna reglera på avstånd.
Tänk på att ställa upp innerdörrarna när stugan står tom, så värmen når t.ex. tvätt/dusch/toalettrum.

Pumparna går tyst och fint på låg fläkthastighet.
 
J
Har hittat daikin nx35 med steglös inställning av underhållsvärmen och toshiba supreme med 13 grader.

Vet nån om det brukar vara kampanjer efter sommaren på luft/luft-pumpar så det är värt att vänta ?
 
Ligger man under +12 grader riskerar man mögel. värmen blir knappast helt jämt fördelad i huset.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
under 12 grader ligger gränsen för kondens, ska man ha värme på ska det vara minst 12 grader, annars är det bättre att ha huset kallt.
Var har du fått det ifrån? Det stämmer intr alls.
Däremot är det väldigt årstids beroende.
 
J
Nån med erfarenhet av Daikin srx25/35 ? Den har steglös underhållsvärme så man kan välja tex 14 grader, AA+, med nya mediet R32 borde den väl vara nyare modell, och den har smal innerdel vilket underlättar för oss.

Behöver man 35-modellen för underhållsvärme i ett mindre fritidshus? Eller är det t.o.m bättre med lilla modellen 25 då vi i Göteborg-området sällan har minusgrader och vi inte värmer till normal rumstemperatur (när vi är där älskar vi att elda i våra kaminer med gratis ved).
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
J
Daikin SXR25 skall det givetvis vara.
 
Daikin gör bra pumpar, den modell du funderar på borde inte vara något undantag.
 
J
Ok, tack, ja jag tror märket blir ok.

Men vad tror ni för storlek, är det bättre med den mindre 25-modellen som då får jobba lite mer, eller den större 35-modellen (håller längre pga arbetar mindre?) ? Vi fokuserar ju på underhållsvärme i ett mindre hus. Prisskillnaden är ju bara nån tusenlapp...
 
J
Det blev till slut en Daikin, efter ett extra samtal med en av deras tekniker nöjde jag mig med ”lilla” 25-modellen. Även om kylan inte kommit ännu, verkar åtminstone värmespridningen funka bra, både i bottenvåningen och till övervåningen. Jag kan sätta valfri temperatur, fn 14 grader, vilket känns bra. Detta, och att den var under 80 cm bred, och fick plats i hallen avgjorde saken...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Bra val! Ni kommer säkert att vara nöjda med den lösningen. Se till att er pump är registrerad hos Daikin för att få fem års garanti. Installatören brukar sköta detta men det kan vara värt att kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.